EU vill förverka dina gamla fordon

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I vissa fall ser jag det nog som lite positivt att tröskeln höjs för insteg till att bli bilburen. Då tänker jag främst på pundarna som kör runt i gamla obesiktade lik.

En höjd skrotpremie skulle lösa den saken. Den kan betalas med en slags "pant" på varje bil som registreras in i Sverige. 10000 kr är inte mycket pengar för den som köper en ny bil för en halv miljon.
Om pundarna inte har råd med bilar så snor dem bilar istället, så den gruppen folk kommer man definitivt inte åt såhär.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Bönder och glesbygdsraggare får väl åka i sina Amazoner och demonstrera. Gör som franska bönderma som dumpar ut lökar på gatorna. Fast dumpa snusprillor och wunderbums på gatorna istället. Då kanske politkerna lyssnar på er.
Även om det där säkert skulle kännas skönt för de som deltog i aktionen tror jag tyvärr det skulle bli rent kontraproduktivt. Glesbygdsraggare och andra med denna typ av motorintresse i stort är helt enkelt en rätt liten minoritet som de flesta inte hyser några särskilda sympatier för och som det politiska etablissemanget inte heller vill bli allt för förknippade med. Tror därför det bara skulle utlösa irritation som inte direkt skulle gynna sakfrågan. Jämför hur klimataktivisterna i "återställ våtmarker" nu bestämt sig för att sluta blockera motorvägar.

Skall man titta på strategier att ta efter misstänker jag att det finns större förutsättningar till framgång genom att se hur t ex HBTQI-rörelsen (eller egentligen en ännu smalare del av den) framgångsrikt lyckats påverka politiker att rösta igenom lagen om könsbyte, utan närmare jämförelser i övrigt.

Man behöver alltså koppla frågan till något som kan skapa sympati hos betydligt större grupper av människor, trots att de inte tillhör de som påverkas direkt av förslaget. Är man mer borgerligt sinnad kan frihet, äganderätt och självbestämmande vara sådana aspekter. Borde finnas motsvarande även för mer vänsterlutande människor, om inte annat att göra det till en plånboksfråga. Ytterligare varianter kan vara att koppla ihop det med någon annan sakfråga av större dignitet för många och/eller något som många anser vara "rätt åsikt" att tycka även om det sistnämnda står på bräckligare grund än mer värderingsdrivna aspekter.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Problemet i grunden är ju inställningen hos pöbeln att det på något sätt är samhällets ansvar att ta bort sådant som du stör dig på.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det här behöver komma upp på bordet igen!

Jag ser ingenting som tyder på att förslaget skulle vara en anka, eller att förslaget "vantolkas" av EU-hatare.

.....

Vi har ett EU-val om mindre än två månader, och jag undrar om jag som EU-positiv måste rösta på ett parti som går emot de allra flesta av mina värderingar för att försöka få fram min åsikt i just denna frågan?

I dagsläget ser jag tyvärr inget annat alternativ än att rösta synnerligen EU-kritiskt.

Jag är i grunden EU-negativ eftersom jag inte tror på överstatliga organisationer och dessutom har goda vänner som är bönder. Ja - EU är verkligen en organisation som skapades för att hålla inkompetenta franska bönder under armarna. Jag kan dock se fördelarna med frihandel och en massa andra saker och jag tror inte för fem öre att en SWEXIT kommer att gynna oss ens på väldigt lång sikt...

Men...

Just den här frågan...

Även för mig synnerligen viktig...

Det går tamejfan inte att hitta vettig information om var de olika partierna står...! Då jävlas jag hellre genom att rösta EU-negativt, än att rösta in fler clowner som kärringen Fritzon, som först röstar för en sak och sedan tar åt sig äran när den saken röstas ned...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det enda jag sett var ett reportage i GP om en SD:are som var aktiv inom någon form av ungdomsverksamhet med äldre bilar. Annars stendött i ämnet
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det vore ju trevligt ifall någon tog tag i att göra en sammanställning över hur de olika partierna står i den här frågan.
Detta är en ickefråga. Någon kommer säga något i still med att vi "värnar visst om kulkturen", men förutom SD som startat någon form av "Motorförening" är det bara förlust att försvara detta samtidigt som man brottas med att få unga att rösta på dem.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Detta är en ickefråga. Någon kommer säga något i still med att vi "värnar visst om kulkturen", men förutom SD som startat någon form av "Motorförening" är det bara förlust att försvara detta samtidigt som man brottas med att få unga att rösta på dem.

Det finns ju två metoder, det ena är att fråga vilket du verkar utgå ifrån.
Men man borde även kunna hitta någon slags information om hur de diskuterar saken i debatter eller ännu hellre internt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
MHRF verkar ha ställt lite frågor.

Min tolkning är att samtliga partier påstår sig vara emot förslaget men majoriteten av dessa partier pratar om att det ska finnas undantagsregler.

KD är kanske mest emot förslaget enligt min tolkning.

De partier som diskuterar undantag betraktar jag mest som att de försöker ducka från kritiken.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
MHRF verkar ha ställt lite frågor.

Min tolkning är att samtliga partier påstår sig vara emot förslaget men majoriteten av dessa partier pratar om att det ska finnas undantagsregler.

KD är kanske mest emot förslaget enligt min tolkning.

De partier som diskuterar undantag betraktar jag mest som att de försöker ducka från kritiken.
Tyvärr var ju många av svaren mest ordsallad i syfte att blidka opinionen. Frågan är hur många som på allvar är beredda att sätta hårt mot hårt i förhandlingarna eller i slutändan ändå kommer gå med på att bli överkörda.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr var ju många av svaren mest ordsallad i syfte att blidka opinionen. Frågan är hur många som på allvar är beredda att sätta hårt mot hårt i förhandlingarna eller i slutändan ändå kommer gå med på att bli överkörda.

Ja precis! Vad jag kan se är endast KD helt emot förslaget medans övriga mest ordbajsar om undantag.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja precis! Vad jag kan se är endast KD helt emot förslaget medans övriga mest ordbajsar om undantag.
Vi säger nog samma sak.

Värt att påpeka är att det förslag som diskuteras är en "Regulation" och inte ett "Directive". För ett direktiv skall det skrivas in i svenska lag. Dagens "ELV Directive" finns inte i ett svenskt lagkrav utan fördelas ut i flera. En regulation gäller ord för ord utan nationell tolkning. Det betyder alltså att svenska partier kan tycka saker, men utan förslag från dessa i sina samarbetsgrupper inom EU så betyder det ingenting. Det är den frågan (om vilka förslag de lägger) som borde ha efterfrågats.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top