Få bort get från skinnställ...?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Jag köpte ett skinnställ på annons igår. Svart och skitsnyggt! :) Men på väg hem i bilen, kände jag getdoft!!! Iofs så sa tjejen att stället var av getskinn. Skit samma, tänkte jag, ko eller get spelar väl ingen roll. Hemma hos tjejen märktes ingenting. (Kanske för att hon hade 7 katter, så det luktade REJÄLT med katt). Men va fasiken...ska stället lukta så mycket?? Hur får man bort lukten??? Läderdoft är underbar, men jag vill ju inte gå omkring och lukta stall... :rolleyes:

exiteme skrev:
Jag köpte ett skinnställ på annons igår. Svart och skitsnyggt! :) Men på väg hem i bilen, kände jag getdoft!!! Iofs så sa tjejen att stället var av getskinn. Skit samma, tänkte jag, ko eller get spelar väl ingen roll. Hemma hos tjejen märktes ingenting. (Kanske för att hon hade 7 katter, så det luktade REJÄLT med katt). Men va fasiken...ska stället lukta så mycket?? Hur får man bort lukten??? Läderdoft är underbar, men jag vill ju inte gå omkring och lukta stall... :rolleyes:

He he he...
Förr i tiden fanns på mc-varuhuset en "skinntvål" att köpa för en 50-lapp man slängde ner stället i badkaret och på med cyklopet och gnuggade för allt man var värd skinnstället blev riktigt rent och jag tror att tänkbar doft försvinner i det läget, tar tre-fyra dagar att torka det dock (släng in handdukar i det).

Skulle jag ha en tam get att rida runt på skulle jag också ha skinnstället på :)
/fredde

Du ska vara glad att skinnet kommer från en get och inte en ko, getskinn med sitt rutmönster i läderstrukturen är starkare än koskinn.

Det är bara att stå ut med lukten... :hihi

exiteme skrev:

Dagens i-landsproblem... :rolleyes:

rengör med EKOLs sadeltvål

(som man kan använda till skinnställ,finns bla hos touringbutiken)

å använd sen nåt mjukgörande att smörja in med, tex minkolja.

Minkolja luktar lite speciellt i början, men lukten försvinner på en två,tre dar.

Luktar det innuti stället så köp nån form av luktborttagande spray och spraya. Så ska lukten försvinna...

Se till att inte köpa sån spray som döljer lukten med annan lukt bara.. :näsblod

exiteme skrev:
men jag vill ju inte gå omkring och lukta stall... :rolleyes:

underligt egentligen :va ,

mina sadlar och selar som hänger ute i ett (för tillfället tomt på djur) stall, luktar inget annat än just läder, smort läder. :tummenupp

Det som brukar ta åt sig av stallukten är ju textiler som tex vojlockarna, scabraken å täckena...

Men de luktar inte "stall", å absolut inte bajs/kiss heller,
utan snarare en av världens mysigaste dofter.. nämligen häst! :kär

Finns inget som är så mysigt som att borra ner näsan i en lång, burrig man! :kär

Lilla_damen skrev:
Finns inget som är så mysigt som att borra ner näsan i en lång, burrig man! :kär

Mmm...jag älskar långa, burriga män.... :7peta :D

Fan, nu fick du mig att komma ihåg hur härligt det var att grensla 600kg. Känna de spelande musklerna... Mmmmmmmmm..... :hihi
(Har haft 4 quarterhästar, 3 paint, 2 halvblod och 2 newforest.)

Lilla_damen skrev:
underligt egentligen :va ,

mina sadlar och selar som hänger ute i ett (för tillfället tomt på djur) stall, luktar inget annat än just läder, smort läder. :tummenupp

Det som brukar ta åt sig av stallukten är ju textiler som tex vojlockarna, scabraken å täckena...

Men de luktar inte "stall", å absolut inte bajs/kiss heller,
utan snarare en av världens mysigaste dofter.. nämligen häst! :kär

Hur f.. kan man tycka att havremoppe luktar gott!!! :arsele
klart jag tycker mina fisar luktar gott...
från det ena till det andra...läderballsam fungerar underbara att kladda in på skinstället,mekonomen har ett bra ,tror det är hagmans som har gjort det. kladda in det på stället ,så luktar du 100 procent race sen :tummenupp

Lånar tråden lite, hoppas det är okej..
Jag undrar ifall man bör vinterförvara skinnstället på något visst sätt?
Tvätta med två och vatten har jag fått klart för mig, men ska det impregneras sedan? Sen antar jag att det ska hänga torrt, mörkt och svalt?

Paroxyst skrev:
DET min vän, förklarar både det ena och det andra.
nu när det finns så många havremoppe ägare här..kan ni förklara för mig?
VARFÖR I hela friden bor man på landet med hästar, SEN lasta dom i ett J.. släp för att köra in dom till stan för att rida med dom där istället på en rid clubb, :kocko
jag har det så här i lund ialla fall.man går till bussen & då kommer sånna där stora havremoppar på cykel,gångstigen.skiter ner överallt.. *klaffs klaffs* :mad: .sen när man kommer hem till landet, jaa då ser man inga "moppar" där dom borde vara,på dom gröna ängarna alltså.jag tror det har blivigt någon slags av stabo sjukdom,att ha fyrbent fordon i stan :kocko

scud skrev:
Lånar tråden lite, hoppas det är okej..
Jag undrar ifall man bör vinterförvara skinnstället på något visst sätt?
Tvätta med två och vatten har jag fått klart för mig, men ska det impregneras sedan? Sen antar jag att det ska hänga torrt, mörkt och svalt?
Du är så varmt välkommen... :) dina påstående låter ju väldigt rätt..

Last edited:
exiteme skrev:
Jag köpte ett skinnställ på annons igår. Svart och skitsnyggt! :) Men på väg hem i bilen, kände jag getdoft!!!
exiteme skrev:
Läderdoft är underbar, men jag vill ju inte gå omkring och lukta stall... :rolleyes:

Inte för att jag vill va petig :7peta men har du en get i stallet :confused:
Själv brukar jag bara ha hästar där :fakta

Angående smörja in stället så har jag hört att vissa flytande medel inte är bra för sömmarna. (Gäller även sömmar i sadlar)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8