Evakueringsslang från kylaren

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Läste i reglementet att evakueringsslangarna ifrån kylaren skall ner i en 0.5l kärl. Om man har expansionskärlet kvar, uppfyller man kriteriet då eller är det kokilurslangen ifrån expansionskärlet som ska ner i 0.5l kärl?

flugan skrev:
2136608 Läste i reglementet att evakueringsslangarna ifrån kylaren skall ner i en 0.5l kärl. Om man har expansionskärlet kvar, uppfyller man kriteriet då eller är det kokilurslangen ifrån expansionskärlet som ska ner i 0.5l kärl?

Har du expansionskammare är det slangen från övertrycksventil på expansionskärlet som ska ner i en burk, och från kylaren om du har någon slang där.

ALLTING som på något sätt eller tillfälle kan ha inkontinens ska ner i burkar...

1. Rymmer ditt expansionskärl 0,5L?
2. Är ditt expansionskärl av typen kräktank när kylarlocket öppnar eller är det en trycktank?

Last edited:
Boris JR skrev:
2144473 1. Rymmer ditt expansionskärl 0,5L?
2. Är ditt expansionskärl av typen kräktank när kylarlocket öppnar eller är det en trycktank?

1. Ja, om man avrundar till en värdesiffra blir det så

2. Förklara gärna mer vilket som är vad. Evakueringsslangen från kylaren går ner till locket på expansionskärlet. Anslutningen till locket är en T-koppling där "rakt spår" går ner i kärlet och 90-gradaren blir en inkontinensslang.

Okaijj, nu har jag gjort en MSPaint-CAD.

Det svarta på toppen är ett gummilock som evakueringsslangen från kylaren (röd) går igenom. Sen på halsen till expansionskärlet sitter en evakueringsslang (blå) i sin tur (kokilurslangen).

Tebax till frågan, behöver jag stoppa kokilurslangen (blå) i ytterligare ett kärl?

Edit: och ifall expansionskärlets volym är tillräcklig antar jag att jag behöver hålla den tom och inte fylld med vatten enl. manual?

Bifogat

• expansionskärl.JPG
    expansionskärl.JPG
    13.1 KB · Visningar: 38
Last edited:
Nej inte så länge slang röd endast kräker ur sig från kylaren då locket öppnar pga övertryck samt behållaren rymmer 0,5L

Boris JR skrev:
2166586 Nej inte så länge slang röd endast kräker ur sig från kylaren då locket öppnar pga övertryck samt behållaren rymmer 0,5L

Det är fri passage genom locket i expansionskärlet hela tiden. På kylaren sitter en fjäderbelastad ventil som öppnar för övertyckskräk genom den röda slangen.

Boris JR skrev:
2166586 Nej inte så länge slang röd endast kräker ur sig från kylaren då locket öppnar pga övertryck samt behållaren rymmer 0,5L
Säker på det? Alla jag känner drar den "blå slangen" till ett kärl. Jag gjorde det för att alla andra gör det, vilket kanske de också gör, vilket alltså inte bevisar något alls...

Bingo skrev:
2166817 Säker på det? Alla jag känner drar den "blå slangen" till ett kärl. Jag gjorde det för att alla andra gör det, vilket kanske de också gör, vilket alltså inte bevisar något alls...
Man brukar dra den blåa slangen till en behållare, vi har en colaflaska där framlyset skulle ha suttit.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back