Det beror på dina stearinljus. De bländar ju inte av förrän du bländar dem?
Ditt första troll struntade jag i. Nu kommenderar du igen att man inte ska köra bil i mörker, om man inte ser utan helljus? Skojar du fortfarande, eller missförstår jag dig nu?
Det kan finnas flera anledningar till varför folk inte alltid bländar av snabbare än blixten. Behöver inte ha ett dugg med dåligt mörkerseende att göra. Jag har t.ex mött bilar som inte har halvljus alls, bara helljus. Visst, man ska inte köra bil utan fungerande ljus, men vad ska jag göra? Vända, åka ikapp personen och ge den stryk? Erkänner att man ibland får lust till just det, men man kan ju inte åka runt och bli förbannad på alla som gör lite fel? Får väl titta ner i diket någon sekund extra och köra vidare.
Sen kan folk helt enkelt glömma bort att man har helljust tänt, särskilt när det är dåligt, till exempel. Det har jag själv gjort någon gång. Ett snabbt och vänligt blink brukar hjälpa...
Kan tänka mig att långtradarchaffisar har det jobbigt ibland. Hytten sitter ju bra mycket längre upp än strålkastarna, och då har de haft helljus i rutan en stund innan de syns. Men de är ändå oftast så pass överseende att de inte tänder sina ibland helt otroliga extraljus, bara för att hämnas. De vet bättre antar jag. Kanske inte så kul att leva med att man orsakat en trafikolycka, bara för att man blivit tjurig på någon?