EU vill förverka dina gamla fordon

Att jag potentiellt blir av med äganderätten till mina muskelbilar - eller förbjuden att framföra dem - är skäl nog för mig. Om detta sker hamnar vi i en situation där jag kommer att göra militant motstånd.

Finns en intressant twist där:

Om du vill föregripa ett eventuellt EU-förbud genom att antingen flytta utomlands med ditt bohag, eller kanske bara återexportera dina fordon till tillverkningslandet så kan du redan nu bli stoppad att göra så.

Utifrån ett miljö- och avfallsrättligt perspektiv kan dock även fordon som uppfyller kriterier för att ses som historiska eller som samlarfordon under vissa omständigheter vara att betrakta som avfall. Om reparationskostnaden i avsändarlandet däremot överstiger fordonets marknadsvärde i befintligt skick är det en indikation på att fordonet är att betrakta som avfall/farligt avfall.
Med avfall menas alla föremål eller ämnen som innehavaren vill göra sig av med eller är skyldig att göra sig av med. I bedömningen av om det kan anses föreligga ett kvittblivningsintresse får vägas in inte endast avsikten hos den som innehar och överlåter ett föremål utan även t.ex. hur föremålet kan förväntas komma att hanteras.

Det har tagits fram särskild vägledning till EU:s avfallstransportförordning gällande transporter av begagnade respektive uttjänta fordon

Det är EUs avfallstransportförordning som Sverige tvingats acceptera och Naturvårdsverket är satta att administrera - och som redan, godtyckligt, drabbat fordonshobbyn genom att man stoppat import av renoveringsobjekt.

Regelverket finns alltså redan på plats, och inget hindrar myndigheterna att redan nu förbjuda export av rullande, renoverade och fungerande klassiker genom att döma dem som skrot och avfall.

ELV-direktivet har helt klart varit i säck innan det kom i påse.

Finns en intressant twist där:

Om du vill föregripa ett eventuellt EU-förbud genom att antingen flytta utomlands med ditt bohag, eller kanske bara återexportera dina fordon till tillverkningslandet så kan du redan nu bli stoppad att göra så.

Det är EUs avfallstransportförordning som Sverige tvingats acceptera och Naturvårdsverket är satta att administrera - och som redan, godtyckligt, drabbat fordonshobbyn genom att man stoppat import av renoveringsobjekt.

Regelverket finns alltså redan på plats, och inget hindrar myndigheterna att redan nu förbjuda export av rullande, renoverade och fungerande klassiker genom att döma dem som skrot och avfall.

ELV-direktivet har helt klart varit i säck innan det kom i påse.

Gäller detta även för andra sammanhang än export?
Om reparationskostnaden i avsändarlandet däremot överstiger fordonets marknadsvärde i befintligt skick är det en indikation på att fordonet är att betrakta som avfall/farligt avfall.

Det är ju i så fall jäkligt många fordon som är klassade som skrot även om ägaren planerar att renovera dem?
Mitt mitt senaste objekt är en 1992 YZ80 som jag fixat åt dottern, jag har kostat på den runt 4000kr i delar plus arbetstid och det betyder att allt funkar perfekt som jag själv vill ha mina hojar men ska jag sälja den idag så skulle nog ingen betala mer än 4000kr.

Den är förvisso oreggad men just på det här viset är det ju ofta med äldre fordon.

Jag sålde en jäkligt skabbig RD350 för nåt år sedan, jag fick ändå 20000kr vilket väl då kan definieras som värdet "i befintligt skick" då. Den som sen renoverade den fick alldeles säkert slänga mer än 20000kr på delar och lackering så den hojen skulle alltså idag vara skrot?

Jag tror iofs att dom inte menar "i befintligt skick" utan egentligen tänker sig värdet i "färdigrenoverat skick" men nu ser ju texten ut som den gör och kommer av framtida tjänstemän och byråkrater tolkas just som den är skriven.

Att fina bilar och hojar ska bevaras det är väl självklart.
Men skrothögar som står omgivna av meterhöga brännässlor är
tveksamt.
Såg många sådana på min resa från Nordkap.

tveksamt.
Om det är min skrothög bör det vara min ensak om det ska bevaras eller inte.
Vi river inte Gamla Stan i Stockholm för att husen är värdelösa ur energisynpunkt.

Vi river inte Gamla Stan i Stockholm för att husen är värdelösa ur energisynpunkt.

Du säger det...?

EU har bestämt omfattande krav om energibesparing och energieffektivisering för hus.
EU har satt nya mål för energieffektivitet i hus och byggnader, inklusive privata bostäder, allt för att minska utsläppen och minska beroendet av fossila bränslen. På grund av de höga kostnaderna för att uppnå dessa krav har stor oro skapats bland villaägare i hela Europa, inklusive i Sverige.

Kostnaderna för att uppgradera en äldre bostad till energiklass D kan bli mycket höga, och vissa äldre bostäder kan behöva betydande renoveringar för att uppnå kraven. Många villaägare är oroade över att de inte kommer att ha råd med dessa uppgraderingar och att de kan tvingas sälja sina bostäder till följd av detta.

Dessutom finns i kravställningen från EU antecknat att senaste datum för att nå energiklass A är satt till år 2050.

Just sayin'...

Om det är min skrothög bör det vara min ensak om det ska bevaras eller inte.Vi river inte Gamla Stan i Stockholm för att husen är värdelösa ur energisynpunkt.

^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Själv tycker jag att den där gamla kyrkan i Linköping ser förjävlig ut. Dessutom en oisolerad stenbyggnad som spyr ut värme...Men jag har full förståelse för att det inte är jag som bestämmer om den skall rivas eller inte.

Och jag vill ha samma respekt tillbaka från myndigheter. Någon annan ska inte komma och ha åsikter om mina gamla fordon, eller bestämma att de inte är kultur (vad fan det nu är...), eller att jag inte har ekonomi eller kompetens för att dra en renovering i hamn, eller att jag faktiskt inte får köra "resto mod" utan tvunget måste originalrenovera. Och när denne "någon annan" blir tillsatt av en överstatlig organiation med en uppenbar agenda så känns det som att individen är fullständigt rövknullad och överkörd och har obefintliga möjligheter att påverka beslutet.

Sverige har haft ett unikt och trots allt mycket väl fungerande reglemente för fordonshobbyn, ändå sedan Sture Torngrens dagar fram tills nu. Detta monteras nu ned av EU. Var det någon som hörde detta nämnas när vi funderade på allt vin vi skulle bära hem från Mallis och glatt petade ned JA-sedeln i kuvertet...?

tveksamt.
Fast även rena skrothögar går att renovera, grejen är ju att det är ägaren som skall fatta beslutet om och när det skall göras, inte någon tjänsteman någonstans.
Det kan ju vara så att det är farfars bil/moped/MC som står där och nej det kanske inte är ekonomiskt motiverat att lägga 100 000 på en renovering på något som inte går att sälja för mer än 80 000 när det är klart.
MEN, återigen det är ägaren som skall fatta det beslutet, ingen annan.

Ett mycket bra citat finns mitt i artikeln:

Vi har mötts av förståelse, men saknat politiskt agerande från de folkvalda…

En mycket bra sammanfattning av samtliga svenska politiker till höger om V och MP som har tillfrågats om detta ELV-trams. Alla håller med om förslagets orimlighet. Men ingen lyfter ett finger för att något ska ändras.

Ett mycket bra citat finns mitt i artikeln:

Vi har mötts av förståelse, men saknat politiskt agerande från de folkvalda…

En mycket bra sammanfattning av samtliga svenska politiker till höger om V och MP som har tillfrågats om detta ELV-trams. Alla håller med om förslagets orimlighet. Men ingen lyfter ett finger för att något ska ändras.

Det är nog bara snack och ett skådespel för att hålla de drabbade vid gott humör samtidigt som man ändå ämnar implementera nåt skit.

Jag känner igen säljsnacket från hur man gör när man vet att kunden kommer bli besviken.

Det är nog bara snack och ett skådespel för att hålla de drabbade vid gott humör samtidigt som man ändå ämnar implementera nåt skit.

Jag känner igen säljsnacket från hur man gör när man vet att kunden kommer bli besviken.

Ungefär så.

Vad stenkastande anarkister hos V och MP tycker är naturligtvis ointressant och likaså vad som sägs från kappvändare hos mikropartier som C och L.

Men det känns som att man har sett eller hört flera företrädare för S, M, KD och SD i olika media. Samtliga har förfärat sig över ELV-direktivet och den effekt detta potentiellt kan få på fordonshobbyn. Lik förbannat är det ingen av dem som tar upp stafettpinnen och faktiskt för kampen MOT ELV-direktivet.

Hur ska man göra när folkvalda politiker bara snackar och uppenbarligen inte vill föra fram sina väljares önskan...?

Ungefär så.

Vad stenkastande anarkister hos V och MP tycker är naturligtvis ointressant och likaså vad som sägs från kappvändare hos mikropartier som C och L.

Men det känns som att man har sett eller hört flera företrädare för S, M, KD och SD i olika media. Samtliga har förfärat sig över ELV-direktivet och den effekt detta potentiellt kan få på fordonshobbyn. Lik förbannat är det ingen av dem som tar upp stafettpinnen och faktiskt för kampen MOT ELV-direktivet.

Hur ska man göra när folkvalda politiker bara snackar och uppenbarligen inte vill föra fram sina väljares önskan...?
Förlita sig på mer protestbenägna medlemsstater i EU.

Ungefär så.

Vi räknas väl som ett särintresse man inte behöver flörta med. Bara spela lite teater så att man ändå får behålla majoriteten av sina väljare även om de är motorintresserade.

Vi räknas väl som ett särintresse man inte behöver flörta med. Bara spela lite teater så att man ändå får behålla majoriteten av sina väljare även om de är motorintresserade.
Det är nog väldigt nära sanningen. 👍
Och därför är det bra med intresseorganisationer som lobbar för särintressen.
Ett skäl till varför jag är med i SMC.
(Och deras skadefond förstås.)

Det låter fortfarande galet.

Det finns en implikation dold här som ingen(?) verkar ha tänkt på

Var finns motivet att äga något som Bryssel bestämmer livslängden på?

Är det isf inte mer troligt att man abonnerar på en tjänst isf för att äga fordonet själv?

Drömmer politikerma om att se oss väsa runt i små anonyma poddar, fullständigt utbytbara med varandra i en helt egalitär megapool?

Inte min dröm i vart fall.

Och, var landar Europas fordonsindustri efter en sådan möjlig, framtida omvälvning?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park