Extraljus/fjärrljus

Jag har en fråga.

Bilen kostar 6000 spänn och är inte värd en massa lull-lull. Men jag åker många mil om året och det börjar bli jävligt mörkt.

Två SIM från Swedol.
Sen om jag sticker i Dessa i skiten. Kommer jag då vara nöjd?

/ Jens - i mörkret
 
Jag har en fråga.

Bilen kostar 6000 spänn och är inte värd en massa lull-lull. Men jag åker många mil om året och det börjar bli jävligt mörkt.

Två SIM från Swedol.
Sen om jag sticker i Dessa i skiten. Kommer jag då vara nöjd?

/ Jens - i mörkret

Kom igen nu, jag sitter på "köpa-knappen"!
 
Det blir skitbra, men är inte vvme billigare på xenonet?

Nä, 78 dållars med frakt kostade dom där. Priserna är inkl frakt på deal extreme. 50 dållars.

Nä, 78 dållars med frakt kostade dom där. Priserna är inkl frakt på deal extreme. 50 dållars.

Köpt. 50 dållars inkl frakt.

Kommer nog bli jättebra. Däremot blev det bara 35W, är det något som minskar min penis?
 
Last edited:
Skall brassa upp till Sälen senare i veckan och kom och tänka på att jag hatar mörkerkörning. Då jag inte bor i Värmland går rallybillslooken med massiva fjärrljus bort. Egentligen skiter jag högaktningsfullt i utseendet men att åka runt med en massa skrymmande lysen känns värdelöst när man kör huvuddelen av tiden i sthlm..

Jag funderar på att antingen slänga på några mindre, billiga, lysen som jag monterar på en sån där hållare bakom regplåten.

Jag sprang även på detta konverteringskit från Jula.. Frågan är hur stor skillnad det är på olika kit?
http://www.jula.se/hid-xenon-kit-h3-602091

Nej, Hellas rallylyktor är inte aktuella. De passar i Värmland och Norra norrland.

Nej, jag har inte tid att vänta på någon leverans från kina eller USA så skall det handlas Xenon så skall det vara prisvärt ur butik i sthlmsområdet.

Edit:
Vad är det däringa "CANBUS" som nämns här och där? Är det något som behövs på en gammal Octavia från -04?
 
Last edited:
Man blir ju grymt sugen. Har tre st 3003 i fronten på min passat och har varit sugen på att konvertera dessa.
Kan ju behålla konverterings satsen till nästa bil.

Har ju alltid haft extraljus men aldrig xenon.
 
Man blir ju grymt sugen. Har tre st 3003 i fronten på min passat och har varit sugen på att konvertera dessa.
Kan ju behålla konverterings satsen till nästa bil.

Har ju alltid haft extraljus men aldrig xenon.


Behöver man ha en extra strömbrytare inne i kupén eller kopplar man på något vis in dem på det ordinarie helljuset?
 
Hur stor skillnad skulle två sådana göra i orginalutförande?

42-361_m.jpg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Fjarrljus-2-st-42361/

Funderar på att köpa två sådana och eventuellt ett konverteringskit H3 på Jula
http://www.jula.se/hid-xenon-kit-h3-602091

...behöver man ett monteringskit med strömbrytare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...Extraljus/Monteringssats-for-extraljus-42686/
...eller kan man koppla in sig på det befintliga helljuset på något vis? :va


...oavsett får de sitta på en sån häringa..
http://www.biltema.se/ProductImages/42/medium/42-490_m.jpg
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Extraljusfaste-42490/
 
Hur stor skillnad skulle två sådana göra?

42-361_m.jpg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Fjarrljus-2-st-42361/

Funderar på att köpa två sådana, ett konverteringskit H3 på Jula
http://www.jula.se/hid-xenon-kit-h3-602091

...behöver man ett monteringskit med strömbrytare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...Extraljus/Monteringssats-for-extraljus-42686/
...eller kan man koppla in sig på det befintliga helljuset på något vis? :va


...oavsett får de sitta på en sån häringa..
42-490_m.jpg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Extraljusfaste-42490/
 
Läste nåt test för ganska länge sen om xenon kit .Och det var rätt så stor skillnad i ljusstyrka mellan de olika kiten
 
Läste nåt test för ganska länge sen om xenon kit .Och det var rätt så stor skillnad i ljusstyrka mellan de olika kiten

Folk verkar relativt nöjda med Jula-kiten även om det verkar vara detsamma som många importfirmor verkar sälja billigare men jag har å andra sidan inte tid att vänta på postorder.

Någon åsikt/reflektion om att montera och konvertera två H3-fjärrljus kontra konvertera befintlig orginalbelysning?!
 
Hittade testet i en gammal Bike testet är på h4lampor och där finns 2 xenon-kit med men en vanlig h4 vann Philips xtreme Power heter den räckvidd 122.5/42.5 meter jämfört med den bättre xenon som hadde 86.5/50 meter
 
Det är nog smidigare att konvertera extraljus med förbehåll att kablarna till ballasterna är tillräckligt långa för att gå in genom grillen och sitta fast i motorrummet.

Och angående canbus så är det enklaste sättet att kontrollera att helt enkelt dra ut en lampa och se om bilen varnar.

Jag konverterade helljusen i min Octavia RS -01 och första gången jag kört med dom igång och släckte dom så trodde jag halvljusen var trasiga för nästan allt ljus försvann.
Det märks speciellt när man kör på snöiga vägar.
 
Det är nog smidigare att konvertera extraljus med förbehåll att kablarna till ballasterna är tillräckligt långa för att gå in genom grillen och sitta fast i motorrummet.

Och angående canbus så är det enklaste sättet att kontrollera att helt enkelt dra ut en lampa och se om bilen varnar.

Jag konverterade helljusen i min Octavia RS -01 och första gången jag kört med dom igång och släckte dom så trodde jag halvljusen var trasiga för nästan allt ljus försvann.
Det märks speciellt när man kör på snöiga vägar.

Behövde du Canbus till din bil? Min är en -04 men är inte av den nya modellserien(Octavia II)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top