Excelfråga

Lånar tråden lite.

När jag skriver tex =SUM(C6:C10) på min Excel hemma får #NAME? till svar. Men när jag skriver =SUMMA(C6:C10) får jag korrekt svar.

På jobbet är det tvärtom. För =SUMMA(C6:C10) blir det fel men inte när jag skriver =SUM istället blir det rätt. Beror detta på olika version av Excel?

Det där beror på att excel är helt efterblivet och anpassar skriptspråket efter locale... Byt till engelska hemma så funkar det likadant på båda ställena. Det kommer dessutom att göra andra små dumma skillnader om man kör på olika locales, som kanske inte märks förrän efter ett tag.

Det där beror på att excel är helt efterblivet och anpassar skriptspråket efter locale... Byt till engelska hemma så funkar det likadant på båda ställena. Det kommer dessutom att göra andra små dumma skillnader om man kör på olika locales, som kanske inte märks förrän efter ett tag.

Så bör man göra ja. Vid språkbyte blir det enklare, kan jag tänka mig att IF-satserna blir just IF och inte OM samt att =MEDEL blir =AVERGE.

Vad finns det för fler överraskningar om man kör svenskt när man är van vid engelskt?

Så bör man göra ja. Vid språkbyte blir det enklare, kan jag tänka mig att IF-satserna blir just IF och inte OM samt att =MEDEL blir =AVERGE.

Vad finns det för fler överraskningar om man kör svenskt när man är van vid engelskt?

, vs . tex. :)
Har lyckats förtränga det mesta faktiskt, men det var en hel hög med små skillnader.

Nej, det beror inte på locale om du syftar på språk och regionsinställningar, det beror på vilken språkversion av Office man har installerat. Har han svenskt Office hemma kommer det ändå inte att funka att byta till engelska regionsinställningar. Maestrofår nog köpa ett languagepack för några hundralappar om han vill ha konsekvens.

Nej, det beror inte på locale om du syftar på språk och regionsinställningar, det beror på vilken språkversion av Office man har installerat. Har han svenskt Office hemma kommer det ändå inte att funka att byta till engelska regionsinställningar. Maestrofår nog köpa ett languagepack för några hundralappar om han vill ha konsekvens.

JAså? Då måste det ha ändrat sig sen jag var tvungen att använda det där hemska fanstyget. :D Skönt att se att det bara blir sämre.

Diverse snabbkommanddon som t ex Control + F betyder olika saker. Jag kör därför alltid på engelsk version.

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat att borra?

(Andra sidan redan - NÅGON fick ju ta och styra upp det här!)

Inte ens IT-supporten kan fixa den korrupta excelfilen :död

excelec.jpg

Inte ens IT-supporten kan fixa den korrupta excelfilen :död

excelec.jpg
Testat att skapa en ny fil och flytta över innehållet i den gamla till den nya och öppna den där och se om det går att spara?
Annars borde det gå att copypasta skiten (ja, cellerna) mellan två olika filer (Förhoppningsvis) om det nu är något annat skit i filen i filsystemet.

Det har kommit upp som förslag men jag vill undvika det eftersom filen är stor och innehåller flera flikar som är VLOOKUP:ade mellan varandra. Pallar inte skapa den igen från scratch fast det kanske går smidigt att copy/paste alla ekvationer ändå.

Excel är av ondo.
När det börjar komma upp till den storleken ska man nog börja fundera på att flytta ut funktionaliteten i ett verktyg som är mer stabilt och bättre anpassat.

Det har kommit upp som förslag men jag vill undvika det eftersom filen är stor och innehåller flera flikar som är VLOOKUP:ade mellan varandra. Pallar inte skapa den igen från scratch fast det kanske går smidigt att copy/paste alla ekvationer ändå.

Du kan inte bara läsa tillbaka en äldre version av filen då? Högerklicka på den och kolla på "Tidigare versioner".

Sen när det börjar bli så pass stort så rekommenderar jag databas istället för excel, klart bättre.
Men man kan även ha db-tänk med excel... att t.ex. första bladet är ren data och sen har du formler och pivottabeller i andra blad. Man bör inte blanda formler med rena data, det är liksom att be om problem.

Du kan inte bara läsa tillbaka en äldre version av filen då? Högerklicka på den och kolla på "Tidigare versioner".

Filen ligger på en server och är delad, dvs att flera kan vara in i den samtidigt och jobba. Därför bör vi undvika olika versioner av filen eftersom den måste vara up to date hela tiden.

Filen ligger på en server och är delad, dvs att flera kan vara in i den samtidigt och jobba. Därför bör vi undvika olika versioner av filen eftersom den måste vara up to date hela tiden.
:skrämd

Man får hoppas att ni inte har någon kritisk data i det där excelarket.

Nej, det där är ingen orsak till att inte ha versionshantering... snarare tvärtom, ett mega-argument till varför ni absolut bör ha versionshantering.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back