Få bort katter från vår altan?

Knäckehäxan skrev:
Uppgifterna jag har är hämtade från "Förskoleålderns sjukdomar".

Att sen ta lätt på smittsamma sjukdomar, bara för att dom är sällsynta, tycker jag är helt förkastligt.
Ta tex trikiner, dom är extremt ovanliga, men nogfan tillreder man sitt fläskkött noggrannt, även om allt fläskkött skall vara trikintestat, trikiner e ju inte riktigt småmysigt å få...eller?

Mmmm... hur gammal är den boken då?

Länken är till SVA, som är tämligen uppdaterade och extremt kunniga på zoonoser. :rolleyes:

Trikiner är en betydligt allvarligare sjukdom för människan än toxoplasma. Beroende på infektionsdos.

Hade toxoplasma varit så vanlig och smittsam som du antyder, hade det varit kattförbud i tätorter... och alla katter skulle provtas och behandlas för toxoplasmainfektion...

Du undviker att bli smittad genom att hålla god hygien och god livsmedelshygien... Tvätta händerna, stek köttet!

Täck över sandlådor när barnen inte leker i dem.

Toxoplasma:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2367.aspx

Trikinos:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2369.aspx

Last edited:
Haft samma problem....... försökte länge "jaga" bort katterna... :rolleyes: men istället satte jag dit en kattlåda..eller vad det kallas...vips vaps så var de som bortblåsta...nu var det ju inte så kul o kissa o bajsa där längre...

... skippa alla de råa hemska förslagen som vissa kommer med här :huvet

Flamma77 skrev:
Fast ska man egentligen behöva det?
Man får se till att grannar tar sitt ansvar och håller djuren inomhus om dom inte kan klara av att se till dom.

Flamma77 skrev:

Funkar om man har en egen liten sandlåda i trädgården. Funkar inte i radhus/höghusområden med stora sandlådor.

exiteme skrev:
Några kära grannar (olika på området) låter sina älsklingar springa lösa på området (radhusområde). Detta har resulterat i att vår barnvagn är nerpissad (får köpa ny för lukten går INTE bort), dynorna på utemöblerna är nerhårade och nerpissade + lite annat smått och gott på altanen och uteplatsen!! :4skrika :huvet :mad: Ägarna har fått tillsägelser av föreningen, men de skiter i vilket. Hur ska jag göra för att hålla katterna väck??? Att spruta vatten funkar inte, för jag kan inte stå och vakta 24/7.

När det stinker, Tips : Tre Djuuupa andetag - sen är man "van" :tummenupp

HEHE!

sEiKo skrev:
Fast ska man egentligen behöva det?
Man får se till att grannar tar sitt ansvar och håller djuren inomhus om dom inte kan klara av att se till dom.

Håller med! Har man katterna ute i område med sandlåda, kan man som kattägare gott gå ut och ser till att det inte ligger skit i den. :)

Men skulle jag ha en liten sandlåda på gården och katter i grannskapet, skulle jag nog dra något över den när den inte används. Så kanske jag slipper hålla uppsikt över varenda spadtag.

Har samma bekymmer med katter på altan mm. Finns en gammal tråd om det.

Använder mig av soft airgun, vatten, högtryck, vedträd. Har varit och fingrat på vapenskåpet, men har kommit till sans.

Det har blivit lite bättre, nu har katterna invaderat en annan grannes trädgård, det hela är rätt sjukt, faktiskt

Vi hade problem med katter som var och friade efter våran katt. pissade ner överallt och mjauade hela nätterna. Så vi tok en färgspruta som lät brutalt illa och hällde ättika i den sen stog vi och väntade tills dom kom. Har aldrig sett dom katterna mer :hihi

Orkade inte läsa igenom tråden men ursäktar om det står någonstans redan :tomten

exiteme skrev:
Funkar inte. De säger bara att det inte var deras katt... :huvet

Har försökt fotografera, skrämma eller ta fast katterna, men så fort altandörren eller ett fönster öppnas, så sticker katten.

Hälsa grannen att nästa katt du ser på din altan skjuter du.
Men eftersom det ändå inte är deras katt behöver dom ju inte vara oroliga kan du ju säga.

Gyttorp om katten själv får välja :mattias

Bifogat

• SilverPigeon.jpg
    SilverPigeon.jpg
    7.6 KB · Visningar: 45
  • gyttorps_nickel_med.jpg
    gyttorps_nickel_med.jpg
    9.5 KB · Visningar: 181
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back