Extraljus/fjärrljus

Kan meddela att julas xenonkit har skräpballaster som är grymt slöa på att tända lamporna köpte ett sånt kit till helljuset på min bil men det tog ju säkert 30-40 sekunder innan ljuset hade full styrka. Köpte riktiga ballaster från denna sidan http://www.humanhabit.se/se/, känner killen och det är skillnad på ballaster o ballaster enligt honom som hållit på mkt med xenon. Mina lampor tänds nu på ca 2 sekunder till full ljusstyrka.

Så nu har man 35W xenon i halvljus (original), 55W i helljus och 3 sim med 75W i.... och det lyser, jag lovar.
 
Har ni kollat vilka klena kablar ni har till lamporna?
Borde det inte bli bättre med nya feta avsäkrade kablar direkt från batteriet via reläer till lamporna så ni slipper spänningsfallet i era små klena originalkablar?
Låt originalkablaget styra reläerna.
 
Har ni kollat vilka klena kablar ni har till lamporna?
Borde det inte bli bättre med nya feta avsäkrade kablar direkt från batteriet via reläer till lamporna så ni slipper spänningsfallet i era små klena originalkablar?
Låt originalkablaget styra reläerna.

Vilken bra idé!
 
provade att dra 2,5kvadratare till 75w xenon i en lampa och 4,0 kvadrat till den lampan brevid för att se om det gjorde någon skillnad(från batteri till relä och sedan från relä till ballast).
Skillnaden var enorm, både i uppstartstid och ljusstyrka!
 
Och angående extraljus så ju lägre man monterar dom desto sämre blir det.

Personligen vill jag ha bra ljus för att se djur i diket och skogen som är påväg in på min planhalva men ljus som kommer från under regplåten kommer aldrig kunna lysa över ens den minsta lilla plogvall = gott om plats för rådjur att stå i skuggan och bara vänta.
View attachment 355224

Samtidigt så blir det ju genast mycket viktigare att koppla en brytare till bara extraljusen (nog för att det är lagkrav på att ha det, eller?).
Ha extraljus på taket som inte går släcka separat kan bli ett riktigt helvete vid snöfall. :)
 
Samtidigt så blir det ju genast mycket viktigare att koppla en brytare till bara extraljusen (nog för att det är lagkrav på att ha det, eller?).
Ha extraljus på taket som inte går släcka separat kan bli ett riktigt helvete vid snöfall. :)

Jo, det är lagkrav på det, när jag drar extraljus så drar jag in reläets jordkabel till en brytare och vidare till en jordad skruv.

Dom flesta drar styrströmmen tur och retur in i kupén,det går det med men är onödigt.

Många bilar som jag har köpt med färdigmonterade grejor saknar brytare, då får man rycka sladden vid besiktning och snöfall.
 
GuW: har du nån länk till den lagen? Det enda jag vet är att dom måste slocka tillsammans med original helljuset och alltså inte får lysa själva.

Sen att det som sagt kan vara jävligt skönt att kunna släcka dom ibland håller jag med om.
När jag började som väktare tändes taklamporna framåt tillsammans med helljusen och gick inte släcka separat och det var sådär i dimma och tungt snöfall.
Dock tror jag många drar styrströmmen till kupén för att den kabeln kan man ju ha i princip hur klen som helst.
 
GuW: har du nån länk till den lagen? Det enda jag vet är att dom måste slocka tillsammans med original helljuset och alltså inte får lysa själva.

Nu hittar jag inget på nätet om det och det kan förvisso vara ändrat på senare år, men min mor fick ombesiktning på en bil hon besiktade för att det inte fanns någon brytare för extraljusen.
Jag har t.o.m för mig att den skulle vara försedd med indikatorlampa också, men det är jag mera osäker på.

I övriga EU får man tydligen ha max 2st extraljus, men vi har undantag från den regeln.
SK "effektljus" glimmers/halos som lyser hela tiden i extraljus kan tydligen också vara godkända som extra parkeringsljus om man har tillräckligt stort avstånd mellan dom.

Där ser man vad en kvälls googlande på regler kan ge...

Jordningen av reläet jordar ju just bara styrströmmen, det är ju andra änden av den kabeln, men man slipper dra den tur och retur om man drar in jordsidan på den kabeln via en brytare och till en jordpunkt inne i kupén...

Fast folk tänker inte på det
 
Last edited:
Ja det är ju sant angående jordpunkten.

Och angående reglerna om brytare så vill jag minnas att jag besiktigade min bil utan just en sån brytare. Hittade nämligen en påse med brytaren i när jag slängde den gamla kartongen till ljusen.
Men en indikatorlampa ska det mycket riktigt finnas. Men eftersom extraljusen är kopplade till befintliga helljus så går dom ju på samma indikatorlampa.

Så skulle iaf jag tolka det.

Men som sagt innan man kan ju lika gärna fixa en knapp om man nu har orken att koppla in en lite snyggt för det lönar sej ju den där dagen man inte vill ha flera tusen lumen i dimman.
 
Jo, det är lagkrav på det, .

Finns ingen sån lag. Har kört extraljus dom senaste 10åren och aldrig haft möjlighet att stänga av dom.
VW orginal montage med kabelhärva från dom så finns det ingen knapp. Tror inte VW skulle ha orginalkablage plug ´n play om dom var olagliga.
 
provade att dra 2,5kvadratare till 75w xenon i en lampa och 4,0 kvadrat till den lampan brevid för att se om det gjorde någon skillnad(från batteri till relä och sedan från relä till ballast).
Skillnaden var enorm, både i uppstartstid och ljusstyrka!

Har aldrig dragit tunnare n 2,5 mm2. Sen försöker jag tänka på kabellängden också.
 
Helt otroligt. Jag har aldrig fått ut mer än 4-5k mil på lampor.
15 000mil x 10min ger 150 000 min vilket är 2500h. Nu kör man ju inte snitt 1mil 10 min utan mycket långsammare. Hur länge lyser en halogen i snitt i h?

Jag har för mig att dom säger att man kan förvänta sig ca 1000 timmar för en bra H1 lampa.
Sen varierar det ju uppåt och neråt.
Eftersom det är originalkablage fram till lamporna så misstänker jag att jag kanske har något lägre spänning vid lamporna vilket ger lite längre livslängd.
Sen är mitt exempel kanske inte 100% rättvist då jag ofta på dagtid väljer att köra med dimljusen istället för halvvljuset just för att spara på halvljuslamporna. Dom sitter i alla fall alldeles intill varandra i samma strålkastare så det är ingen skillnad från utsidan förutom att dimljusen inte har någon assymetrisk halvljusbild utan bara skär av ljuskäglan rakt.
Men jag gissar att mina halvvljuslampor har presterat en bit över 1500 timmar.
 
Angående brytare så frågade jag om detta på besiktningen för flera år sedan och då frågade han mig om inte min helljusspak fungerade varpå jag självklart svarade ja. Dåså, där har du en brytare var svaret jag fick. Om det var för att han var snäll eller inte vet jag ej.
Däremot får jag koppla ur positionsljusen ur extraljusen då dessa inte är ok.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top