Exakt hur funkar denna grunka?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Den här delen sitter i min hojs elsystem och jag antar att det är en tippbrytare men jag undrar hur den funkar. Skakar man den så skramlar ringen omkring inne i dosan. Nyfiken på hur den funkar..

Bifogat

• Garagestatus-003.jpg
    Garagestatus-003.jpg
    39.5 KB · Visningar: 199
  • Garagestatus-004.jpg
    Garagestatus-004.jpg
    29.3 KB · Visningar: 123
Den är uppochner på bilden va?
Metallringen som sitter på den bågformade delen är i normala fall inte i kontakt med det V-formade kontaktblecket.
När du välter hojen så kommer den ramla ner och sluta mellan bågen och V-et.
Om du inte vill ha den funktionen så är det bara att koppla bort den, då kommer kretsen alltid att vara bruten.

//Anders.

När ringen nuddar sidorna så blir det kontakt och tändningen bryts. Slutande kontakt åt två håll. Finns även på service hissar mm. Att ringen skrammlar är självklart då den är lös och ska glida i sin bana till dom olika ändlägena.
TPS sensor tror jag den kallas i hoj språk.

Fast din ligger upp och ner på bilden.

det är väll den som vissa har haft problem med, när hojen befinner sig i vissa roliga lägen :D då bryter den för insprutet..resulterar i att motern dör..(både ett påstående & en fråga)

E22 skrev:
det är väll den som vissa har haft problem med, när hojen befinner sig i vissa roliga lägen :D då bryter den för insprutet..resulterar i att motern dör..(både ett påstående & en fråga)
Förgasare på 250R

E22 skrev:
har du flyttat till 08 land?? :D
Jag är Norrlänning, jag råkar bara bo i Skaune, haur deu kollat tänningen pau din mauped, ahh deu sluda klydda neu...

GSXR1100R skrev:
Jag är Norrlänning, jag råkar bara bo i Skaune, haur deu kollat tänningen pau din mauped, ahh deu sluda klydda neu...
joo då ser du atte..

Braaaa då har vi rätt ut ett & annat om grunkan i tråden då

(för övrigt..du är väll den där tjocke, korta gammle gubben som kör minimoto på racehouse med brink & ullis,eller näää??)

Last edited:
E22 skrev:
(för övrigt..du är väll den där tjocke, korta gammle gubben som kör minimoto på racehouse med brink & ullis,eller näää??)
Wohoooo,moahahahahaha :rofl :rofl :rofl :rofl
Vart fan tvungen o spotta ut snuset,kan inte sluta garva :D
Lägger till E22 på min idol lista :Bugar

Last edited:
E22 skrev:
joo då ser du atte..

Braaaa då har vi rätt ut ett & annat om grunkan i tråden då

Du har två dar kvar att leva :mad:

GSXR1100R skrev:
Du har två dar kvar att leva :mad:
2dagar.*asg* tack för "budet", men jag tror jag klarar mig.

(tydligen hade jag rätt, ååå i så fall är du ju en rolig man, ialla fall på ketogans hemsido videos.. :tummenupp )

Zmurfen skrev:

tur att man kan glädja någon..nu kan jag inte sluta garva själv, över att jag antagligen hade rätt.. :D

Zmurfen skrev:
Vem stoppade en krona i dig då herr nästan sist i ERF:et :mad:

UnderDOG skrev:
Den är uppochner på bilden va?
Metallringen som sitter på den bågformade delen är i normala fall inte i kontakt med det V-formade kontaktblecket.
När du välter hojen så kommer den ramla ner och sluta mellan bågen och V-et.
Om du inte vill ha den funktionen så är det bara att koppla bort den, då kommer kretsen alltid att vara bruten.

//Anders.

Går inte att bara koppla bort det brukar sitta ett inbyggt motstånd i grunkan
men det är bara att mäta upp sen ersätta grunkan med ett motstånd av samma värde

Höll faktist också på och undrade samma sak här om dagen...Den skramlar som sagt,jag trode den var trasig på något sätt...

Kan resultera i en otäck highsider, nej fylla skiten med silicone det gör de flesta....

E22 skrev:

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D