Extraljus/fjärrljus

Det kanske inte är Canbus men det garanterar inte att det inte blir problem med Xenon.

Problemen borde väl bara uppstå om man konverterar originalbelysningen? Eller tänker jag fel? Jag lutar för närvarande åt att komplettera med extraljus och om jag konverterar så får det bli extraljusen som konverteras..
 
Mina föräldrar börjar bli gamla och skumögda. De kör omkring i en Golf Plus, som har ett bedrövligt lyse redan från fabrik. 15 000 mil senare är nog reflektorerna rätt trötta också. Lokala macken krängde på dem några philipslampor för ohemula belopp, dessa skulle tydligen vara undergörande.... Kan tillägga att det var första lampan de bytt på 15-16 000 mil. Min synpunkt, "att det knappast blir bättre än hur dåligt det var när allting var nytt," hörsammades inte. De är rädda för extraljus för "det blir så stor kontrast när man bländar av". Till saken, är en sådan här ljusramphttp://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=449 ett bra komplement och vad behövs? Relä t ex.Tänkte på EL-4642 för 695 kr. Bilen är väldigt basic, ingen färddator eller liknande.
 
Last edited:
Golfen plus har väl hyffsat lyse, det alla bilar saknar är distans då helljus inte får lysa längre än 150m i tyskland.
Samma med dom europeiska extraljusen, max 150m.
En ljusramp ger oftast bra lyse men saknar distans. Finns några ramper med distans, men stora hella, bosch, nbb mfl ger ett helt annat ljus. Fråga valfri norrlänning.
 
Golfen plus har väl hyffsat lyse, det alla bilar saknar är distans då helljus inte får lysa längre än 150m i tyskland.
Samma med dom europeiska extraljusen, max 150m.
En ljusramp ger oftast bra lyse men saknar distans. Finns några ramper med distans, men stora hella, bosch, nbb mfl ger ett helt annat ljus. Fråga valfri norrlänning.

Tackar för synpunkt och info men det var inte svar på vad jag frågade efter. Nej, den har inte och har aldrig haft ens hyfsat ljus. Det är inte en fråga om min inställning eller något som behöver diskuteras, lyset är fattigt. Några stora kanoner kommer inte att hamna på den bilen i deras ägo, så väl känner jag dem. Det handlar om att åstadkomma en acceptabel förbättring utan att det inverkar menligt på utseendet. Kanske får man klämma dit ett par rektangulära/ovala fjärrisar i utrymmet nedanför plåten, som kan sticka lite längre. Självklart vet jag att det är optimalt med en båge med super troopers på taket, ain't gonna happen! Hjälp mig gärna med en acceptabel lösning utifrån de givna premisserna!
 
Jag upplevde en kraftig förbättring av halvljuset på min golf när jag köpte dyra speciallampor (osram 30% +)

Helljuset hade jag tre stora extraljus till, men precis som dom säger så upplevs bara halvljuset ännu sämre om man har massor av helljus.

På min nuvarande bil har jag ännu sämre halvljus, där kommer jag att Xenon konvertera enbart halvljuset.
 
Om lamporna gick 15k mil så är det glödljus som monterades in, tror inte på den uppgiften. Lampor går mellan 4-6k mil. Prova typ osram nightbreaker eller liknande.
Konvertera till xenon är olagligt så glöm det. Byta ut spolierljusen till små extraljus? Xenonkonvertera dessa och du får en lite större upplevelse på helljus.
Men annars är det byta bil som gäller.
 
En sån däringa ljusramt, kan man montera det med ett regskyltshållarfäste? Har inte tid/ork att hålla på och meka in eländet i stötfångaren...
 
De har väl monterat Philips motsvarighet till de där Osramlamporna. Bilen är basic och har inga flodljus men det skulle kunna vara en lösning. Tänkte att det blir billigare och kanske bättre med ramp vid skylten, finns det annat än original att tillgå är nog flodljuspositionen användbar.

(Svar till både GuW och Qwerty.
 
Nu står jag mellan tre val:
1. Två extraljus, monterade med regskyltshållare ovanför regplåten.
Extraljus: 399:-
Fäste: 159:-
Kablage med relä: 99:-
Totalt: 657:-

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Fjarrljus-2-st-42361/
42-361_m.jpg


2. Samma som ovanstående men med Xenonkonvertering
Paket 1: 657:-
Xenonkit: 799:-
Totalt: 1456:-
602091-jpg.jpg


3. Extraljusramp, monterat under regskylt med regskyltsfäste
Ljusramp: 795:- (Eller annan motsvarande)
Kablage med relä: 99:-
Totalt: 894:-
http://www.jula.se/extraljusramp-602004
602004-jpg.jpg
 
Problemen borde väl bara uppstå om man konverterar originalbelysningen? Eller tänker jag fel? Jag lutar för närvarande åt att komplettera med extraljus och om jag konverterar så får det bli extraljusen som konverteras..

I så fall är du home safe!
Då tar du en strömtjuv från helljusmatningen som sedan får styra ett relä som matar extraljusen så ska inte bilen varna för lamporna.

Det viktiga där är väl egentligen bara att man ser till att inte ta strömmatningen från helljuset utan bara kontrollsignal till reläet.

Den erfarenheten har min far då en tidigare ägare på en bil han hade varit listig och kopplat in extraljus som matades tillsammans med helljuset.
Det tråkiga var att brytaren i spakstället runt ratten (för växling mellan hel och halvljus) inte var dimensionerad för så mycket ström. Påföljden blev att metallblecken blev för varma av strömmen, smälte plasten som gav med sig och plötsligt en mörk natt mitt i ingenstans så tvärslocknade alla lampor.

Ett nyss spakställ till det facila priset av närmare 10 lakan löste biffen men han var ganska snabb att koppla om extraljusen efter det.
 
Om lamporna gick 15k mil så är det glödljus som monterades in, tror inte på den uppgiften. Lampor går mellan 4-6k mil. Prova typ osram nightbreaker eller liknande.
Konvertera till xenon är olagligt så glöm det. Byta ut spolierljusen till små extraljus? Xenonkonvertera dessa och du får en lite större upplevelse på helljus.
Men annars är det byta bil som gäller.

Skulle inte halogenlampor kunna hålla 15k mil?
När jag köpte min nuvaranbe bil så bytte jag alla lampor i fronten (Hel, halv och dim) för att en halvljuslampa gick.
Då hade bilen gått 11700 mil. Sedan dess har jag inte behövt byta en enda halogenlampa på den. Nu har den gått 26000 mil. Dvs mina halogen har hållt i ca 14300 mil.
 
Skulle inte halogenlampor kunna hålla 15k mil?
När jag köpte min nuvaranbe bil så bytte jag alla lampor i fronten (Hel, halv och dim) för att en halvljuslampa gick.
Då hade bilen gått 11700 mil. Sedan dess har jag inte behövt byta en enda halogenlampa på den. Nu har den gått 26000 mil. Dvs mina halogen har hållt i ca 14300 mil.

Helt otroligt. Jag har aldrig fått ut mer än 4-5k mil på lampor.
15 000mil x 10min ger 150 000 min vilket är 2500h. Nu kör man ju inte snitt 1mil 10 min utan mycket långsammare. Hur länge lyser en halogen i snitt i h?
 
Last edited:
Fast nu diskuterar ni extraljus lik förbannat, det får dom inte bättre halvljus av.

Känner du någon bil-rekondare så här dom grejor att putsa glasen med, ja lyktglasen blir blästrade och sprider ljuset istället för att släppa igenom det.

Sen köper du 80/80W lampor samt reläar upp ljuset så att du verkligen har full spänning bak i lamporna.

Just VAG brukar dra matningen ända in bakom ljusomkopplaren utan reläer så det är säkert bara 12V kvar om man mäter bak på lampan, vid 13.8V har du vitt och bra lyse.
 
Last edited:
Det beror på att du inte har några spänningsfall, ju mer spänning du har fram till lampan desto bättre ljus OCH kortare livslängd.

Precis, det är ju så Night breaker mfl. funkar, anpassade för en lägre spänning, håller då färre mil. Kört, volvo, seat, vw, citoren och toyota. Ingen har haft halogen längre än 4-5k mil. Så får andra ut 15!!!
tycker ju jag byter lampor konstant på mina bilar då jag kör en 5-6k per år.
 
Och angående extraljus så ju lägre man monterar dom desto sämre blir det.

Personligen vill jag ha bra ljus för att se djur i diket och skogen som är påväg in på min planhalva men ljus som kommer från under regplåten kommer aldrig kunna lysa över ens den minsta lilla plogvall = gott om plats för rådjur att stå i skuggan och bara vänta.

Bifogar för korvgubbes räkning en bild på den färdiga konverteringen av mitt helljus på Octavian.

SNV32641.jpg
 
Tack för åsikten! Överväger de där två biltemalyktorna med jula-xenon-kitet.

Var skruvade du fast de där boxarna som följer med xenonkitet?

Ja jag har som sagt kört med såna också och det är lite pill med att ställa dom rätt bara. Sen blev dom knyckta när min bil stått parkerad några dagar på samma ställe.

Men ballasterna (boxarna) var väldigt små i det kittet och försedda med dubbelhäftande tejp så den högra sett innifrån fick plats precis ovanför lampan på undersidan av balken och den andra på sidan av motorrummet. Typ jämte batteriet tror jag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top