Ett måste i sommar!

Läser man igenom sidorna så står där att Expressen kommer göra en artikel om Safespeed så nödvändigtvis behöver ingen få stryk.

Dock står att det inte gäller för behörighet A ännu.
Det finns massa undantag när Safespeed inte gäller, t.ex.
Hastighetsöverträdelse med mer än 30km/h
Kört påverkad
Andra brott samtidigt m.m.

Klockrent för den som kör mkt i tjänsten och nöjer sig med att köra 20-25km/h för fort konstant.

Om affärsidén är moraliskt rätt är en annan femma men kanske smart ändå.
Om tillräckligt många betalar för abonnemanget och Safespeed placerar pengarna rätt så kan dom nog göra en bra hacka.
Jag tror inte att folk trots ett abb. hos Safespeed notoriskt kör för fort konstant. Men en bot per år så har du tjänat igen pengarna.

Ska bli kul o se o dom finns kvar om ett år :)

/Nitrous

Nitrous skrev:
Men en bot per år så har du tjänat igen pengarna.
Det innebär ju i så fall att företaget räknar med att deras kunder kommer att dra på sig mindre än en bot per år, annars går de ju med förlust. Jag tycker att affärsidéen verkar mer än lovligt naiv.

Tycker det låter som en korkad ide.. Men den kan mycket väl funka.
Ingen trodde på toapapper men ni vet ju själva hur det gick.. Nja.. kanske inte alla av er :hihi

Gillar nytänkande. Spec när det gynnar mig. :banana

-"Det första är att vi anser att de som kör påverkade utgör en mycket större fara som polisen borde lägga mer resurser på, än dem som kör några km/h för fort."

Hmm... jaa... det KAN ju vara så att trafikpolisen i första hand lägger ner otroliga resurser på att kolla nykterheten hos förare. Om man kör för fort innebär ju det ett uppenbart tillfälle för polisen att kolla hur nykter man är. Sen att man får betala med en fortkörningsbot är en annan femma.

Jag har bara blivit stannad för en sak, nykterhetstest i vägkontroll och enl. min åsikt gör polisen ett bra jobb med nykterhetstesten.

vågen skrev:
Hmm... jaa... det KAN ju vara så att trafikpolisen i första hand lägger ner otroliga resurser på att kolla nykterheten hos förare. Om man kör för fort innebär ju det ett uppenbart tillfälle för polisen att kolla hur nykter man är. Sen att man får betala med en fortkörningsbot är en annan femma.

Jag har bara blivit stannad för en sak, nykterhetstest i vägkontroll och enl. min åsikt gör polisen ett bra jobb med nykterhetstesten.
Mycket sant.. onycktra utgör det största hotet på våra vägar.
2a ligger väl oerfarna förare (tjejer blir aldrig erfarna :va ) och folk som överskattar sin körförmåga/tar onödiga risker.

Ett exempel är ju att bränna 50 i en korsning. (fullkomligt lagligt men otroligt dumt) mot att till ex köra i 150 på en fin motorväg. (ingen fara alls).
Här stämmer inte riktigt lagen om vad som borde vara lagligt och inte.

Var det inte nån eller några som startade "Planka" eller vad det hette där dom uppmanade folk att "planka" på tunnelbanan i stockholm för att dom tyckte att det var för höga avgifter och borde egentligen vara gratis. :kocko

Detta påminner iaf till viss del om det. kan funka. kan vara effektivt om man tänker köra för fort i sommar.

Last edited:
philsson skrev:
2a ligger väl oerfarna förare (tjejer blir aldrig erfarna :va )och folk som överskattar sin körförmåga/tar onödiga risker.

Den här kategorin tillhör du ju själv förstås men det är du väl medveten om när du kör antar jag :tummenupp

Blip skrev:
Den här kategorin tillhör du ju själv förstås men det är du väl medveten om när du kör antar jag :tummenupp
Japp.. medveten bortsätt från att jag inte är tjej då.. :hihi
Onödiga risker får man ta ibland.. Försöka inte utsätta någon annan än sigsjälv bara. Utan risker ingen glädje.. :hihi Mitt motto när det gäller MC körning i af. Kanske låter dumt men det ligger nåt i det.

Läste att det inte gällde för A körkort går man med då kanske man får köra hur fort som helst?? men det är klart ser man snuten i 150 stannar man inte eller? :) :yoparty :yoparty

sgtpepper skrev:
Det innebär ju i så fall att företaget räknar med att deras kunder kommer att dra på sig mindre än en bot per år, annars går de ju med förlust. Jag tycker att affärsidéen verkar mer än lovligt naiv.

Självklart är det väl så. Idén är ju densamma som hur ett försäkringsbolag fungerar.
De flesta som har en hemförsäkring kommer aldrig utnyttja den under många många år, kanske en hel livstid t.o.m. , skulle alla försäkringstagare få inbrott samma år så skulle inte kalkylen hålla.
Ett försäkringsbolag tar ju in premierna från kunderna och placerar pengarna på rätt sätt för att dessutom få en avkastning.

Dock tror jag den här idén blir för småskalig för att ge någon vinst. Tror inte att tillräckligt många lockas av att betala till dem.

/Nitrous

_Gurra_ skrev:
Läste att det inte gällde för A körkort går man med då kanske man får köra hur fort som helst?? men det är klart ser man snuten i 150 stannar man inte eller? :) :yoparty :yoparty
Nopp .. men då gäller inte SafeSpeed heller ska du veta.. :hihi

Har sett nån liknande organisation för parkeringsböter, och även tjuvåkningsböter i kollektivtrafiken. Vad blir det härnäst? Betala nån att sitta i fängelse istället för dig...? :3freak

Nitrous skrev:
Läser man igenom sidorna så står där att Expressen kommer göra en artikel om Safespeed så nödvändigtvis behöver ingen få stryk.

Dock står att det inte gäller för behörighet A ännu.
Det finns massa undantag när Safespeed inte gäller, t.ex.
Hastighetsöverträdelse med mer än 30km/h
Kört påverkad
Andra brott samtidigt m.m.

Klockrent för den som kör mkt i tjänsten och nöjer sig med att köra 20-25km/h för fort konstant.

Om affärsidén är moraliskt rätt är en annan femma men kanske smart ändå.
Om tillräckligt många betalar för abonnemanget och Safespeed placerar pengarna rätt så kan dom nog göra en bra hacka.
Jag tror inte att folk trots ett abb. hos Safespeed notoriskt kör för fort konstant. Men en bot per år så har du tjänat igen pengarna.

Ska bli kul o se o dom finns kvar om ett år :)

/Nitrous

Under Nyheter:

"Körkort klass A
Vi håller i nuläget på att utarbeta en betalningsgaranti även för dem med körkort klass A. Vi återkommer mer om detta då lanseringen av den nya tjänsten närmar sig.

Man får väl hålla ett öga på sidan. Ingen dum idé om den verkligen håller i längden. Tveksamt..

Detta är väl inte konstigare än vilket försäkringsbolag som helst...

Yamha SR-klubben har ju sin "mullerfond" (dock ideel), som räddar en från bullerböter. Och om jag inte är helt felunderrättad så har väl Ducceklubben en "Liten-skylt-fond".

Ang T-bana i Sthlm: Planka.nu startades av Ungsyndikalisterna som anser att kolllektivtrafiken skall vara skattefinansierad.

Undrar hur de kommit fram till denna prissättning?

Män

18 - 20 225:-
21 - 24 250:-
25 - 29 275:-
30 - 39 250:-
40 - 49 225:-
50 - 59 200:-
60 - 175:-

Allvaligt talat. Det finns bullerklubb via ducatiklubben som betalar bullerböter.
Det finns tjuvåkningsklubb som betalat böterna som man eventuellt kan få om man tjuvåker buss. Det finns t om en klubb för dom med små reg-skyltar.

Varför skulle inte detta kunna funka?
Självklart mot en månadsbetalning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey