Expert på väg mot konkurs

Försvunna dagskassor är inte någon nyhet direkt..

"Försvinner" en del varje år.. Och du som företagare är i regel torsk.

Även om du har en såndär slip från maskinerna så..

Inte kan man sätta in det på banken heller.. Då får man skäll.

Fast det är nog inte helt enkelt att som butik stå ensam idag, utan att ligga inom någon franchise (stavning?).
Reklam, inköp, kundtjänst osv. Jag tror AudioVideo kommer få jobba hårt de närmaste dagarna med nya återförsäljare.

Ja, av lär få några till åf.

Undrar hur grannbutiken som redan är ansluten tar det.

Vore rätt skönt att slippa kontanter helt och bara köra med kort eller dylik lösning.

Tror inte du förstår innebörden av citatet du svarade på.

Om valutasystemet verkligen kraschar med euron först och sedan dollarn följt av att hela förtroendet för pengar försvinner. Det är inte en omöjlig tanke som finansmarknaden ser ut idag. Följden skulle bli att övriga valutor också faller som dominobrickor. Och ditt kort skulle bli värdelöst. Ingen vill ha pengar in någon form vare sig digitala eller fysiska.

Vi skulle få återgå till byteshandel, och möjligen kanske guldmynten skulle återuppstå som betalningsmedel.

Allt detta vore ändå lyxproblem för vi skulle sannolikt få annarki i samhället när våra poliser slutar gå till sina arbeten. För vad ska dom med lönen till? Ingen bonde tar emot deras pengar så någon mat kan dom inte handla. Istället kanske dom tvingas börja jobba hos bonden mot mat för att försvara bondens ägor mot rövare.

Elförsörjningen slutar fungera för vattenfalls personal går ju heller inte till sina arbeten. osv...

Det skulle alltså bli allt annat än skönt om valutasystemen brakar samman. Och dagens sedlar är ganska lätta att bära gentemot vad du måste bära med dig i ett system av byteshandel.

Historiskt sett så har faktiskt inget valutasystem överlevt särskilt länge. Dom första systemen med guldmyntfot har funkat under några decennier innan någon har kommit på iden att trycka mer skuldsedlar än vad som finns i guldreserven. Det har alltid funkat en tid av bara farten men tids nog har förtroendet försvunnit och utan guldreserv att försvara systemet med så har det till slut brakat samman.

Och här står vi idag, alla världens riksbanker har sålt bort sina guldreserver, och trycker nya pengar i en allt högre hastighet. Nu är ju dessutom pengarna digitala så dom är därmed inte ens värda pappret.

Tror inte du förstår innebörden av citatet du svarade på.

Om valutasystemet verkligen kraschar med euron först och sedan dollarn följt av att hela förtroendet för pengar försvinner. Det är inte en omöjlig tanke som finansmarknaden ser ut idag. Följden skulle bli att övriga valutor också faller som dominobrickor. Och ditt kort skulle bli värdelöst. Ingen vill ha pengar in någon form vare sig digitala eller fysiska.

Vi skulle få återgå till byteshandel, och möjligen kanske guldmynten skulle återuppstå som betalningsmedel.

Allt detta vore ändå lyxproblem för vi skulle sannolikt få annarki i samhället när våra poliser slutar gå till sina arbeten. För vad ska dom med lönen till? Ingen bonde tar emot deras pengar så någon mat kan dom inte handla. Istället kanske dom tvingas börja jobba hos bonden mot mat för att försvara bondens ägor mot rövare.

Elförsörjningen slutar fungera för vattenfalls personal går ju heller inte till sina arbeten. osv...

Det skulle alltså bli allt annat än skönt om valutasystemen brakar samman. Och dagens sedlar är ganska lätta att bära gentemot vad du måste bära med dig i ett system av byteshandel.

Historiskt sett så har faktiskt inget valutasystem överlevt särskilt länge. Dom första systemen med guldmyntfot har funkat under några decennier innan någon har kommit på iden att trycka mer skuldsedlar än vad som finns i guldreserven. Det har alltid funkat en tid av bara farten men tids nog har förtroendet försvunnit och utan guldreserv att försvara systemet med så har det till slut brakat samman.

Och här står vi idag, alla världens riksbanker har sålt bort sina guldreserver, och trycker nya pengar i en allt högre hastighet. Nu är ju dessutom pengarna digitala så dom är därmed inte ens värda pappret.

Jodå, förstår det mycket väl... men av mitt svar så kanske du borde förstått att jag bara syftade på problemet med kontanta medel och inte valutorna i sig. ;)

Sen kan jag rekommendera Neil Strauss - Emergency om du inte läst den, jäkligt rolig om just denna problematiken och den panik som kan komma. :tummenupp

Jodå, förstår det mycket väl... men av mitt svar så kanske du borde förstått att jag bara syftade på problemet med kontanta medel och inte valutorna i sig. ;)

Sen kan jag rekommendera Neil Strauss - Emergency om du inte läst den, jäkligt rolig om just denna problematiken och den panik som kan komma. :tummenupp

Kanske om någon annan skulle ha skrivit boken men jag gillar inte Neil Strauss. Annars är här ett praktiskt exempel från Argentina på hur det kan gå.

http://www.silverbearcafe.com/private/10.08/tshtf1.html
http://www.silverbearcafe.com/private/10.08/tshtf2.html
http://www.silverbearcafe.com/private/10.08/tshtf3.html
http://www.silverbearcafe.com/private/10.08/tshtf4.html

Här i stan tog MM över alla OnOff-anställda.

Expert hade iaf visst kunnande när jag köpte systemkamera och tillbehör en gång i tiden,
Siba & Onoff hade inget existensberättigande :)

Det är ju därför jag trodde dom skulle gå i konken först, dom flesta födda 70 och framåt kollar ju upp på nätet vad man vill ha och köper det sen där det är billigast, dvs INTE expert... :D

Tror inte du förstår innebörden av citatet du svarade på...
Appropå det.
Nån som har koll på hur det funkade i de arabiska länderna där våren slog till?
Det ekonomiska systemen måste ju ha kraschat i.o.m. inbördeskrigen, och nu sitter väl nya färska snubbar på alla viktiga poster inom riksbankerna. Trots detta verkar kommersen fortgå som vanligt i dessa länder.

Kanske en global ekonomisk kollaps inte innebär mer än att det krisar lite granna i ett år eller två.
Några miljoner liv går åt under tiden såklart.
Sedan börjar man bara om lånekarusellen med ny valuta men utan att ha lärt sej något.

Jajaja, sluta babbla om allt som inte är viktigt..

NÄR FÅR MAN PLUNDRA EXPERTBUTIKER OCH BARA BETALA 20%? :banana

Appropå det.
Nån som har koll på hur det funkade i de arabiska länderna där våren slog till?
Det ekonomiska systemen måste ju ha kraschat i.o.m. inbördeskrigen, och nu sitter väl nya färska snubbar på alla viktiga poster inom riksbankerna. Trots detta verkar kommersen fortgå som vanligt i dessa länder.

Kanske en global ekonomisk kollaps inte innebär mer än att det krisar lite granna i ett år eller två.
Några miljoner liv går åt under tiden såklart.
Sedan börjar man bara om lånekarusellen med ny valuta men utan att ha lärt sej något.

Som vanligt i arabländerna är det hårdvaluta som gäller när det blåser snålt. Dollar eller Euro gärna stora sedlar :)

Sen är ju arabländernas ekonomier inte alls lika beroende av banksystemen och lånekarusell. Här blir det ju kris och kontantbrist bara en värdetransportrånare släpps från Kumla samtidigt som Swedbank har problem med en dator...

Svenska priser har inget att komma med gentemot näthandeln utomlands. Speciellt med alla dessa mellanhänder som ska tjäna pengar speciellt generalagenterna.

Jag skulle säga tvärtom just när det kommer till elektronik, Sverige är ju sjukt billigt! Framförallt på Ljud/Bild. Kamera i Asien är väl en sak, men mot övriga Europa så upplever iaf. jag att priserna är bättre här hemma.

Men hoppas rean startar snart! Har dock sjukt dålig koll på Experts utbud, vad sålde dom? :D

Kan man hoppas på bra priser på,

- Synology NAS?
- iPad?
- REL/Velodyne sub?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär