Etanol... är det tillåtet i RR?

Att det blir mindre effekt med E85 i sugmotorer är väl fel, däremot blir effekthöjningen större procentuellt sett vid högre volym.

Det är väldigt mycket variabler. Komphöj och mata med ca 38% mer soppa så har du nog quick and dirty samma effekt. Sen beror det ju på hur mycket man i sugmotorsammanhang kan använda sig av vinsterna med lägre förbränningstemp, något lägre insugstemp (efter spridare) och lägre avgastemp.

Som svar på Mossbergs fråga så det enda du behöver göra för att få det att funka på en hoj med insprutning är att höja bränsletillförlsen med runt 35% med antingen pcIII, högre bränsletryck, större spridare eller en kombination. Att helt optimera för etanol är en helt annan fråga.

Last edited:
Att det blir mindre effekt med E85 i sugmotorer är väl fel, däremot blir effekthöjningen större procentuellt sett vid högre volym.

Nej jämför man med bra racebränsle är E85 sämre och även jämfört med pumpsoppa är det sämre på många punkter i den applikationen vi har. Höga varv och lägre brinnhastighet är ingen hit, detta uppvägs inte av etanolens högre energitäthet (i ingasen) och dess högre oktantal.

Som svar på Mossbergs fråga så det enda du behöver göra för att få det att funka på en hoj med insprutning är att höja bränsletillförlsen med runt 35% med antingen pcIII, högre bränsletryck, större spridare eller en kombination. Att helt optimera för etanol är en helt annan fråga.

OK. PCIII finns. Kommer bränslepump att räcka till?

Bränslepumpen kommer inte att vara några problem möjligen spridarna då man riskerar att gå över 80% duty cycle....

Dock är det effektmässigt ingen hit som jag sagt ovan fast med tanke på alla pengar du tjänar med din miljöapproach så kan du träna mer istället... :tummenupp

Inte för att jag har provat men i en bok om bågeinsprut står det att konstruktörer designar pumparna att ha 25-30 % "delivery margin" utöver motorns krav. Det ska vara bl a för pumpslitage och spänningsdropp vid startmotorkörning. Det står också att vissa höjer spänningen till pumpen för att öka effekten.

F ö gissar jag att om man bara ska öka soppamängd med en PC så kommer det inte funka eftersom man eventuellt når 100% pulsbredd innan man uppnår nödvändig mängd soppa. Min logg (grön) visar att jag har 91.5 % duty cycle vid max effekt. Jag kan alltså bara öka i runda slängar 10% och det skulle då vara låååångt utanför max rekommendation som brukar sägas vara 80-90%. Så enda vägen är bränsletryck och/eller spridare med högre kapacitet.

etanolen har en lägre brinnhastighet

Vart har du hittat den informationen, jag letar själv lite info mest av nyfikenhet.

Angående effekt så har jag bara hittat information från en liten formelbilsklass (formula SAE) där både bensin och E85 är tillåtet och då skall bilar med E85 använda en mindre restriktor än bilar med bensin (19 mot 20 mm i diameter).

Övrigt tittar man på "Specific Energy" (vilket jag har hört är ett populärt sätt att klassa bränslen)= LHV*MW/AF
(Värmevärde * molekylvikt för luft / stoichiometriskt bränsle luft förhållande (i kg luft per kg bränsle)) så ter sig methanol och etanol något bättre än bensin.

Så om det inte blir problem med förlängd förbränningsduration så kanske det kan ge en fördel i effekt men är det en långsammare förbränning lär det skapa problem (kanske). (skall under våren vara med och bänka en kompressorladdad fazer motor med E85, spännande:D )

Dock är det effektmässigt ingen hit som jag sagt ovan fast med tanke på alla pengar du tjänar med din miljöapproach så kan du träna mer istället... :tummenupp

Press o TV-tid har det blivit men pengar... Inte än!!!:D

Inte för att jag har provat men i en bok om bågeinsprut står det att konstruktörer designar pumparna att ha 25-30 % "delivery margin" utöver motorns krav. Det ska vara bl a för pumpslitage och spänningsdropp vid startmotorkörning. Det står också att vissa höjer spänningen till pumpen för att öka effekten.

F ö gissar jag att om man bara ska öka soppamängd med en PC så kommer det inte funka eftersom man eventuellt når 100% pulsbredd innan man uppnår nödvändig mängd soppa. Min logg (grön) visar att jag har 91.5 % duty cycle vid max effekt. Jag kan alltså bara öka i runda slängar 10% och det skulle då vara låååångt utanför max rekommendation som brukar sägas vara 80-90%. Så enda vägen är bränsletryck och/eller spridare med högre kapacitet.

Fan vad du/ni kan!!:tummenupp Varför vet du allt det här? Varför har du info om duty cycle på din hoj? Är det bra att veta? DEt verkar ju som din cykel INTE skulle klara E85.... Är det då så på alla hojar?

Last edited:
Nu blev jag ordentligt lost. Jag postade ett annat inlägg för länge sedan om just högre brinnhastighet (laminair flame speed). Men jag tror det är några olika steg i brinnprocessen och kanske är totalen (typ) en lägre sådan? Orkar du förklara?

Länken, inlägget
Flamutbredning och flaminitation är inte mitt kompetensområde utan mina slutsatser har jag bara dragit från vad jag läst i div papers...

Vid e85 konvertering har det dock visat sig att den optimala tändpunkten ligger ett flertal grader tidigare något som gör att mer förbränningsarbete sker under kompressionsfasen vilket ju är negativt arbete. Sen verkar det dock som om förbränningen blir kraftigare vilket normalt sett resulterar i bättre effekt.
Dock skall man betänka att i en ss600 med 95 oktan optimerade förbränningsrum och 15000 varv ställer lite andra krav..

Så om det inte blir problem med förlängd förbränningsduration så kanske det kan ge en fördel i effekt men är det en långsammare förbränning lär det skapa problem (kanske). (skall under våren vara med och bänka en kompressorladdad fazer motor med E85, spännande:D )

Problem lär det säkerligen inte bli men som racer sedan modersmjölken har jag instinktivt svårt att ge bort en cm till mina konkurenter om jag kan slippa....
Om jag har förstått her mossberg rätt så hade han tänkt köra E85 i sin standard 600 vilket innebär mycket varv och moderat komp gjort för att klara 95 oktan och då är jag inte övertygad, hade man fått bygga om förbränningsrum och höja kompet markant samt fritt fått spela med tändningen hade jag varit mer positiv.

Last edited:
Varför har du info om duty cycle på din hoj?
Jag brukar sjutsa George Bush, han kräver det.

Är det bra att veta? DEt verkar ju som din cykel INTE skulle klara E85.... Är det då så på alla hojar?

Stämmer, min klarar det inte (utan att ge sig på tryck eller flödessidan). Generellt är det troligen så för alla hojar, därför att troligen har samtliga tillverkare anpassat så att pulsbredd varierar mellan några få procent upp till 80-90% i orginalutförandet. Något annat vore ju att inte utnyttja den "bandbredd" som faktiskt finns.

Last edited:
Nej jämför man med bra racebränsle är E85 sämre och även jämfört med pumpsoppa är det sämre på många punkter i den applikationen vi har. Höga varv och lägre brinnhastighet är ingen hit, detta uppvägs inte av etanolens högre energitäthet (i ingasen) och dess högre oktantal.
När det gäller racesoppa kan jag tänka mig att det stämmer men inte mot vanlig macksoppa.

I Bilsportvärlden har man förbjudit E85 i vissa enhetsklasser just bara för att den riskerar att slå sönder klassen iochmed effektökningen i sugmotorer.

Bänkpapper på en icke nämnd klass med hög motorvolym visar på 25-35 hk ökning i sugmotor jämfört med vanlig macksoppa.

Om jag har förstått her mossberg rätt så hade han tänkt köra E85 i sin standard 600 vilket innebär mycket varv och moderat komp gjort för att klara 95 oktan och då är jag inte övertygad, hade man fått bygga om förbränningsrum och höja kompet markant samt fritt fått spela med tändningen hade jag varit mer positiv.

Du har förstått alldeles rätt. Att köra STK 600 med min Yama och E85 är vad jag funderar på. Kan inte reglementet i detalj... Men det jag VET är att marginellt högre komp med tunnare toppackning får jag göra. Mappa om med PCIII är OK. Men tändning... ochj ev. byta bränslepump... Hmmmm. Vette tusan...

När det gäller racesoppa kan jag tänka mig att det stämmer men inte mot vanlig macksoppa.

I Bilsportvärlden har man förbjudit E85 i vissa enhetsklasser just bara för att den riskerar att slå sönder klassen iochmed effektökningen i sugmotorer.

Bänkpapper på en icke nämnd klass med hög motorvolym visar på 25-35 hk ökning i sugmotor jämfört med vanlig macksoppa.

Visst i bilvärden kan man dra nytta av en del positiva egenskaper som E85 har då man inte har samma varv och förbränningsrumsutformning som en motorcykel, men i en R6a är det min uppfattning att de negativa sidorna med E85 överväger och tills någon gör tester i denna applikation står den fast.

Back