Ett måste i sommar!

jaa... Det finns en klubb för onödigt vetande oxå.

[PlastRaket] skrev:
hehe.......att lägga ut snaror för aprilskämt redan i januari, det var nå't nytt :lol

Hahahaah!! och tydligen verkar ju några här ha gått på det redan. Påminn mig att kolla den sidan igen den 1:a april, när dom antagligen lägger ut namnen på dom som gick på det och anmälde sig :rofl

SuperMicke skrev:
Hahahaah!! och tydligen verkar ju några här ha gått på det redan. Påminn mig att kolla den sidan igen den 1:a april, när dom antagligen lägger ut namnen på dom som gick på det och anmälde sig :rofl

Tror ni verkligen att det är ett skämt?
Jag finner inget otroligt med den här affärsidén...som det tidigare har sagts, det finns klubbar/fonder för en massa andra "brott", som buller och kollektivtrafik, så varför inte fortkörning?
Oddsen för att du blir haffad är faktiskt inte så stor, så det kan säkert gå runt för dem...

McFille skrev:
Tror ni verkligen att det är ett skämt?
Jag finner inget otroligt med den här affärsidén...som det tidigare har sagts, det finns klubbar/fonder för en massa andra "brott", som buller och kollektivtrafik, så varför inte fortkörning?
Oddsen för att du blir haffad är faktiskt inte så stor, så det kan säkert gå runt för dem...

Jag tror helt klart att det är ett skämt. För det första verkar det riktigt oseriöst. Verkar konstigt om det ens är lagligt att ha en "försäkring" mot en så pass (med tanke på bötesbeloppen) allvarlig trafikförseelse. Jag tror att det skulle bli mycket svårt att som "kund", på laglig väg, kräva Safe Speed på pengar efter en fortkörning. Att det finns bullerförsäkringar och liknande tycker jag är en helt annan sak, då bötesbeloppen är betydligt lägre.
För det andra tror jag att det blir svårt för Safe Speed att få det att gå ihop, rent ekonomiskt.
Om dom som anmält sig till tjänsten är jämnt fördelade över åldersgrupperna och man/kvinna så är intäkterna 203,57 per person och år.
Om man räknar på att snittbeloppet för böterna är 1200kr och att det är 500 pers. som har anmält sig till tjänsten, så kan Safe Speed betala ut bötesbeloppet till 84 fortkörningar/år, men då finns det inte många kronor kvar till administrativa kostnader.
Ponera att dom som anmäler sig till Safe Speed är notoriska fortkörare, som har åkt fast mer än en gång. Personer som ofta kör på bevakade vägsträckor där risken att åka dit är stor.
Känns det inte då som om mer än 16,9% av Safe Speeds kunder kommer åka dit? I så fall tar Safe Speeds pengar slut ganska fort.
Men låt säga att Safe Speed bara behöver betala ut det genomsnittliga bötesbeloppet vid 10 tillfällen undet ett år. Med 500 betalande kunder, har dom kvar 89785kr i intäkter (minus administrativa kostnader).

Frågan vad som är mest troligt, att 2% av kunderna åker dit, eller 17%?

Men det låter ju skitbra. Om det är på riktigt och dom med ett lagligt kontrakt kan garantera betalningen av ev. böter så skulle jag gladeligen betala 275 spänn!

Kul att läsa alla inlägg! om det hela är en bluff eller inte har jag inte en aning om.. Men själva affärsidén är inget nytt alls,
(just i detta fallat behöver den nog finslipas om den ska hålla i sig)

En nära vän till mig imorterade en liknande idé från New York :tummenupp
för ett par år sen och började arbeta med den i Malmö (namnet på företaget låter jag vara osagt) och idag ett par år senare omsätter företaget ca 15miljoner årligen.
Visst 15mille låter som väldigt lite pengar för en del människor men varken arbetsbördan eller utgifterna idag är speciellt stora.

Och ja hela affärsidén är seriös och det hela fungerar till 95% på samma sätt som tidigare nämnda länk.
Kan nämna att det hela marknadsförs som en liten försäkringavtal som tecknas för 36 månader..

Så pengarna rullar in oavsett vad.. idag har den
personen precis allt han önskar,
och fritids sysselsättningen är att åka och shoppa dyra sportbilar. :yoparty

läste om ett försäkringsbolag som stog med privatchafför om man blev av med kortet för ngt år sen... mest för tjänstemen o företag om jag inte minns fel. varför skulle dethär va olagligt?

Iofs kanske inte omöjligt. Har åkt dit 2 gånger sen 1989. Så ofta ser man ju inte kontroller ens här i Stockholm.

sgtpepper skrev:
Det innebär ju i så fall att företaget räknar med att deras kunder kommer att dra på sig mindre än en bot per år, annars går de ju med förlust. Jag tycker att affärsidéen verkar mer än lovligt naiv.

Maldiani skrev:
namnet på företaget låter jag vara osagt
Varför det?

Nicke skrev:
Iofs kanske inte omöjligt. Har åkt dit 2 gånger sen 1989. Så ofta ser man ju inte kontroller ens här i Stockholm.
Nej, visst, det kan kanske funka. Men jag tycker fortfarande att det känns som en svag affärsidé.

blic skrev:
Undrar hur de kommit fram till denna prissättning?

Män

18 - 20 225:-
21 - 24 250:-
25 - 29 275:-
30 - 39 250:-
40 - 49 225:-
50 - 59 200:-
60 - 175:-
antagligen statestik för vilka åldrar som brukar vara inblandade i fortkörningsböter skulle jag gissa.. :tummenupp
Vem vet.. om 10 år kanske detta är just lika vanligt som vilket försäkringsbolag somhällst.

precis ett sånt företag somexpressen/aftonbladet skulle skriva, "SÅ SLIPPER DU FORTKÖRNINGS BÖTERNA, AFTONBLADET HAR UNDERSÖKT MÖJLIGHETERNA"

Låter som ett planka.nu. ska bli roligt och se hur det har gått om nått år för dem, dåligt hoppas jag! Tycker i och för sig att vi kunde höja hastigheten på rätt så många vägar här i sverige men inte genom sånt här!

Maldiani skrev:
Han finns på forumet så du får hoppas att han läser tråden och själv tar beslutet att berätta mer. :)
/RB
Varför ska jag hoppas på det? Jag bryr mig inte, jag bara undrade var varför du inte vill säga vad företaget heter? Är det ett hemligt företag?

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden