Ett till tio, hur bra mår motorn?

Shit vad folk oroar sig över en liten större dagsetapp.
Fan, det är bara att åka! Att planera in minsta detalj gör resan bara tråkigare, var lite spontan!

Jag åkte T&R (och mer) till Frankrike med en gammal porsche med tvivelaktig växellåda och annat smått och gott, gick utmärkt!
Fick remhaveri (inte kamremmen dock) mitt ute i ingenstans men det löstes genom att googla fram en porschemek en söndagmorgon.
950 mil blev det och planering var det inte mycket av förutom några hotell längst vägen.

Helt rätt.Roligast har man när man bara ger sig iväg och tar turen som den kommer.På långturer på hoj brujkar jag däremot ha en liter olja till förfogande om det av någon anledning skulle behövas.

OBS- Småvägar i all ära men här i Norrland går man aldrig säker. Rätt vad det är hamnar man i ett avsomnat vägbygge med 7km makadam. Vägen Hassela - Sundsvall ska man nog åka äventyrshoj på för att njuta. På sporthoj blir man mest förbannad pga den usla beläggningen. Sedan möter man en timmerbil var 5:e minut och får köra om lika många.

Jag körde Sundsvall - Hassela för ett par veckor sedan och jag håller inte med dig i din kritik av det vägavsnittet. Det är ju inga som helst problem att snitta 100 km/h genom det skogspartiet med en sporthoj. 130 km/h vore inga problem det helller om man e skitnödig... Visst finns det ojämnheter i asfalten men det var ju inget dramatiskt.
Och just for the record: Under den där 3-4 mil långa sträckan mötte jag 1 (!) lastbil. (Godsfrakt utan släp!) :)

MEN några mil söderut kom jag till ett MC-nirvana! Kalvstigen mellan Delsbo och Järvsö är ju för tusan nyasfalterad!!!
En 27 km lång sträcka som snirklar sig över ett 200 meter högt berg, nästan inga hus och slät asfalt. Kan det bli mycket bättre? Knappast! Det måste vara en av Sveriges absolut bästa MC-vägar idag. Jag tror dock att det av just den anledningen samtidigt är den farligaste väg jag kört på. Det ställs alldeles för höga krav på självdiciplin för att man som genomsnittlig motorcyklist ska kunna köra lagligt under de där milen.
Nån gav mig en nyttig påminnelse om det precis när jag svängde in på vägen. Jag mötte nämligen en ambulans med blåljusen påslagna...

Jag körde mellan Kiel och Muchen för några år sedan med en GSX R1000 som hade gått ca 3000 mil. Jag hade som strategi att försöka ligga på 10 000 RPM så mycket det gick för att få en kort restid på de 88 milen. Hojen gick som en klocka och visade aldrig några tecken på att ha tagit skada. Snittfarten låg på ca 150 km/h. Crusing speed var förstås en bra bit över 200 men snittfarten sjunker massor genom att man måste stanna och tanka ca 1 gång per timme.

Jag körde mellan Kiel och Muchen för några år sedan med en GSX R1000 som hade gått ca 3000 mil. Jag hade som strategi att försöka ligga på 10 000 RPM så mycket det gick för att få en kort restid på de 88 milen. Hojen gick som en klocka och visade aldrig några tecken på att ha tagit skada. Snittfarten låg på ca 150 km/h. Crusing speed var förstås en bra bit över 200 men snittfarten sjunker massor genom att man måste stanna och tanka ca 1 gång per timme.

Jag måste bara få fråga. Hur mådde däcken efter 88 motorvägsmil i >200 km/h?

Jag körde Sundsvall - Hassela för ett par veckor sedan och jag håller inte med dig i din kritik av det vägavsnittet. Det är ju inga som helst problem att snitta 100 km/h genom det skogspartiet med en sporthoj. 130 km/h vore inga problem det helller om man e skitnödig... Visst finns det ojämnheter i asfalten men det var ju inget dramatiskt.
Och just for the record: Under den där 3-4 mil långa sträckan mötte jag 1 (!) lastbil. (Godsfrakt utan släp!) :)

MEN några mil söderut kom jag till ett MC-nirvana! Kalvstigen mellan Delsbo och Järvsö är ju för tusan nyasfalterad!!!
En 27 km lång sträcka som snirklar sig över ett 200 meter högt berg, nästan inga hus och slät asfalt. Kan det bli mycket bättre? Knappast! Det måste vara en av Sveriges absolut bästa MC-vägar idag. Jag tror dock att det av just den anledningen samtidigt är den farligaste väg jag kört på. Det ställs alldeles för höga krav på självdiciplin för att man som genomsnittlig motorcyklist ska kunna köra lagligt under de där milen.
Nån gav mig en nyttig påminnelse om det precis när jag svängde in på vägen. Jag mötte nämligen en ambulans med blåljusen påslagna...

Tackar för tipset:tummenupp
Det var ett tag sedan jag körde dessa vägar ( Delsbo - Järvsö var då en makadamväg och Sundsvall Hassela var rena tvättbrädan.)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park