Fängelse/böter för avgasmanipulation vid besiktning/körning på väg

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om de blir en lag som kommer å införas, så är det inget jag kommer å bry mig om... Vill någon sätta mig i fängelse för att ha manipulera någon bil eller motorcykel motor så låt de bli så då... De gäller att kunna få fast dom som gjort någe samt bevisa de då... Vem ska göra de?? Polisen??
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om de blir en lag som kommer å införas, så är det inget jag kommer å bry mig om... Vill någon sätta mig i fängelse för att ha manipulera någon bil eller motorcykel motor så låt de bli så då... De gäller att kunna få fast dom som gjort någe samt bevisa de då... Vem ska göra de?? Polisen??
Tror det gäller själva innehavet. Typ ditt fordon ditt ansvar oavsett vem som gjort det.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om de blir en lag som kommer å införas, så är det inget jag kommer å bry mig om... Vill någon sätta mig i fängelse för att ha manipulera någon bil eller motorcykel motor så låt de bli så då... De gäller att kunna få fast dom som gjort någe samt bevisa de då... Vem ska göra de?? Polisen??
Jag hoppas och tror det inte blir så, men om du väl står där en dag och ska in i fängelse för en sån skitsak tror jag inte du tänker så
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag hoppas och tror det inte blir så, men om du väl står där en dag och ska in i fängelse för en sån skitsak tror jag inte du tänker så
Tror inte de skulle gå så långt som fängelse om man inte håller på me iligal street racing.. Å om de skulle bli fängelse så får man ta sitt straff...
Att man inte ska få trimma eller bygga om sina fordon är löjligt.. De har man gjort sen moppe tiden..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror inte de skulle gå så långt som fängelse om man inte håller på me iligal street racing.. Å om de skulle bli fängelse så får man ta sitt straff...
Att man inte ska få trimma eller bygga om sina fordon är löjligt.. De har man gjort sen moppe tiden..
Det går ju via sfro. Troligen kommer detta av att våra bes har skitit i allt när fordon besiktigas. I Tyskland kräver varenda liten sak tuv godkännande o regbes.
EU har varit på Sverige just att Sverige inte följer det som skall följas. Tiden visar vem som får böter först o registreringsbesiktning av fordonet omgjort till helfordonsgodkänt igen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det går ju via sfro. Troligen kommer detta av att våra bes har skitit i allt när fordon besiktigas. I Tyskland kräver varenda liten sak tuv godkännande o regbes.
EU har varit på Sverige just att Sverige inte följer det som skall följas. Tiden visar vem som får böter först o registreringsbesiktning av fordonet omgjort till helfordonsgodkänt igen.
Sverige kan ju alltid gå ur EU...?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Vi som har läst notrightriders inlägg här har blivit varnade för att vi kan komma att straffas om vi tänjer för mycket på regelverket.
Nu är vi redan där......
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi som har läst notrightriders inlägg här har blivit varnade för att vi kan komma att straffas om vi tänjer för mycket på regelverket.
Nu är vi redan där......
Det där förslaget hade kommit även om Sveriges alla motorcyklister hade kört omodifierade originalhojar och hållit 5 km/h under gällande hastighetsgränserna sista 30 åren.
Förslaget är riktat mot bilister men är så vagt skrivet att det gäller alla fordon och all form av ändring. Därtill ges ordningsmakten för stora befogenheter och straffskalan som föreslås står inte i proportion med vad de föreslår är ett brott.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tror inte att det är en mc med powercomander som dom tänker på.
Det borde vara alla lastbilar som folk kopplar bort adblue mm som förslaget innebär
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Normalt tar jag på mig foliehatten och skriker "new world order!" över denna typ av lagkrav, men inte här. Problemet är till 99% riktat på tunga fordon som med elektronikbox enkelt kan koppla bort Adblue. Risken att valfri trimmfirma åker dit för att sälja ett slip-on och en bänkning är noll.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det där förslaget hade kommit även om Sveriges alla motorcyklister hade kört omodifierade originalhojar och hållit 5 km/h under gällande hastighetsgränserna sista 30 åren.
Förslaget är riktat mot bilister men är så vagt skrivet att det gäller alla fordon och all form av ändring. Därtill ges ordningsmakten för stora befogenheter och straffskalan som föreslås står inte i proportion med vad de föreslår är ett brott.
En viktig synpunkt. När sådana här lagar väl finns på plats är det lätt för myndigheterna att hitta nya användningsområden. "Det sluttande planet" gäller även här...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror inte att det är en mc med powercomander som dom tänker på.
Det borde vara alla lastbilar som folk kopplar bort adblue mm som förslaget innebär
Klart förslaget är till för bilarna, men den är så vagt och brett skriven att en ändamålsförskjutning av lagen torde ske så fort dem införs.
För polisen är den ju bara ett till brett verktyg i verktygslådan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förslaget är bra ur synvinkeln att det blir en pungspark på alla fuskande öststatslångtradare som snedvrider konkurrensen på åkerimarknaden. Men förslaget är lika dåligt eftersom allehanda entusiastfordon och ”powercommandade” hojar tas med på samma bräde.

Som vanligt när våra myndigheter är i farten så har man inte tänkt hela vägen. Ingen av dessa brottslingar kommer rimligtvis att exponera sin utrustning vid kontrollbesiktning och hur ska inspektionen ute i fält gå till…?

Det är ju inte så att den svenska polisen klagar över hur lite de har att göra…? Och när en random, maskerad ortenbabbe bestämmer sig för att kasta sten på dem eller att bränna upp deras bil - ja, då får de ju knappt röra honom med silkesvantar. Hur är det då tänkt att inspektion av dessa regler och eventuellt förverkande ute i fält ska gå till…?

Har detta extremt allvarliga brott helt plötsligt prioritet över terrorbrott, mord, kvinnofridsbrott och allmänt orten-kaozande…? Ska polisen helt plötsligt satsa enorma resurser på övervakning av potentiellt ”powercommandade” hojar…? Ska dessa få stoppas till vilket pris som helst…?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Normalt tar jag på mig foliehatten och skriker "new world order!" över denna typ av lagkrav, men inte här. Problemet är till 99% riktat på tunga fordon som med elektronikbox enkelt kan koppla bort Adblue. Risken att valfri trimmfirma åker dit för att sälja ett slip-on och en bänkning är noll.
Apropå det, när jag åkte in till tokholm på hojen idag så påpekade min luftkvalitetsvarnare att luften var rejält dålig när jag kom ikapp vissa lastbilar. Tror det hände tre gånger, so inte alla på långa vägar, men det föreligger någon sorts begraven jycke med några fordon. Och det verkar ju inte svårt att hitta dem, bara montera mätare på alla bilar polisen kör runt med, och ge fuskarna flygande besiktning hela tiden. Borde göra det dyrt är behöva stå stilla om inte annat.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Apropå det, när jag åkte in till tokholm på hojen idag så påpekade min luftkvalitetsvarnare att luften var rejält dålig när jag kom ikapp vissa lastbilar. Tror det hände tre gånger, so inte alla på långa vägar, men det föreligger någon sorts begraven jycke med några fordon. Och det verkar ju inte svårt att hitta dem, bara montera mätare på alla bilar polisen kör runt med, och ge fuskarna flygande besiktning hela tiden. Borde göra det dyrt är behöva stå stilla om inte annat.
Polisen har all rätt vid misstanke att kvarhålla dej på din bekostnad till vågbil eller besiktning tjänstemän har tid att komma till platsen för kontroll.

Jag fick vackert stå o vänta med bil o släp för misstänkt överklass till vågbil infann sig efter några timmar.

Resultat 2,2 ton övervikt på boggin?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Har en vag känsla att det kan gälla en viss KTM EXC-F 350 något söder om Stockholm.

.. men äaasch, vilken tur man har. Det är nu vi kan vara stolta över dyslexin. Detta gäller ju bara i Transypronen .. Trans.. Transylvanien? Haha, så lustiga dom är, där borta! :LOL:

.. transpyrensen, .. polystyren, sportstyrelsen!? .. näh, styrportsenapen.

...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top