Etanol... är det tillåtet i RR?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Såsom varandes racingvärldens miljösamvete... skulle jag få köra på E85 om jag ville?:confused:

3.1.12.2:
Enbart oblyad bensin enligt gällande standard, SS155422 eller SS-EN228, eller för miljöbensin (alkylat) SS 15461 får användas.

3.1.12.3:
Inga tillsatser utom vatten och i den allmäna handeln förekommande smörjmedel får tillsättas bränslet. S.k. "Octane-Boosters" är förbjudna.

Vet inte om det gör dig klokare men Etanol borde väl räknas som en tillsats och därmed vara förbjuden?

Enligt reglementet så ska du köra med handelsbränsle. Oblyad bensin i miljöklass 1 eller 2 som säljs till allmänheten.

Vet inte hur man klassar E85 i rr. Vet att till bilracing så tyckte man inte att det kunde räknas som "allmän" förra året då det bränslet inte uppfylde minimikravet på antal % på landets bensinstationer. Sen var det något om att man inte hade rätt grejjer och utbildning för funktionärerna och att man behövde andra typer av tanklock mm, har jag för mig? Men detta var förra året. Nu kör man väl alla i JTCC och ett team i STCC på det. Står inte specifikt om E85 i rr-reglerna mer än det att det ska vara handelsbränsle tillgängligt för allmänheten och klara dom miljökraven som är satta på dessa. Andra bränslen enligt nån lista får användas i dragracing står det. Så bensin är nog det som gäller för rr.

Last edited:
Hmmmm...... låter som om reglerna skulle behövas skrivas om...
Så dom kör på det i JTCC? Hmmmmm......

Såsom varandes racingvärldens miljösamvete... skulle jag få köra på E85 om jag ville?:confused:

Det borde du. Av två anledningar:

1. Det går hand i hand med miljöpolicyn som svenska bilsportförbundet och SVEMO har. Som jag har förstått saken finns det oxå redan klasser som har detta som drivmedel.

2. Det räknas som vanlig handelsbensin. D.v.s tillhandahålls såsom drivmedel på för privatkunder kommersiella mackar.

Varför E85 i RR? Med tanke på att det är ca 30% lägre energi-innehåll/lit eller kg( kommer inte ihåg vilket) än bensin, så måste ju man ha med sig minst 30% mer bränsle ut på banan.........går det ihop med reglementet för max bränsle volym?

/J

Varför E85 i RR? Med tanke på att det är ca 30% lägre energi-innehåll/lit eller kg( kommer inte ihåg vilket) än bensin, så måste ju man ha med sig minst 30% mer bränsle ut på banan.........går det ihop med reglementet för max bränsle volym?
/J

Exakt min tanke ...
Men, om jag inte har fel för mig så körde man redan på 60-talet med etanol i isracinghojar ... Man värmde cylindrarna med blåslampa innan man försökte starta upp hojarna ... vore kul att prova en isracinghoj. Har aldrig haft tillfälle till det ...

/J

Varför inte?

Iochförsig så har Grp N bilarna i rally Turbo men effektökningen är c:a 30%.
Även sugmotorn ger lite bättre effekt med E85, dock inte alls i närheten av Turbobilarna.

Troligtvis stupar det på mängden precis som du påpekar då förbrukningen är 30-40% högre pga det lägre energiinnehållet.

Det finns även en Svensk Standard för E85 idag.

2766663 Varför E85 i RR? Med tanke på att det är ca 30% lägre energi-innehåll/lit eller kg( kommer inte ihåg vilket) än bensin, så måste ju man ha med sig minst 30% mer bränsle ut på banan.........går det ihop med reglementet för max bränsle volym?

/J
Borde inte vara ett problem med tanke på hur korta de svenska sprintracen är.

Kolla med AndersBrink här på SH, han huserar i teknik och Dragracing forumet. Han har koll på vad du behöver göra för att det ska lira.

För att det är kul/bra och ger god PR.
Nu har jag skrivit till SVEMO och gjort en officiell förfrågan.

Har för mig att jag sett en tråd om konvertera hoj till E85... Var?

:tummenupp

FIA för diskussioner om att införa det i Rally-VM om 2-3 år.
Nationellt tillåter vi det i de flera klasser redan idag.

Bra ideer gubbe -miljöprofilering av teamet.
Det är väl allmänt känt att Miljöchefen i Växjö kommun nått skapliga resultat med sin etanol rally Saab. Även om GM Saab, marknadskommunikativt, inte haft miljöanpassade produkter lika högt upp på agendan som t.ex. Volvo Cars.

Note:
Vad säger SuperStock-reglementet om topp/tänd optimerad för E85?
Hävdar att dispence absolut ska beviljas med stöd av argumentet "miljöanpassning av RR". Trots att LCA av E85 inte imponerar så ersätts fossil energibärare i MC-tankar.
Upp 30% bestyckning får Du göra.
Vad gäller motorer m "justerbart" sprut, är tydligen inte anpassning av topp/tänd lika "nödvändig" jf med förg-motorer

RON-värdet:hej

Y

Last edited:
Varför inte?

Iochförsig så har Grp N bilarna i rally Turbo men effektökningen är c:a 30%.
Även sugmotorn ger lite bättre effekt med E85, dock inte alls i närheten av Turbobilarna.

Troligtvis stupar det på mängden precis som du påpekar då förbrukningen är 30-40% högre pga det lägre energiinnehållet.

Det finns även en Svensk Standard för E85 idag.

Hade turbo/överladdning varit tillåtet så visst är E85 överlägset bättre men det är de ju inte tillåtet att överladda i RR.

Borde inte vara ett problem med tanke på hur korta de svenska sprintracen är.

Visst, för bränslemängden möjligtvis men just nu är ju inte överladdning tillåtet och E85 ger ju marginella/små förbättringar på sugmotorer.

DET är ett bra argument. Miljön som "slagträ" i kampen om att få ha banorna kvar i Sverige är ett riktigt bra skäl till att överväga E85 som standard bränsle i RR i Sverige.

Last edited:
Problemet med E85 i racemoppar är att det troligen kommer att ge lägre effekt än racebränslen pga av att man inte kan utnytja dess positiva egenskaper. Det är inga problem att med en PCIII fetta upp tillräckligt men etanolen har en lägre brinnhastighet vilket gör att den optimala tändpunkten är annorlunda och i superstockreglemente får man väl inte ändra den om jag minns rätt. Dessutom har vi ingen användning av dess högre oktantal då vi inte har tillräckligt högt komp.
E85 i turboracing är kanon men i sugmotorer blir resultatet lägre effekt.

Tack!:tummenupp

Visst, för bränslemängden möjligtvis men just nu är ju inte överladdning tillåtet och E85 ger ju marginella/små förbättringar på sugmotorer.

Effektförbättring är inte viktigt. Det bästa hade varit om det ger lika effekt. Då kan man konvertera om man vill (Det där lät nästan religiöst...:D ) Ger det mer känns det som om alla måste om en gör det...

Last edited:
Back