Ett till tio, hur bra mår motorn?

Ska brewden sitta bak på R6:an i 300 mil? :D Eh, ert förhållande kommer ta slut långt innan motorn spår jag i sånna fall:rofl

Beror ju på vilken brud det är...
Jag lyckades få en :tuttar att sitta med på en tur på 150 mil... fast det är ganska stor skillnad :p
 
Beror ju på vilken brud det är...
Jag lyckades få en :tuttar att sitta med på en tur på 150 mil... fast det är ganska stor skillnad :p

Självklart är det så, hon kanske tränar yoga. I min värld skulle inte motorn vara det stora frågetecknet. :glömdet
 
Nä men ett seriöst svar, sålänge din motor är i fint skick. Och nybytt olja etc gör en genomgång på hojjen så är det ingen fara. 6000 och redline på dem nya r6 är väl typ 18-19k? Det är ju 30% av dens kapacitet. Du kör ju inte 300mil på raken då hade det varit en annan femma. Du ger dig nog innan hojjen :hihi
Tänk dig själv en vanlig bil ligger på ca 3-4k i 120-130 på motorvägen, och redline på 6,5-7 000 rpm och dem överlever och då är det typ 60% av kapaciteten!
En modern R6 har ca 200 litershästar, en normal bil har hälften, om ens det. Ju fler litershästar du har, desto mer sliter det på motorn.Sporthojsmotorer är dessutom väldigt optimerade för att vara lätta, varvvilliga och låg livslängd har inte stått högst upp på dagordningen. Dessutom är inte effekten linjär mot varvtalet ;) Men därmed inte sagt att hojen rasar, jag tror att den mår bättre av det än att slangas ToR utanför Skogis :rolleyes: Jämn belastning i ett lagom register, inga värmecykler osv är sånt motorer gillar.

Funderade som sagt på om dessa motorer mår bässt av att bromsas, gasas, bomsas etc etc. Som crosscyklar, och om de då va en dålg ide att åka långturer med en sporthoj....nojja

Hehe, vore kul att veta en mer precis förbrukning i 115km/h 6100 rpm:)
Det låter ju nästan som hur man kör på bana, jag trodde alla hojar automatiskt rasade av det? :va :rolleyes: Kör du, ditt minsta problem kommer att vara motorn. Jag skulle oroa mig mer för röven, ryggen och dom platta däcken ;)
 
Du kan vara lugn, många av motorerna tillbringar hela sitt liv på banan, farligt nära rött hela sin livslängd och har gått 1000 tals mil utan några större motorproblem, 6 000 låter som trevligt touringfart.:rock
 
Haha nån inbiten sthlmare är ja ej, men de tar 12h att åka med bil, motorväg. Ska ja åka landsvägar hela vägen upp kommer jag aldrig fram. Nog om det.

Okej, jaa komforten har jag räknat ut blir sisådär. Det får man ta, och ja ska intr ha nån passagerare, usch
 
Förutsatt att hojen är servad så ska den klara det fint.
Hur ser det ut med däcket? Det är inte så kul att byta mitt i en längre resa... :)
 
Du kommer dö av tristess av att mata motorväg hela den sträckan, just sayin.
Men hojen kommer helt klart inte ha något problem med det.
 
Skulle också vilja ha tips på bra tankväska, då jag planerar en tur från Sthlm till Italien. Har tittat lite på Held Turano, några erfarenheter?
 
Haha nån inbiten sthlmare är ja ej, men de tar 12h att åka med bil, motorväg. Ska ja åka landsvägar hela vägen upp kommer jag aldrig fram. Nog om det.

Okej, jaa komforten har jag räknat ut blir sisådär. Det får man ta, och ja ska intr ha nån passagerare, usch

Jag åker halva den där sträckan några gånger per år (Bil, vinter, passagerare...) och jag har kommit på mig själv med att sitta o ruska ratten och skrika ut min frustration över hur FRUKTANSVÄRT tråkig E4:an är långa sträckor. Ju mer de upprustar vägen desto hemskare blir den. För 10 år sedan var den acceptabel men nu sen de dragit E4:an utanför Uppsala, Iggesund m.m. så är den ett rent helvete. Snart kan man ju åka 50 mil norr om Stockholm utan att ens riskera en mötesolycka! Det, + det faktum att det till vissa delar är 120km/h-väg, är ju bland de absolut bästa varningarna som finns för att det är en rent bedrövlig MC-väg. 200 MC-mil längs en sådan väg kommer leda till psykiska besvär och platta däck.

Det finns SÅÅÅ mycket bättre MC-vägar som tar dig till samma destination. Jag skulle absolut (!) rekommendera dig att istället åka t.ex. Tidernas Väg från Uppsala och till Ljusdal (Det finns en hel del anledningar till att det är en turistväg...) .Sen så har du några alternativ. Antingen far du över skidorten Hassela till Sundsvall. Norr om Sundsvall så är E4:an mer acceptabel men det beror ju på att man efter några mil trots allt kör in i ett världsarv. (Höga Kusten.) Längre Norrut får nån annan guida dig längs kusten. Ett annat alternativ är ju att kör från Ljusdal till Östersund och tar Norrlandsring (E45) hela vägen upp till Arvidsjaur.

Tidernas väg är till huvuddelen en mycket fin 90-väg. Det är den gamla landsvägen så den är kurvig, följer dalgångar, passerar massor av vackra Hälsingegårdar (återigen ett världsarv) m.m. m.m.. Visst, det tar nån timme extra upp till Sundsvall men jag tvivlar ändå på att du hade tänkt knipa Nyköping - Arvidsjaur (100 mil) på en dag. Sov halvvägs, t.ex. på nudistbadet i Norrfällsviken :) i Höga Kusten, och njut av din resa istället. Tidernas väg bjuder på körglädje och många minnen. E4:an bjuder på Tönnebro och platta däck.

Uppsala-Sundsvall .jpg

EDIT: Kör du via Enköping så kan du ju lätt ansluta till tidernas väg (272) via Heby och Tärnsjö.
 
Last edited:
Vart efter du tråkas ut kommer snittfarten öka, så brukar det bli för mig när man åker längre!
Se till att montera någon enklare typ av farthållare, räcker att den låser gashandtaget med en spärr som lätt släpper.
 
OBS- Småvägar i all ära men här i Norrland går man aldrig säker. Rätt vad det är hamnar man i ett avsomnat vägbygge med 7km makadam. Vägen Hassela - Sundsvall ska man nog åka äventyrshoj på för att njuta. På sporthoj blir man mest förbannad pga den usla beläggningen. Sedan möter man en timmerbil var 5:e minut och får köra om lika många.

Är målet att ta sig till A-jaur i rimlig tid är det bättre att nöta på och vila under tankstoppen :)
 
Jag har åkt upp till luleå på en fzr 600, utöver ont i knän och skavsår på röven var det inga problem.
Den e dessutom hälften så stor som en r6, och bra mycket slöare och tråkigare, och hade desutom redan typ 5000mil på mätaren.
Nuff said :tungan
 
OBS- Småvägar i all ära men här i Norrland går man aldrig säker. Rätt vad det är hamnar man i ett avsomnat vägbygge med 7km makadam. Vägen Hassela - Sundsvall ska man nog åka äventyrshoj på för att njuta. På sporthoj blir man mest förbannad pga den usla beläggningen. Sedan möter man en timmerbil var 5:e minut och får köra om lika många.

Är målet att ta sig till A-jaur i rimlig tid är det bättre att nöta på och vila under tankstoppen :)
Lite OT, men för en massa år sen åkte familjen till Bodö från Gävle, med bil. Mitt i lapphelvetet så hade dom mycket riktigt tagit bort vägen och ersatt med nykrossad singel, så vi fick naturligtvis punka och bilen, VW Jetta MkI, var rätt vallastad, dvs krävdes det lite pyssel för att få fram reservhjulet. Min far var en vis man, så han hade med sig 3 hylsor till hjulbultarna, vilket visade sig vara tur eftersom dom två första sprack! Vi hade precis fått loss hjulet när det åkte förbi en husbil full med finnar. Dom saktade in, hängde sig ut genom fönstret och rågarvade.

Dom kom inte så långt innan en smäll ekade över vidderna, dom fick också punka. Far satte på reserven, lastade in allt, inkl oss och vi fortsatte färden. När vi kom till finnarna, där mannen i familjen antagligen redan balanserade på hjärtinfarktens rand, stannade far, vevade ner rutan och frågade högst artigt om dom behövde hjälp med något? När den arga finnen greppade fälgkorset och och tog sikte mot oss tyckte far att det nog var bäst att hastigt och lustigt åka vidare. Troligen ett ganska klokt beslut :D
 
Mina semestrar har lärt mig att R6:an går som ett lokomotiv på transportsträckorna!

Det du behöver göra är att:
1. Smälla i 6:an så fort det går.
2. Parkera varvräknaren på sisådär en 9000 v/min.
3. Luta dig framåt och lägg armbågarna på knäna, R6:an är som gjord för det!
4. Njut!


På grund av #3, köp inte för hög tankväska. Den på bilderna är ca 15cm hög och tillåter lågflygning på motorväg. :tummenupp
IMG_0002.jpg IMG_0012.jpg
 
Jag tänkte säga en hög tankväska så man kan lägga först vänster arm och sedan hakan på arm sen är det bara att rulla på.
En fråga bara: Är det nån skillnad på att åka 300 mil på semester eller 300 mil hemma runt nyköping? Nej inte om du har kollat över hojen så allt är i bra skick som vanligt, en motor går ju som bäst när den är normal varm som den borde vara under din resa.
Kedjespray sen är det bara att åka.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top