Extraljus till hösten/vintern.

Du tänker rätt.
Jag har kört med 35w xenon och hade problem (inte stora, men irriterande) med att lysena frös igen.
Undrade om det räcker med 55w (xenonlampor är ju effektivare, så de går kallare än halogen).
Enligt andra svar bör det räcka.

Jag kör med xenonkonverterade hella 3003 35w och har aldrig haft problem med igenfrysning. Bor i höjd med umeå, så är ju inte sådär jättekallt men ändå...
 
Det sägs att om man riktar extraljusen rakt fram istället för ut i skogen så slipper man det.

Ja men det är ju flodlyktorna och upplysta diken man vill åt lixom.. Ser man om det gömmer sig Ren, älg, poliser eller annat sattyg i diket.

Körde 2 flod och en pencil beam i mitten..

Lös så klockerna stanna.. Och såg älgarna innan de hann upp på vägen..


Har man xenon igång så slipper man väl is men när man kör i snörök och det är mötande så man inte kan tända dem så blir de lätt igengeggade De orkar inte tina lös det själv heller..
 
Hur funkar det med 55w xenon på halvljuset, är det ok för de mötande?

Blir det någon förbättring med 35w xenon istället för 55w halogen?
Har 2 extraljus med halogen nu som räcker för mig men tycker halvljuset blir lite svagt istället.
 
Hur funkar det med 55w xenon på halvljuset, är det ok för de mötande?

Blir det någon förbättring med 35w xenon istället för 55w halogen?
Har 2 extraljus med halogen nu som räcker för mig men tycker halvljuset blir lite svagt istället.

Det funkar bra för dig som förare men dina medtrafikenter lär inte gilla det såvida din bil inte har automatisk nivåreglering på halvljuset...

Sedan så får du nedslag hos SBP samt hos polisen om du blir stoppad i en kontroll.
http://www.vparts.se/automatisk-nivareglering-for-halvljus.html

Har du dåligt halvljus idag så skulle iaf inte jag byta till värre extraljus... Hade tidigare en bmw 525 med 2st apelsiner till halvljus och 3st extraljus + ordinarie helljus... Det var som att köra in en vägg vid möte, dom 2första sekunderna såg man inte ett skit! Det sluta med att jag koppla bort extraljusen och körde med ordinarie helljus istället.

jmf_hidbulb_grafik.gif.jpg
 
nepp, men du är ju av den åsikten om du dra 225w xenon på alla som bländar av med extraljusen först och helljusen sen när man kommit närmare

När de bländar mig vilket de gör tillslut så får de 225 w xenon i nyllet.
Först en kick hjälper inte det så blir de bländade.
Eller du tycker jag ska titta ner i sätet kanske när jag blir bländad???

Plus att ett helljus bländar tidigare än vad många tror!
 
Det funkar bra för dig som förare men dina medtrafikenter lär inte gilla det såvida din bil inte har automatisk nivåreglering på halvljuset...

Sedan så får du nedslag hos SBP samt hos polisen om du blir stoppad i en kontroll.
http://www.vparts.se/automatisk-nivareglering-for-halvljus.html

Har du dåligt halvljus idag så skulle iaf inte jag byta till värre extraljus... Hade tidigare en bmw 525 med 2st apelsiner till halvljus och 3st extraljus + ordinarie helljus... Det var som att köra in en vägg vid möte, dom 2första sekunderna såg man inte ett skit! Det sluta med att jag koppla bort extraljusen och körde med ordinarie helljus istället.

jmf_hidbulb_grafik.gif.jpg

Har en gammal bil så halvljuset är väl inte i klass med nyare bilar men att bara byta till 35w xenon känns lite onödigt ifall det inte ger mer utbyte.

X-ljusen kommer jag inte att byta ut till bättre utan uppskattar som de är idag.

Men frågan är om man upplever någon förbättring i verkligheten att byta ut 55w halogen i halvljuset till 35w xenon?
 
När de bländar mig vilket de gör tillslut så får de 225 w xenon i nyllet.
Först en kick hjälper inte det så blir de bländade.
Eller du tycker jag ska titta ner i sätet kanske när jag blir bländad???

Plus att ett helljus bländar tidigare än vad många tror!

ja menar du dom som inte slår av helljuset alls utan bara extraljusen är jag helt på din sida, dom får smaka 400w extraljus

tolkade som sagt ditt första inlägg som att du blinkade med helljuset på alla som bländade av först med extra- och sen med helljuset
 
ja menar du dom som inte slår av helljuset alls utan bara extraljusen är jag helt på din sida, dom får smaka 400w extraljus

tolkade som sagt ditt första inlägg som att du blinkade med helljuset på alla som bländade av först med extra- och sen med helljuset

Nu tolkade du det rätt.
Dock så påpekar jag med en blinkning när de bländar med sitt vanliga helljus efter att de släckt sitt extraljus.
 
Det beror på dina stearinljus. De bländar ju inte av förrän du bländar dem? :P

Ditt första troll struntade jag i. Nu kommenderar du igen att man inte ska köra bil i mörker, om man inte ser utan helljus? Skojar du fortfarande, eller missförstår jag dig nu?

Det kan finnas flera anledningar till varför folk inte alltid bländar av snabbare än blixten. Behöver inte ha ett dugg med dåligt mörkerseende att göra. Jag har t.ex mött bilar som inte har halvljus alls, bara helljus. Visst, man ska inte köra bil utan fungerande ljus, men vad ska jag göra? Vända, åka ikapp personen och ge den stryk? Erkänner att man ibland får lust till just det, men man kan ju inte åka runt och bli förbannad på alla som gör lite fel? Får väl titta ner i diket någon sekund extra och köra vidare.

Sen kan folk helt enkelt glömma bort att man har helljust tänt, särskilt när det är dåligt, till exempel. Det har jag själv gjort någon gång. Ett snabbt och vänligt blink brukar hjälpa...

Kan tänka mig att långtradarchaffisar har det jobbigt ibland. Hytten sitter ju bra mycket längre upp än strålkastarna, och då har de haft helljus i rutan en stund innan de syns. Men de är ändå oftast så pass överseende att de inte tänder sina ibland helt otroliga extraljus, bara för att hämnas. De vet bättre antar jag. Kanske inte så kul att leva med att man orsakat en trafikolycka, bara för att man blivit tjurig på någon?
Ingenstans har jag skrivit att man inte får köra utan helljus (förutom då man ska blända av för mottrafikanterna). Det är de som inte säkert kan köra bil i mörker utan 400 terawatt extraljus jag vänder mej mot.
Förstår du hur mycket det bländar en mottrafikant när man får detta i nyllet?
Även på långt håll?

När jag råkar ut för det bländar jag av och hoppas att ljusälskaren fattar att hen ska göra detsamma. Ibland uteblir responsen.

Förutom de anledningar du räknar upp varav bara "glömde" är någorlunda vanlig, så kan jag tänka mej 2 huvudsakliga anledningar till att detta sker:
1, ljusälskaren anser själv att det är hens egen bedömning av bländningsförmågan i hens extraljus som skall ligga till grund för det avstånd hen anser sej behöva blända av.
2, ljusälskaren har så dåligt mörkerseende att hen inte säkert kan framföra bilen utan extraljusen.

Oavsett vilket så uppstår en trafikfarlig situation. Om ljusälskaren inte slår av extraljusen blir mottrafikanten bländad och ser dåligt. Om ljusälskaren bländar av ser hen dåligt.

Här anser jag det självklart att synförmågan spelar in. Vissa funktionsnedsättningar gör en förare direkt olämplig att köra i vissa förhållanden. Kalla mej cynisk men jag anser det självklart att det mest trafiksäkra är att de förare som inte klarar dessa förhållanden inte ska tillåtas köra då, istället för att kräva att resten av trafikanterna skall anpassa sej till deras handikapp.
Jag har normalt mörkerseende och har aldrig haft problem att klara mej på existerande hel och halvljus oavsett bil eller körförhållanden.
 
Jag har normalt mörkerseende och har aldrig haft problem att klara mej på existerande hel och halvljus oavsett bil eller körförhållanden.

Vad bra här får du en klapp på axeln för att du är såååå duktig.


Håller med dig om folk som inte bländar av i tid.
Jag ser vägen även på halvljus, dock ser varken du eller jag vad som befinner sig några meter utanför vägen, exempelvis älgen Hälge som bestämmer sig för att klampa ut framför oss.
Den älgen skulle jag se jävligt mycket tidigare än dig vid ej möte av annan trafik.
För dig hade det kanske blivit den jävla älgen.


Som jag skrev innan i tråden så bor jag på landet kör mycket småväg med mycket vilt och ja jag såg inte älg, hjort, rådjur och vildsvin intill vägkanten som jag gör idag och det är fan ett rent under att man bara klippt några rådjur och en griskulting.
Efter att jag började med extraljus så har jag upptäckt dem i tid.
 
Som jag skrev innan i tråden så bor jag på landet kör mycket småväg med mycket vilt och ja jag såg inte älg, hjort, rådjur och vildsvin intill vägkanten som jag gör idag och det är fan ett rent under att man bara klippt några rådjur och en griskulting.
Efter att jag började med extraljus så har jag upptäckt dem i tid.
Sånt där förstår kanske inte folk som lever på ett ställe där det finns massor av ljuskällor vid sidan av vägarna, där de flesta vilda djuren lever i ett inhägnat område och man betalar inträde för att få se dom.
 
Hur funkar det med 55w xenon på halvljuset, är det ok för de mötande?

Blir det någon förbättring med 35w xenon istället för 55w halogen?
Har 2 extraljus med halogen nu som räcker för mig men tycker halvljuset blir lite svagt istället.

Det blir en smått fantastisk skillnad att xenonkonvertera halvljuset med 35W. Provade på en Mondeo 06:a idag för skojs skull. Lyser inte nämnvärt längre men det blir mycket mer bredd på ljusbilden, och det lyser då upp mer av natur och mark. Skillnaden mellan halv och hel blev inte längre så stor som det var förr. Det hjälper att ha mer ljus på vägen, inte att det lyser så mycket längre.

Men om du väljer att prova, se till att köpa rätt lampa om du nu inte har H4. Det finns Xenon för både projektorljus och öppen reflektor, med samma sockel. I fallet Mondeo ska det då vara en H7R lampa, den påstås blända mindre än en H7S som är gjord för projektorljus.
 
Last edited:
Det blir en smått fantastisk skillnad att xenonkonvertera halvljuset med 35W. Provade på en Mondeo 06:a idag för skojs skull. Lyser inte nämnvärt längre men det blir mycket mer bredd på ljusbilden, och det lyser då upp mer av natur och mark. Skillnaden mellan halv och hel blev inte längre så stor som det var förr. Det hjälper att ha mer ljus på vägen, inte att det lyser så mycket längre.

Men om du väljer att prova, se till att köpa rätt lampa om du nu inte har H4. Det finns Xenon för både projektorljus och öppen reflektor, med samma sockel. I fallet Mondeo ska det då vara en H7R lampa, den påstås blända mindre än en H7S som är gjord för projektorljus.

Låter intressant. Vill inte störa någon mötande men ha lite mera.... ljus. Är lite för stor skillnad nu med xtraljus+helljus ned till halv. Har H4 med inre manuell ljusnivåjustering så det går att justera ned lite för säkerhets skull.
 
Tänk på att allt ljusstick som du har i lamporna blir tusen gånger värre med xenonkonverterade lampor. Vissa bilmodeller har värre ljusstick än andra. Det är bara att testa sig fram. På vår Focus gjorde det stor skillnad på lyset och hittills så har inte farbror blå kritiserat oss.
 
Låter intressant. Vill inte störa någon mötande men ha lite mera.... ljus. Är lite för stor skillnad nu med xtraljus+helljus ned till halv. Har H4 med inre manuell ljusnivåjustering så det går att justera ned lite för säkerhets skull.
Du skulle kanske prova att justera vänster strålkastare lite grann till höger. I teorin har du ju mer bredd med xenon ändå, OM du nu går mot storebrors bättre vetande och Xenonkonverterar halvljuset. Det är ju höger sida som är farligast med tanke på att du har kortare tid på dig att tänka "du skulle haft bättre ljus" om Hälge bestämmer sig för att se vem som är hårdast.

Uppmuntrar ingen att konvertera sina halvljus, JAG skulle inte göra det själv, men alla bestämmer ju själv. Man skulle ju inte veta vad man inte får göra, utan att då veta att man kan göra så.

EDIT: Att jag nämnde jag vet hur skillnaden blir, beror på att jag som sagt testade på kompisens bil. Jag hade köpt dom för jag skulle konvertera mina helljus, då jag har insatser med dubbla H7 istället för originalets H4.
Men så fick jag för mig det skulle gå hårt åt kablarna för Xenon drar en hel del just vid startögonblicket, bilen är säkrad för 55/60 och jag har nu 2 x 55 som alla lyser med helljuset på. Xenon 35w drar ju betydligt mindre an vad H4:ans 60w helljus gör. Fan vet...
 
Last edited:
Jag har normalt mörkerseende och har aldrig haft problem att klara mej på existerande hel och halvljus oavsett bil eller körförhållanden.

Det där är ett typiskt uttalande från någon som aldrig ägt extraljus.
Jag har också normalt mörkerseende, kör bil i glasögon trots att jag klarar ett syntest(dock med nedsatt syn). Men eftersom jag reser mycket i tjänsten och ligger och pumpar längsmed vägarna på kvällar så är varje säkerhets grej viktig. Kan man då montera tre st megawatt strålkastare i fronten så gör man det. I förrorterna eller stan behövs knappt halvljus.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top