Extraljus till hösten/vintern.

Det där är ett typiskt uttalande från någon som aldrig ägt extraljus.
Jag har också normalt mörkerseende, kör bil i glasögon trots att jag klarar ett syntest(dock med nedsatt syn). Men eftersom jag reser mycket i tjänsten och ligger och pumpar längsmed vägarna på kvällar så är varje säkerhets grej viktig. Kan man då montera tre st megawatt strålkastare i fronten så gör man det. I förrorterna eller stan behövs knappt halvljus.
Det där är ett typisk uttalande från någon som egentligen inte vet ett skit om vad jag eller någon annan har för vanor av olika körförhållanden eller bilbelysningar... :krama
 
Det där är ett typisk uttalande från någon som egentligen inte vet ett skit om vad jag eller någon annan har för vanor av olika körförhållanden eller bilbelysningar... :krama
Nä men du är ju snabb med att anta alla som har extraljus är antingen nattblinda eller handikappade på något sätt. *klirr*

Monterade mina NBB X3M idag, och kan rapportera de lyser oförskämt bra för ett extraljus i den storleken. 2 räcker gott, för mig iaf. Dyra, visst. Men första djuret jag lyckas väja för, tack vare dessa små bebisar, så har de betalat sig flera gånger om.
 
Du skulle kanske prova att justera vänster strålkastare lite grann till höger. I teorin har du ju mer bredd med xenon ändå, OM du nu går mot storebrors bättre vetande och Xenonkonverterar halvljuset. Det är ju höger sida som är farligast med tanke på att du har kortare tid på dig att tänka "du skulle haft bättre ljus" om Hälge bestämmer sig för att se vem som är hårdast.

Uppmuntrar ingen att konvertera sina halvljus, JAG skulle inte göra det själv, men alla bestämmer ju själv. Man skulle ju inte veta vad man inte får göra, utan att då veta att man kan göra så.

EDIT: Att jag nämnde jag vet hur skillnaden blir, beror på att jag som sagt testade på kompisens bil. Jag hade köpt dom för jag skulle konvertera mina helljus, då jag har insatser med dubbla H7 istället för originalets H4.
Men så fick jag för mig det skulle gå hårt åt kablarna för Xenon drar en hel del just vid startögonblicket, bilen är säkrad för 55/60 och jag har nu 2 x 55 som alla lyser med helljuset på. Xenon 35w drar ju betydligt mindre an vad H4:ans 60w helljus gör. Fan vet...

Ska besiktiga bilen först och börja leta efter någon bra och billig xenonsats. Går ju att plocka bort den ifall den lyser allt för bra. Bra tips med att vrida lite till höger. :tummenupp

Sett att de pratar om olika amperetal vid starten så får kolla upp det också så att helst orginalkablarna räcker.

Halvljuset kommer ju lysa hela tiden så lite tidsfördröjning till full effekt där spelar ingen roll och slår jag på helljuset så kommer ju extra-ljusen med halogen att lysa på en gång.
 
Ska besiktiga bilen först och börja leta efter någon bra och billig xenonsats. Går ju att plocka bort den ifall den lyser allt för bra. Bra tips med att vrida lite till höger. :tummenupp

Sett att de pratar om olika amperetal vid starten så får kolla upp det också så att helst orginalkablarna räcker.

Halvljuset kommer ju lysa hela tiden så lite tidsfördröjning till full effekt där spelar ingen roll och slår jag på helljuset så kommer ju extra-ljusen med halogen att lysa på en gång.
Om jag har förstått saken rätt går inte bra och billigt riktigt hand i hand. Finns ju skitsatser på fultema om du bara vill prova, men risken är väl att du får byta ballaster ett par gånger innan du ens ser dem igång. Sen pratas det om Kinasatser. jag misstänker de flesta satserna är byggda i Kina, bara det att man får vad man betalar för. Ett av världens rikaste land kan inte enbart bygga skit. Det finns nog riktigt bra grejor där med, bara det att vi är för dumma i resten av världen för att köpa dem när det finns "likadana" nästan till skänks.

Finns ett extraljusforum som jag inte minns adressen till, men där kan du nog få tips på prisvärda satser. Lycka till :)

EDIT: Kablarna på mina NBB var inte överdrivet grova, vi kanske oroar oss i onödan. Matarkabeln till ballasten är väl 0.75mm2 och från ballast till lampa såg det ut som max 2.5mm2. Inte skarvat där så vet inte. Men den biten kvittar ju för den kabeln kommer ju färdigmonterad i tillräcklig tjocklek med satsen du köper.
 
Last edited:
Om jag har förstått saken rätt går inte bra och billigt riktigt hand i hand. Finns ju skitsatser på fultema om du bara vill prova, men risken är väl att du får byta ballaster ett par gånger innan du ens ser dem igång. Sen pratas det om Kinasatser. jag misstänker de flesta satserna är byggda i Kina, bara det att man får vad man betalar för. Ett av världens rikaste land kan inte enbart bygga skit. Det finns nog riktigt bra grejor där med, bara det att vi är för dumma i resten av världen för att köpa dem när det finns "likadana" nästan till skänks.

Finns ett extraljusforum som jag inte minns adressen till, men där kan du nog få tips på prisvärda satser. Lycka till :)

EDIT: Kablarna på mina NBB var inte överdrivet grova, vi kanske oroar oss i onödan. Matarkabeln till ballasten är väl 0.75mm2 och från ballast till lampa såg det ut som max 2.5mm2. Inte skarvat där så vet inte. Men den biten kvittar ju för den kabeln kommer ju färdigmonterad i tillräcklig tjocklek med satsen du köper.

Tack, x-ljusforum? får surfa runt lite. återkommer med resultatet senare i höst.
 
Kablarna brukar tåla ganska ordentlig överbelastning under kort tid.
Men skall man ändå dit och pilla så bör man investera i kralligare snören och ett par bra relä.
Många moderna bilar har ynkliga sladdar original.
 
Det där är ett typisk uttalande från någon som egentligen inte vet ett skit om vad jag eller någon annan har för vanor av olika körförhållanden eller bilbelysningar... :krama

Helt korrekt, jag har ingen info om varken dej eller dina bilar, körvanor eller liknande. Jag valde väl att meddela hur mina körvanor var och varför, så att alla skulle förstå behovet ur mitt perspektiv.
Sticker man ut hakan långt själv så kanske man ska räkna med att någon tar chansen. :hej
 
För min del blev det xeneonkovertering HID 35w halv 55w hel + 2ggr 100w halogen extralampor. Helt fantastiskt att helt plötsligt se vägen :D

Försökte ta bild med mobilen men de ser ju för taskigt ut, svårt att skildra då de blir lite inzoomat coh den inte tar upp allt ljus men ändock lite kul att jämnföra, ser ju dock 100ggr bättre ut i verkligheten och inte så mörkt som på bilderna.

Hel före och hel efter:
 

Bifogat

  • DSC_0082.JPG
    DSC_0082.JPG
    101.7 KB · Visningar: 97
  • DSC_0093.jpg
    DSC_0093.jpg
    202.6 KB · Visningar: 114
Så här ser min bil ut. Detta var direkt efter montaget som VW utförde, nu är det justerat.
Bilfront1.jpg
 
ImageUploadedByTapatalk1350316985.218173.jpgMin front :) 4x55w Osrams värsta är som ett par pisspölar i snön. Kan lika gärna stoppa i led från biltema i helljus för nbb x3m lyser så mycket starkare så man tror knappt det är sant.
 
Jag kör Simhöljen med Hella 3000-insatser. Lagom sprucken plast och eltejpade ringar. 2*55w och 1*35
Ser ut som skit, men jag får behålla dom!
Och så har jag trettifemwattare i helljuset också.
Tre extraljus är för lite, man får inte rätta bredden så det blir nog två till vad det lider.

Det där med igenisning har jag inte haft problem med alls trots att jag kört med xenon i säkert 8 år nu.

Skulle jag köpa nya nu (och inte ha bilen på ett industriområde på nätterna) så skulle det bli Nbb Alpha 225 med femtiwattare. Morsan har sådana, det är bra att lysa med!
 
Vinterns setup:
Hel/halvljus: Osram night breaker plus (gjorde stor skillnad jämfört mot dom som satt i)

Front: 2st SIM fjärr med Osram 55w + 1st SIM pencil med Osram 55w (blåalinser, lyser "ok" för priset)

Tak: 3st NBB 225 Alpha Fjärr med Philips Rally 100w (klar lins, lyser jävligt bra!!)

La ner mig lite och drog 8mm² plus samt jordkabel och 6mm² kabel till allt annat. Investerade också i några nya bosch relän :)

Nu ska jag bara fixa dragningen som tidigare ägare gjort i fronten.... Fattar inte varför man rullar ihop allt till en stor "boll" och trycker ner det bakom behållaren till spolarvätskan.... Varför inte göra riktigt från början?! :va


Btw ett tips till er som kör med SIM extraljus: Byt ut/komplettera tätningsmassan mellan lins och hus. Kleta även på (värmetålig) silikon/tätningsmassa vid kabelgenomföringen, vid skruv hål för extraljusstag samt lägg två strängar med silikon på "ringen" som låser fast insatsen mot huset.

// En som haft 6st SIM ljus som rostat sönder.......
 
Btw ett tips till er som kör med SIM extraljus: Byt ut/komplettera tätningsmassan mellan lins och hus. Kleta även på (värmetålig) silikon/tätningsmassa vid kabelgenomföringen, vid skruv hål för extraljusstag samt lägg två strängar med silikon på "ringen" som låser fast insatsen mot huset.

// En som haft 6st SIM ljus som rostat sönder.......

Fast att dom rostar kan lika gärna bero på kondens, troligtvis så är det därför. Dränering på lägsta punkt, är lösningen. Tätar man mera så får man bara ännu mer kondens.
 
Fast att dom rostar kan lika gärna bero på kondens, troligtvis så är det därför. Dränering på lägsta punkt, är lösningen. Tätar man mera så får man bara ännu mer kondens.
Kondens uppstår för att vatten tar sej in. Tätar man så kommer inget vatten in och då får man inte kondens.
 
Kondens uppstår för att vatten tar sej in. Tätar man så kommer inget vatten in och då får man inte kondens.

Helt korrekt, men att lyckas täta så pass bra att kondens inte kommer in är mycket svårt, och att det sen ska hålla över tid i en lampa som skramlar runt i fronten på en bil gör inte saken lättare. Och har du sedan fått in kondensen så stannar den kvar om du har tätat bra.

Jag tror hellre på ett litet dräneringshål i botten. Men förbättra gärna tätningarna i övrigt om du kan.
 
Kondens uppstår för att vatten tar sej in. Tätar man så kommer inget vatten in och då får man inte kondens.

Helt fel.
Kondens uppstår överallt där luft finnes. När det sker en tempraturskillnad uppåt så fäller luften ur sig fukt. Som blir till kondens. I extraljus så får du ju en extrem tempskillnad flera ggr per körning och kondensen är ett faktum.
Ju mer du tätar ju mer kommer det rosta. Om du då inte tätar och skapar vaccum i extraljuset.
Precis som med hus, för täta hus möglar pga kondens.

På bilar som går in och ur garage, lampor tänds mm så skulle jag gissa att det är fullt möjligt att få ur nästan 1dl vatten ur ett extraljus per dygn. Om man är flitig dvs.
Det här är ett problem i min värld. Täta kapslingar som sitter på fordon.
 
Vinterns setup:
Hel/halvljus: Osram night breaker plus (gjorde stor skillnad jämfört mot dom som satt i)
Osram NB+ är helt klart bland det bästa som finns för tillfället. Jag har 4 sådana i min. H7 alltså, hel och halv. Men när 2 st 35W Xenon lyser så kan man lika gärna släcka 220W halogen för de gör knappt någon skillnad. Har täckt över båda strålkastarna och det märktes inte att de försvann. Fundera på 35W Xenonkonvertering i dina NBB på taket, fast då kommer du svära varje gång du får möte och måste blända av.
 
Fast att dom rostar kan lika gärna bero på kondens, troligtvis så är det därför. Dränering på lägsta punkt, är lösningen. Tätar man mera så får man bara ännu mer kondens.

Vi får väl se hur länge den här uppsättningen håller då jag aldrig tidigare tätat några extraljus förutom vid skruvhålen till staget. Men läste på något forum att flera haft problem med att SIM ljusena rostar och därför tätat runt glaset med bra resultat.

och helt tätt blir det inte av det jag skrev :) Dels så har du en öppning i toppen under ringen som håller fast insatsen, sedan så är det svårt att få helt tätt vid kabelgenomföringen...

Tätningen mellan lins och reflektor är som sagt ingen höjdare... Och man får ju vad man betalar för :)

Extrahål(dräneringshål) vill jag helst inte ha på mina ljus... Dels så kan vatten rinna in bakvägen och så kommer det in en massa damm/skit! Visserligen så kan man sätta på någon form av "backventil/snap in grommet" för att minimera risken, men du kommer fortfarande få in en massa damm speciellt om du som jag kör mycket grusväg.

Bästa lösningen är nog att sätta i parkeringsljus och använda bilen så mycket som möjligt :)

Osram NB+ är helt klart bland det bästa som finns för tillfället. Jag har 4 sådana i min. H7 alltså, hel och halv. Men när 2 st 35W Xenon lyser så kan man lika gärna släcka 220W halogen för de gör knappt någon skillnad. Har täckt över båda strålkastarna och det märktes inte att de försvann. Fundera på 35W Xenonkonvertering i dina NBB på taket, fast då kommer du svära varje gång du får möte och måste blända av.

Det bästa med Osram NB+ var att halvljuset blev avsevärt mycket bättre :tummenupp Det lös både starkare och längre (utan att blända medtrafikanter)

Hehe :) jag funderade starkt på xenon konvertering innan jag beställde lamporna, hade planer på att stoppa i 75w satsen från humanhabit. Idag är jag glad att jag aldrig la en sådan beställning :tungan

Avståndet på NBB´s fjärr ljus räcket gått och väl för mig :) och ljusstyrkan är såpas bra att vägskyltarna blir jobbiga att kolla på... (speciellt nyare skyltar)

Meeeen det blir nog xenon konvertering på SIM ljusena under vintern och sedan en brytare så att jag kan stänga av/på lamporna fram och på taket :)
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top