Fängelse/böter för avgasmanipulation vid besiktning/körning på väg

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Sverige kan ju alltid gå ur EU...?
Då hade vårt kära tragikverk kunnat levat ut sina innersta önskningar utan något som kunnat hejda dom. Vi har varit där och jag vill inte dit igen! För nordmännens raseri bevare oss milde herre gud.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Om man ställer straffen i sådan proportion, hur kommer buskörning att ses på rent straffmässigt?

Idag var jag på utegymet och testade en ny övning i hängringarna, då kommer ett par busiga pojkar på på krosshojar, säkert 250 cc eller nåt sånt, brölandes som attan i den harmoniska och barnvänliga miljön på G&C-vägarna omkring gymet. Jag kan inte låta bli att le så klart, men när jag tänker på det så här i efterhand, ... blir det alltså dödsstraff?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tänker lite på framtiden, med en toa bredvid sängen och en utsikt genom galler.

Nu råkar min KTM vara ganska ny, men när det väl är dags för besiktning och jag står där hos besiktningsmannen, och han då konstaterar ".. din hoj verkar inte vara enligt myndighetens specs", vad händer då?

Anmäler han mig till polisen som kommer och hämtar mig på plats? Eller får jag en chans att återställa den till butiksskick, samt boka en ombesiktning?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tänker lite på framtiden, med en toa bredvid sängen och en utsikt genom galler.

Nu råkar min KTM vara ganska ny, men när det väl är dags för besiktning och jag står där hos besiktningsmannen, och han då konstaterar ".. din hoj verkar inte vara enligt myndighetens specs", vad händer då?

Anmäler han mig till polisen som kommer och hämtar mig på plats? Eller får jag en chans att återställa den till butiksskick, samt boka en ombesiktning?
Amäler? Nänä inte alls läste någonstans att i detta finns möjlighet till bärjning till uppställning plats för demolering av olagliga avgasförändrade fordon.

Tror väll att man får ringa taxi eller ta buss precis som o man får en spansk flagga i rutan.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Apropå det, när jag åkte in till tokholm på hojen idag så påpekade min luftkvalitetsvarnare att luften var rejält dålig när jag kom ikapp vissa lastbilar. Tror det hände tre gånger, so inte alla på långa vägar, men det föreligger någon sorts begraven jycke med några fordon. Och det verkar ju inte svårt att hitta dem, bara montera mätare på alla bilar polisen kör runt med, och ge fuskarna flygande besiktning hela tiden. Borde göra det dyrt är behöva stå stilla om inte annat.
Det är relativt enkelt att mät "live" med fast mätutrustnig (IR-spektroskopi) och kamera längs vägbanan. Det finns redan i vissa städer i Europa.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nänä inte alls läste någonstans att i detta finns möjlighet till bärjning till uppställning plats för demolering av olagliga avgasförändrade fordon
Haha..

Går det inte bara åka med originalpipa?
Jag har ju originalpipan på. Bara att dom tömt den, och tagit bort några slangar, och kanske också manipulerat datorn för att jag ska kunna "vinna SM med den hojen". Dom berättade aldrig vad som hade gjorts, bara att "nu har du 50 hästar". Jag var ju glad. Men hur glad blir jag sen när farbrorn i uniformen säger att jag inte får använda den?
 

Varjjen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2015
Ort
Malmö
Hoj
2014, Aprilia 1000 Tuono APRC V4
Det är väl som det mesta gällande politiska utspel i vårt avlånga land, uttalen ska vara pk sen om det är omöjligt att följa upp är inte deras problem utan några stackars tjänstemän någonstans som får den omöjliga uppgiften. Iofs är väl Sveriges medborgare ganska känt att försöka göra sitt bästa för att leva upp till alla galenskaper som kommer emellanåt. Det är ett sätt att puffa hårdare och hårdare mot el fordon (har absout inget emot el hojar).
När kommer regler för hur "roligt" man får köra? Som roligast ligger hojen på ca 1.3-1.4liter/mil, vilka absurda beslut kommer vi få se i framtiden?
Kör fort men försiktigt, gasa o bromsa samtidigt... sköt om er, stay safe.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Haha..


Jag har ju originalpipan på. Bara att dom tömt den, och tagit bort några slangar, och kanske också manipulerat datorn för att jag ska kunna "vinna SM med den hojen". Dom berättade aldrig vad som hade gjorts, bara att "nu har du 50 hästar". Jag var ju glad. Men hur glad blir jag sen när farbrorn i uniformen säger att jag inte får använda den?
Tja blir det som i Tyskland så skrattar vi nog inte.

Var ju någon här på sporthoj som tog sin Gammla Mercedes race buss ned till Tyskland, blev stoppad i flygande bes, polis fann ett minimalt oljeläkage o busse börjades omedelbart till uppställning plats inklusive hojar o utrustning i bussen.

Tror det tog 2 veckor att tjata loss hojar o utrustning i bussen. Ned med bil o släp till Tyskland o lösa ut hojar o utrustning.

Nu är vi uppe i dryg kostnad redan

Resa till tyskland
Taxi hem
Betala tysk bärgning
Betala uppställning kostnad per månad
Resa ned med bil o kärra
Lösa ut grejor
Resa hem

Då gick det inte att få med bussen den kan endast hämtas från en Mercedes verkstad efter att dessa fixat oljeläkage o bes bussen att den är ok.

Så det blev skrotning på plats. Tunga fordon över 3,5 ton får man betala skrotningen själv för, det utgår ingen premie, 10,000 för att skrota ett tungt fordon är inget konstigt att få betala.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Så det blev skrotning på plats. Tunga fordon över 3,5 ton får man betala skrotningen själv för, det utgår ingen premie, 10,000 för att skrota ett tungt fordon är inget konstigt att få betala.
Det är i sådana här fall jag spontant uttrycker med med "JÄVLAR". Jag läser vad du skriver, men har svårt att svälja storyn.

En obetydlig oljeläcka, och bilen skickas till skroten. Jag känner att jag gärna skulle vilja veta lite mer om den där oljeläckan, som förmodligen var av sådan karaktär att polisen bedömde den allvarlig.

Men ... "Taxi hem" ? Inte buss, eller tåg, utan just taxi? Det måste ha kostat en del. Jag hade bestridit så klart, i den mån jag ansåg att läckan var obetydlig, och riskerade att varken tömma motorn på olja eller orsaka någon skada på nån väg.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är i sådana här fall jag spontant uttrycker med med "JÄVLAR". Jag läser vad du skriver, men har svårt att svälja storyn.

En obetydlig oljeläcka, och bilen skickas till skroten. Jag känner att jag gärna skulle vilja veta lite mer om den där oljeläckan, som förmodligen var av sådan karaktär att polisen bedömde den allvarlig.

Men ... "Taxi hem" ? Inte buss, eller tåg, utan just taxi? Det måste ha kostat en del. Jag hade bestridit så klart, i den mån jag ansåg att läckan var obetydlig, och riskerade att varken tömma motorn på olja eller orsaka någon skada på nån väg.
Tysklands sätt att få bort alla Gammla skräp högar till lastbilar från öst som korkade igen vägarna. Tvångsbärgning vid minsta fel kostnad för uppställning osv osv.
Detta har resulterat i att Polen som ex har en väldigt ny o morden lastbils flotta.
Tyvärr så spiller det senare över på bilar bussar hojar osv osv.

Att det inte blir så i Sverige är ganska säkert, men regelverket "" kan"" nyttjas redan nu på detta viset.

Polisen stoppar fordonet på vägen.
Polis har inte utbildning för flygande bes.
Men polis kan alltid ålägga en bes Innom 5-7 dagar o även då en registrering bes.

Där kommer då bekymret med att folk bygger om utan att registrera ombyggnaden i sfro. Pang bom. Helfordons godkännandet. Bilprovningen kan inte, får inte godkänna fordonet för trafik på allmän väg förens fordonet är återställt till det som kom från fabrik.

Så polisen har redan en möjlighet att mycket effektivt stoppa en hoj med vannsinnes and hines eller biltema slipon o allt där imellan OM DOM VILL.


Sedan minns jag inte hur herrn med race bussen kom hem efter beslagtagningen o bärgning av bussen. Men tråden finns någonstans i sporthoj arkiv.

O tyvärr går det ej vad jag vet bestrida om polis bestämt bärgning till uppställning plats, vad jag förstått är enda sättet att få tillbaka fordonet att det bärgas till auktoriserad verkstad som åtgärdar o besiktiga fordonet.

Sedan får man lösa ut det från verkstan.

Noghtrider kan säker förtydliga detta ytterligare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla som slentrianmässigt klagar på svensk byråkrati och regler (oftast utifrån nån kvällstidningsrubrik) kan ju inte ha undersökt hur det ser ut i andra länder…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, Tyskland är ju verkligen ingen förebild.

För länge sedan så jag en youtubefilm på någon som hade bytt broms och kopplingshandtag på motorcykeln som stoppades av tysk polis och inte fick åka vidare.

Turister vill dom ju helst bara bli av med, så oftast pekar dom nog bara mot gränsen och säger "försvinn" sedan man har fått dyra böter
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ni som klagar på Sverige, i Österrike kostar det 10000€ för en wheelie, stoppie eller burnis.
Och andra vansinniga böter för buller, fortkörning mm.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Svenska myndigheter vet var de skall lägga krutet för att bekämpa brottsligheten…märkligt nog skjuter de sällan till resurser för att se till att nya regelverk efterlevs utan det blir polisledningen som får prioritera i pinnjakten och vad är då lättare att plocka in än en mellanchef mitt i livet på en högljudd HD?
Det är självklart inte myndighetens initiativ, det är regeringens.

”Förra året fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda åtgärder för att motverka manipulation av fordons avgasrening och mätarställningar.”


Den 11 september är det val. Låt bli att rösta på vänstern i form av S, C, V och MP så kan myndigheterna få ägna sig åt något vettigt istället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu kommer knappast några andra partier att ställa sig och säga att de ”vill underlätta för utländska fordon att strunta i EU-s och svenska utsläppsregler utan risk för konsekvenser”…

Det här är större frågor än så, vi har i sammanhanget mycket liberal lagstiftning - och tillämpning - när det gäller fordon i Sverige.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nej, Tyskland är ju verkligen ingen förebild.

För länge sedan så jag en youtubefilm på någon som hade bytt broms och kopplingshandtag på motorcykeln som stoppades av tysk polis och inte fick åka vidare.

Turister vill dom ju helst bara bli av med, så oftast pekar dom nog bara mot gränsen och säger "försvinn" sedan man har fått dyra böter
Letade efter just det klippet på lunchen men hittade inte.
däremot en massa andra på samma tema....

Undrar bara hur i helsike jag överlevt fyra resor ner till Eifelområdet med div R1or??

-07an må se original ut men deras specialpoliser för MC-kontroll vet lika mycket som jag vad som är original och inte och de har makten på sin sida att göra livet riktigt surt för en...

Som jag förstår det måste man besiktiga varje förändring som gjorts, med godkända delar och ha ett intyg på allt med sej..

Tyvärr är allt bra videomaterial på tyska och autotextning är mer eller mindre obegriplig.

Första klippet är en HD snubbe som efter mycket knorr får åka kortaste vägen direkt hem för att det i pappren står att han har ett K&N luftfilter men på hojen sitter ett screaming eagle filter som då inte är med på listan...

Andra är bl,a en som bytt till bromsslangar som inte är E-märkta och en Harley på 112db...

Alltså, allt är ju för en god sak.
De vill ju inte att rena noviser ska råka illa ut för att de byggt sönder sitt fordon i ren okunskap men systemet drabbar ju även de som har koll men inte använt klassade delar och besiktigat med det...

Lika väl som att jag inte vill att vem som helst ska skruva på min hoj så skulle jag inte drömma om att sätta dit ett bromshandtag jag inte har den blekaste aning om ursprung eller verklig kvalitet och det "korrekta" sättet är väl då att bara använda kontrollerat materiel och få montaget godkänt av någon kunnig..

Ser jag fram mot en liknande adaption i det Svenska systemet?
-Nej för helvete
;)

Edit: När jag kollade vidare så dök avsnittet med "Titax like" bromshandtag upp, killen fick inte köra vidare från platsen utan att montera ett E-märkt handtag...
Lösningen: Han fick lift med en annan "olycksbroder" men fick inte tillbaka körkortet fören han lämnat bromshandtaget till polisen...
 
Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Nu kommer knappast några andra partier att ställa sig och säga att de ”vill underlätta för utländska fordon att strunta i EU-s och svenska utsläppsregler utan risk för konsekvenser”…
Så är det ju. Det är alltid enklare att införa än att avskaffa regler. Det är därför man vill ha en regering som inte har som ambition att detaljreglera allting. Vår regering vill detaljreglera, men det är som sagt snart val.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dags för nya kållittsch-tröjjor snart...på min ska det stå AVGASMANIPULATÖR...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dags för nya kållittsch-tröjjor snart...på min ska det stå AVGASMANIPULATÖR...

Lite som skylten på Prideparaden "Du kanske tycker att vi är fjolliga, men vi är kriminella i 71 länder" buret av en man som förvisso hade skinnväst, men ehh.... av ett okventionellt slag... och patcharna var regnbågsfärgade...
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top