Excelfråga

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Hej. Jag har fått ett dokument med en himlans massa siffror skrivna som tusental: 120, 140 osv.
Jag vill omvandla varje cell från 120 till 120 000, 140 till 140 000 osv.
Finns det nåt automagiskt sätt att göra det utan att behöva ändra cell för cell? :va

:lat

Jag skulle gissa att det går men enklast är att du lägger in en ny kolumn/rad där du där du sedan skriver in de nya värdena som föregående kolumn/rad multiplicerat med 1000.

Ja det finns, ring så kan jag berätta.

Tänker jag inte! Då kommer du sitta på Rosen nästa år och skrävla om att Busanna ringer dig. Mig lurar du inte! :D

Skicka tillbaka det be be den som gjorde att göra det ordentligt.

Då måste ju den idioten regga sig här och fråga samma sak. Vi är tillräckligt många dumskallar här redan. :)

Jag skulle gissa att det går men enklast är att du lägger in en ny kolumn/rad där du där du sedan skriver in de nya värdena som föregående kolumn/rad multiplicerat med 1000.

Tack! :Bugar :Bugar :Bugar

Last edited:
Om cellerna ligger i t.ex. a-kolumnen så i första cellen i nästa tomma rad (exemplet b) så skriver du följande.
=a1*1000

Sen tar du tag i nedre högra hörnet av den cellen och drar den ned till motsvarande sista cellen i a-kolumnen.
Nu har du alla siffrorna rätt fast som resultat och inte som renodlade siffror (alltså svar på en formel).
Du kan nu markera hela b-kolumnen och kopiera och sen klistra in det i kolumnen du redan har siffrorna i.

klart.

Om du har rader i ex. kolumnerna a-e med dessa värden angivna som tusental.

Så gör du lättast i att skriva =a1*1000 i cell g1 och sen kopiera den så att det täcker samma yta som ditt datamaterial. Sen är det bara att ta ctrl X och klista inte ctrl V i cell a1 så har du "skrivit över" det gamla med dina nya, korrekta värden.

Det där är ju en ganska uppenbar lösning.
Tänk om man har ett stort spreadsheet då, men massor av kolumner?
Borde finnas ett enklare sätt?

Skriv 1000 i en cell, markera den, och kopiera.
Markera de celler som ska multipliceras med 1000, högerklicka, välj "Klistra in special", välj "Multiplicera".
Klart!

Skulle väl påstå att har man ett stort spreadsheet så bör man har gjort rätt från början.

Markera de celler som ska multipliceras med 1000, högerklicka, välj "Klistra in special", välj "Multiplicera".
Klart!

Hahaha, damn! :tummenupp
Har jobbat rätt mycket med excel och den där funktionen har helt undkommit mig. :)
Fast jag har nog iofs aldrig ställts inför den här frågan heller... enhet har alltid varit specat från början.

Last edited:
Skulle väl påstå att har man ett stort spreadsheet så bör man har gjort rätt från början.

Hahaha, damn! :tummenupp
Har jobbat rätt mycket med excel och den där funktionen har helt undkommit mig. :)
Fast jag har nog iofs aldrig ställts inför den här frågan heller... enhet har alltid varit specat från början.

Hahaha; Det finns ju hur många funktioner som helst i Excel. Ingen kan alla. :krama

Klart!

Rätt lösning. Samma funtion är väldigt bra att använda om man vill formatera om text till ett tal (fast då använder man x 1 eller / 0).

Rätt lösning. Samma funtion är väldigt bra att använda om man vill formatera om text till ett tal (fast då använder man x 1 eller / 0).

Division med noll fungerar som tur är inte i alla OS.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Division_med_noll skrev:
Division med noll är inte definierad för de reella talen eller komplexa talen inom matematiken.

Varför håller du på med Excel Anna?
Skaffa en assistent som gör det åt dig! (Jerker ställer säkert upp).

Klart!

Sjukt bra! Tack assistenten! :krama

Lånar tråden lite.

När jag skriver tex =SUM(C6:C10) på min Excel hemma får #NAME? till svar. Men när jag skriver =SUMMA(C6:C10) får jag korrekt svar.

På jobbet är det tvärtom. För =SUMMA(C6:C10) blir det fel men inte när jag skriver =SUM istället blir det rätt. Beror detta på olika version av Excel?

Lånar tråden lite.

När jag skriver tex =SUM(C6:C10) på min Excel hemma får #NAME? till svar. Men när jag skriver =SUMMA(C6:C10) får jag korrekt svar.

På jobbet är det tvärtom. För =SUMMA(C6:C10) blir det fel men inte när jag skriver =SUM istället blir det rätt. Beror detta på olika version av Excel?

Kan det vara så enkelt att du har en engelsk respektive svensk version?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back