Färre förare i 125/250 GP?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Eftersom Gustav, helt riktigt, rensade i tråden om SM på Sviestad kanske vi kan föra en sansad diskussion i den här tråden istället.

På Anderstorp för några veckor sedan fick man förlänga anmälningstiden för 125 och 250 GP då det var färre än 15 st anmälda i de två klasserna.
Till LMS SM-tävling verkar antalet anmälda inte heller vara så stort som förväntat.

Är det bara tillfälligheter eller är antalet utövare i de två klasserna på väg nedåt?
Hur har det sett ut tidigare år, alltid många deltagare eller lika få som nu?
Ska klasser med så få deltagare ha SM-status?

Det har varit lite upp o ner från år till år. Det var riktigt taskigt med förare o 250 2002, för att det spreds rykten om klassens nedläggning iom fyrtakt i motogp.. Det hämtade dock sig väldigt väl och fram till i år har det vart 20-30 förare i 250-sm. Det trots att många åkt utomlands istället för hemma.
Det har dock tappats förare till i år till andra klasser, och inte fyllts på med nya, det innebär dock inte att klasserna är "döda" på något sätt, utan det kommer säkert komma nya juniorer som vill köra racer efter de kört 125jr.
125 och 250 är en superb plantskola, därifrån kommer följande, cajback, niko, gull, sturla, mårtensson, lundh. Som några exempel på förare som inte är alltför gamla.
Har vart lite brist på nya cyklar i 250 dock, honda och yamaha har inte släppt iväg så många nya cyklar per år som beställts, och beggatmarknaden är heller inte så stor.

Det var ovanligt många 2005. Gämför man med det så är det färre nu. En anledning kan vara att man nu kan köra SM i 600cc ihop med vanliga SM och att några förare gått dit.

För några år sen körde man ett SM race med 7st i 250R på Knutstorp. Man gjorde desamma där nått år senare med SM i 600STD. Även LMS hade få förare det året på sin SM deltävling i 600STD.

En racer kan vara lite svårare att få tag i delar/ekonomi till. Många förare har svårt att veta flera veckor i förväg om dom har möjligheten att köra. Därför är många så sena i dom klasserna med sin anmälan.

17 anmälda i NSBK dan innan anmälaningstidens utgång känns som att man tappat 30 förare där? Så många gick inte till PRO..

I 125R är det många nya förare till i år. Många vill hinna med att träna innan. Därför har inte alla dykt upp än på tävlingarna.

På 90-talet var det ju vissa riktiga hundår för 125 tex, då man slog ihop det med 125 standard, det kunde vara så få som 5-6 st som körde 125 racer då.

125 ser bra ut jämfört med tidigare, 250 ser fortfarande okej ut.

Vad tror ni då om framtiden? Kommer det att gå lite upp och ner som tidigare år för de två klasserna eller är det ett uppsving på gång eller kanske början på slutet?

Vad tror ni då om framtiden? Kommer det att gå lite upp och ner som tidigare år för de två klasserna eller är det ett uppsving på gång eller kanske början på slutet?

125 kommer nog fortsätta gå bra så länge det finns fungerande juniorverksamhet osv, det är vägen att gå om man verkligen vill bli något, punkt. Tillgången på hojar är också hyfsat god. 250 vetifan, dyr klass, och som sagt mindre och åldrande utbud av hojar, kommer kanske att hålla sig på en lägre nivå vad gäller antalet startande framöver. Innan var ju förhållandet det omvända.

DEt har ju gått upp och ner, men det går ju bra just nu.
Jag som själv är ny förare i junior-klassen tycker inte att det ska va för många eller för få förare.
Racet på Anderstorp var ändå rätt ok, vi var la 20st som startade, tror jag!!
^^ En 6:e plats där för mig!! =D

Kort sammanfattning av modern historik. I samband med övergången från 500 till MotoGP 2002 dalade intresset för racerklasserna, 2001 var ett dåligt år och 2002 katastrofalt. P g a 2-taktsklassernas dalande popularitet kallade RR-sektionens dåvarande ansvarige Peter Sköld till ett extra förarmöte i samband med säsongens sista deltävling på Knutstorp där han förklarade att racerklasserna riskerar att strykas helt fr o m nästa säsong och att 250 SP riskerar att förlora sin SM-status. 2002 blev också sista året för 250 SP med SM status. Tack vare ett amitiöst lobby-arbete av Henrik Nordgren och ett flitigt agiterande av Offkeff här på SH-forumet blev 2003 ett bättre år för just 250R, Till 2004 hade trenden definitivt vänt. Ryktena om klassernas nedläggning var borta, en del SP-förarare hade sadlat om till racer och Fredrik Watz framgångar utmlands hade börjat väcka intresse. Tyvärr har tillverkarna svikit klassen, i takt med att allt färre hojar nytillverkas minskar begagnatmarknaden, priserna stiger och de få hojar som finns kvar hamnar under ett täcke i finrummen hos nostalgiska samlare. Om tillverkarna fortsätter med sin återhållsamma nyproduktion kommer dessa klasser inte att överleva. Det blir för få deltagare och för stor spridning på startfältets kvalitet.

125 kommer nog fortsätta gå bra så länge det finns fungerande juniorverksamhet osv, det är vägen att gå om man verkligen vill bli något, punkt.

Håller helt med. Jag tror även att klassen kommer få ett uppsving om Gull hamnar i VM nästa år, då tror jag fler förstår att det är vägen att gå och att det är bra racing.

Sen kan man diskutera vad man menar med få startande, menar man föranmälda eller antal startande(det brukar ju dyka upp en hel del "utlänningar" till tävlingarna i 125R)? Det var ju 22 (även 22 förra året) startande i 125R att jämföra med 21 i superstock på Anderstorp som exempel.

När folk inser att man kan köra 125R på en human budget(jämfört med andra klasser) och inte måste vara överdrivet liten/ung så tror jag vi får se en tillväxt.

Jag som själv är ny förare i junior-klassen tycker inte att det ska va för många eller för få förare. Racet på Anderstorp var ändå rätt ok, vi var la 20st som startade, tror jag!!
Vi var 43 i Rookie 1000 och jag körde omkring ensam stora delar av racet :D

Tack för infon Teddy :tummenupp

Vi var 43 i Rookie 1000 och jag körde omkring ensam stora delar av racet :D

Tack för infon Teddy :tummenupp

Hur många av de 43 tror du vi kommer se i något internationellt sammanhang?
Det som är lite tråkigt med r1000/600 är att det är som en tidigare känd medlem skrev "en skitig rookie med en cigg i mungipan" (i 30-35 års åldern).
Visst poppar den ibland in något ungt hopp även i dem klasserna, så de behövs ju helt klart också.
Men, minimoto->metrakit(liknande)-125jr/r-250r/sp är riktigt bra start för unga att börja lära sig rr. För dem är 1000cc med 180hk ingen bra start.

Vi får verkligen hoppas att 125/250 klasserna inte dör ut. Bättre plantskolor finns inte, särkilt 125R/Jr.

Att lära sig köra riktigt snabbt på en 125R för att sedan försöka kvala in i Red Bulls Rookiecup är nog den bästa vägen till VM-cirkusen. Precis som Gull nu har lyckats med.

Håller helt med. Jag tror även att klassen kommer få ett uppsving om Gull hamnar i VM nästa år, då tror jag fler förstår att det är vägen att gå och att det är bra racing.

Sen kan man diskutera vad man menar med få startande, menar man föranmälda eller antal startande(det brukar ju dyka upp en hel del "utlänningar" till tävlingarna i 125R)? Det var ju 22 (även 22 förra året) startande i 125R att jämföra med 21 i superstock på Anderstorp som exempel.

Och det brukar dyka upp ett antal nya juniorer varje år efterhand, sen vet man aldrig om någon gammal pensionerad förare gör comeback också....

Kan tänka mig att det till stor del också har berott på att det funnits ganska många VÄLDIGT exklusiva hojjar i svensk 250 i förhållande till hur många som kör, vilket jag tror stressat upp de redan höga kostnaderna ännu mer, vilket jag tror skrämmer iväg potentiella förare. Mig själv inräknad. Att behöva ha en rejsbudget som motsvarar en taskig årslön gör ju att de bara är (som Nordgren ska ha sagt) "de som har eller kan skaffa väldigt mycket pengar" som kan köra.
Jag själv vill gärna köra men är livrädd för att bli stående med en hoj jag inte har råd att använda.. Sen å andra sidan kanske jag har skrämt upp mig själv..

Last edited:
Men, minimoto->metrakit(liknande)-125jr/r-250r/sp är riktigt bra start för unga att börja lära sig rr. För dem är 1000cc med 180hk ingen bra start.
Håller med till fullo om att det är bästa starten för en junior.
Men sen är det nog inte fel att tex som Wille Backlund hoppa över till 600:a redan vid tidiga år.

Håller med till fullo om att det är bästa starten för en junior.
Men sen är det nog inte fel att tex som Wille Backlund hoppa över till 600:a redan vid tidiga år.

Nej, jag tror det är en rätt bra väg numer, fast det verkar vara svårare att hitta ut i EM/VM, utan pengarna räcker "bara" till veidec.

Förutom att det står "rookie" så låter det ju precis som Watz på en RR-tävling!

På Assen 2004 tog han en cigg i sin skåpbil efter att ha utklassat motståndet. :D

Det brukar han iofs göra före/efter varje race. Imponerande att han håller det tempo han gör med den kroppen/kondisen :yoparty

Kan tänka mig att det till stor del också har berott på att det funnits ganska många VÄLDIGT exklusiva hojjar i svensk 250 i förhållande till hur många som kör, vilket jag tror stressat upp de redan höga kostnaderna ännu mer, vilket jag tror skrämmer iväg potentiella förare. Mig själv inräknad. Att behöva ha en rejsbudget som motsvarar en taskig årslön gör ju att de bara är (som Nordgren ska ha sagt) "de som har eller kan skaffa väldigt mycket pengar" som kan köra.
Jag själv vill gärna köra men är livrädd för att bli stående med en hoj jag inte har råd att använda.. Sen å andra sidan kanske jag har skrämt upp mig själv..

Kan hålla med om att cyklarna blev väldigt extrema där, men det var ju för att såna cyklar krävs i EM.
Men de som haft de värsta cyklarna hade iaf spöat mig oavsett om vi hade haft jämnbördiga cyklar eller inte. Så man får ju välja sina fighter på banan och det har jag iaf haft massor med underbara sådana i 250.
Det är en ära att bli omkörd av fredde på bredden :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey