Extraljus/fjärrljus

Jag har inga stag på mina, märks bara av när man kör på typ grusvägar.
Normal asfaltsväg fladdrar de inge.
Beror såklart på ifall man har ett par stora bläffor eller ett par små, jag har tre mellanstora.
 
Någon som har någon åsikt om att konvertera befintlig originalbelysning alternativt konvertera och slänga på två extraljus?!
 
Någon som har någon åsikt om att konvertera befintlig originalbelysning alternativt konvertera och slänga på två extraljus?!

Billiga icke godkända extraljus med billigt xenon är mycket bättre än xenonkonverterat originalhelljus.
Är dom E-godkända betyder det att dom är dåliga.
 
Är dom E-godkända betyder det att dom är dåliga.

När det gäller det där med godkända läste jag nyss följande:
"Tänk också på att sedan 1/1 2005 ska extra-ljus vara EU-godkända. Någonstans på lamp-glaset sitter en ”E-siffra” som anger i vilket land extraljuset testats och godkänts, till exempel ”E1”. Väldigt starka ex-traljus med lång ljuskägla är som regel inte EU-godkända. Risken för att få nedslag vid besiktning är sannolikt väldigt liten, men så lyder reglerna. Bilar äldre än 1/1 2005 klarar sig dock, då lagen inte gäller retroaktivt."

Min bil är en -04:a :banana

 
Någon som har någon åsikt om att konvertera befintlig originalbelysning alternativt konvertera och slänga på två extraljus?!

Saxat från Nordic Audi forum:
Enkelt förklarat så styrs både strålkastare och torkare av sama styrdon - "bordsteuergrät" eller styrdon för centralelektronik - detta styrdon kommunicerar med torkarmotorn med hjälp av något som heter LIN-bus som är en dubbelriktad datalänk som går över en kabel - kinabalaster skickar störningar och den vanliga följen är att torkarmotorn går sönder - eller rättare sagt kretskortet som sitter i torkarmotorn. Detta gäller alla bilar som delar elektronik med A3 - golf touran Octavia passat tt osv.

Råkade bara snubbla över den tråden, men det är ju inte kul om det stämmer och du står utan torkare halvvägs till fjällen...
 
Förresten, går det att komma runt problemet med lampvarning på en -01 A4 utan att köpa ett kit förberett för canbus.
Tänkte då mest på motstånd eller dylikt?
 
Då blir nästa fråga...
Xenon-konverterade "små" extraljus eller stora blaffiga "vanliga" extraljus...

Stora (220mm) blaffiga extraljus så klart. Du köper SIM extraljus för 250:- (samma som Hella, bara annan klisterlapp) och sen beställer du xenonkit från valfri Kinasida istället för att köpa av någon här på sajten eller Blocket som genast lägger på det dubbla.
Det duger förvisso gott att bara slänga in 100W-H1:or i dem också för att få riktigt bra ljus framåt, så har jag gjort samt även satt 100W i de vanliga lamporna.
 
Jag har konverterat halv, hel och 3 stora extraljus. Är mörkrädd. Att tänka på är att de billigaste kiten på eBay är skit och ta 55w och inte 35. De från wwme.com har fungerat bra för mig.
 
Förresten, går det att komma runt problemet med lampvarning på en -01 A4 utan att köpa ett kit förberett för canbus.
Tänkte då mest på motstånd eller dylikt?

01ans a4 har inte canbus system så du borde inte få någon varning.
Dock brukar de rekommendera 55w xenon om man ska konvertera vanliga lyktor(bilens original) då de drar "ungefär" samma W som original lampor.

Edit: Samt att du slipper bränna reflektorerna. En del får nog med kylning till 75w och över, men en del får det inte...
 
Då blir nästa fråga...
Xenon-konverterade "små" extraljus eller stora blaffiga "vanliga" extraljus...

"stora blaffiga extraljus" är bättre och ger mer ljus men frågan är vad du tycker är värt det utseende mässigt / nytta.
Om du skulle välja de mindre extraljusen så är det ingen idé att stoppa i mer än 35w xenon, absolut på sin höjd 55w då den lilla reflektorn inte orkar med att få ut mer ljus.

Det absolut bästa ljusmässigt är ett större extraljus i stil med de gammaldags bosch big nick eller ex. nbb 225 och sedan sätta 55-75w xenon i. Men det gör inte så mycket till nytta i sthlm direkt...
 
Jag har konverterat halv, hel och 3 stora extraljus. Är mörkrädd. Att tänka på är att de billigaste kiten på eBay är skit och ta 55w och inte 35. De från wwme.com har fungerat bra för mig.

Sonen konverterade även dimljuset :D (han har ÅAS inga extraljus) jag frågade om han inte skulle konvertera backljuset, men VVME hade inga xenonkit med BA15 sockel...

Jag köpte bara till halvljuset för det är som två värmeljus orginal på min bil.
 
Stora (220mm) blaffiga extraljus så klart. Du köper SIM extraljus för 250:- (samma som Hella, bara annan klisterlapp) och sen beställer du xenonkit från valfri Kinasida istället för att köpa av någon här på sajten eller Blocket som genast lägger på det dubbla.
Det duger förvisso gott att bara slänga in 100W-H1:or i dem också för att få riktigt bra ljus framåt, så har jag gjort samt även satt 100W i de vanliga lamporna.

Det brukar funka riktigt bra men var bara försiktig med reflektorerna då det inte brukar gilla 100w i längden.
Brukar hålla längre om man ser till att inte stå med helljuset på stilla så de går varma, men det visste du säkert redan :tummenupp
 
Behöver man ha en extra strömbrytare inne i kupén eller kopplar man på något vis in dem på det ordinarie helljuset?

Du behöver ingen strömbrytare.
Du tar ström från ena helljuslampan med en strömtjyv och går via ett relä till dina fina lampor.
 
01ans a4 har inte canbus system så du borde inte få någon varning.
Dock brukar de rekommendera 55w xenon om man ska konvertera vanliga lyktor(bilens original) då de drar "ungefär" samma W som original lampor.

Edit: Samt att du slipper bränna reflektorerna. En del får nog med kylning till 75w och över, men en del får det inte...

Jo, canbus är det garanterat (B6-karossen). Det tjuter som satan, ofta dessutom.
Jävla lampor! :mad:
Så du menar att ett 55watts kit teoretiskt skulle funka då det genererar lika mycket kräm som en standard halogen..?
 
Så du menar att ett 55watts kit teoretiskt skulle funka då det genererar lika mycket kräm som en standard halogen..?

Dyra "Canbus" xenon fungerade inte på 325i -05.
Ingen garanti med andra ord.. :(

Då blir nästa fråga...
Xenon-konverterade "små" extraljus eller stora blaffiga "vanliga" extraljus...

Stora är generellt bättre.
Dessutom mycket snyggare enlig mig. Ska man ha extraljus är det lika bra att göra det ordentligt. :)
 
Last edited:
Det brukar funka riktigt bra men var bara försiktig med reflektorerna då det inte brukar gilla 100w i längden.
Brukar hålla längre om man ser till att inte stå med helljuset på stilla så de går varma, men det visste du säkert redan :tummenupp

Jodå, det känner jag till och jag har redan bränt ett par reflektorer en gång. Dock så tar det ett tag och bilarna äger jag aldrig så länge att jag är den som blir drabbar, eller så hinner tjejen krocka den och nya lysen behövs ändå :crash
 
Korvgubbe: Nix behövde inte canbus. Bara borra hål i täcklocken för dom nya kablarna till ballasten annars var det i princip bolt on.

Och angående dom extraljusen så hade jag nästan likadana en gång i tiden och jag tyckte dom var lite väl smala i ljusbilden. Gav ju lång kägla men bara mitt på vägen så dikena var lika mörka som innan.

Floodlight is the shit.
 
01ans a4 har inte canbus system så du borde inte få någon varning.
Dock brukar de rekommendera 55w xenon om man ska konvertera vanliga lyktor(bilens original) då de drar "ungefär" samma W som original lampor.

Edit: Samt att du slipper bränna reflektorerna. En del får nog med kylning till 75w och över, men en del får det inte...

Det kanske inte är Canbus men det garanterar inte att det inte blir problem med Xenon.
Min är en Audi S6 -95 och den har inte Canbus men likväl är det ganska många som får problem med varningar för trasig lampa i samband med konvertering till xenon.
På Audi som inte har Canbus men som har ljusvarning så brukar det vara så att styrboxen känner av om lamporna drar ungefär så mycket ström som förväntas.
Får man problem med ljusvarningar så finns det en guide på NordicAudi för hur man byter ut två motstånd i styrboxen för att bilen ska förvänta sig en annan strömförbrukning. Men det involverar ju såklart lödning i styrboxen och det är dels en del jobb att få ut den och alla kanske inte känner sig riktigt trygga med att löda i styrboxen som ju kan vara ganska dyr att byta ut.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top