Ersättning för hundbett

Anser ni verkligen att man bör avliva en hund för att den satt bitmärken i en jacka? Han drog inte, han slet inte och efter ett bett satte han sig ned. Skadorna på jackan är alltså två stycken tre till fem mm stora hål i fodret. Jag tror det finns en stor chans att både veterinären och flertalet hundägare i stan i ett sådant fall skulle kunna gå i god för hunden.

Rent allmänt, polisen avlivar hundar som anfallit människor. Om det sedan är lyckligt och slutar med trasiga kläder bryr de sig inte värst mycket om. Så det beror nog inte så mycket på vad folk här tycker.

Sedan skulle iaf jag aldrig ställa upp på att gå i god för en hund som en gång har anfallit en människa. Nästa gång kan det ta olyckligt.

Sedan vad ni gör på den punkten bryr jag mig inte speciellt mycket om...
Däremot är det nog smidigast att åka och ge henne pengarna i näven. Be gärna om ett kvitto om det med, om hon nu skulle få för sig att polisanmäla er efteråt, och bara ville ha det i kontanter för att det inte skulle finnas något spår av att ni betalat henne.

Anser ni verkligen att man bör avliva en hund för att den satt bitmärken i en jacka? Han drog inte, han slet inte och efter ett bett satte han sig ned. Skadorna på jackan är alltså två stycken tre till fem mm stora hål i fodret. Jag tror det finns en stor chans att både veterinären och flertalet hundägare i stan i ett sådant fall skulle kunna gå i god för hunden.

Jag bråkar inte om summan, jag frågade om hon kan kräva att vi ska åka iväg och betala henne kontant istället för att sätta in pengar på kontot?

jag anser det inte. men det hör inte hit, det viktiga är vad 'den skadade' anser och får för sig att göra.

kräva att du ska åka dit med cash istället för att sätta in pengarna på kontot...ja lika mycket som att du dyker upp naken och inoljad på jobbet, visslandes 'bron över floden kwai'-ledmotivet...har hon dock inget konto, skriver du ut en check.

Det är absolut en ägaruppgift. Han biter inte ens när han leker annars så vi är ganska chockade generellt och mamma har under dagen idag allvarligt funderat på om hon måste avliva honom. Så på det viset blir det en ganska läskig upplevelse och inte alls den trevliga söndag vi hade planerat.
Små enkla tips, hunden ska vänta på varsågod innan den får äta maten. Man ska kunna ta bort maten ifrån den medans den äter utan att den morrar. Ställ dig över maten. Även ben.

Hunden går sist ut genom dörrn, oxå väldigt bra när man bor i hyreshus o ser till så ingen annan är där ute när man släpper iväg jycken.

Se tills så mor inte går med sträckt koppel o spänner sig nu från början när dom är ute, då tror hunden det är något som är fel o då skapar hon en situation som inte finns.

Men åter till frågan, se till så hon med jakcan är nöjd så kan ni återgå till ert sen.

Rent allmänt, polisen avlivar hundar som anfallit människor. Om det sedan är lyckligt och slutar med trasiga kläder bryr de sig inte värst mycket om. Så det beror nog inte så mycket på vad folk här tycker.

Sedan skulle iaf jag aldrig ställa upp på att gå i god för en hund som en gång har anfallit en människa. Nästa gång kan det ta olyckligt.

Sedan vad ni gör på den punkten bryr jag mig inte speciellt mycket om...
Däremot är det nog smidigast att åka och ge henne pengarna i näven. Be gärna om ett kvitto om det med, om hon nu skulle få för sig att polisanmäla er efteråt, och bara ville ha det i kontanter för att det inte skulle finnas något spår av att ni betalat henne.
Det ska VÄLDIGT mycket till innan polisen ens ålägger ägaren o ha munkorg.

Last edited:
Det ska VÄLDIGT mycket till innan polisen ens ålägger ägaren o ha munkorg.
Känne rfolk som fått hunden avlivad efter att den tagit ett bett av andra människors klädsel, så nog fan gör polisen det med. Lär väl iofs variera mycket beroende på var man bor med.

Nej, det tycker jag väl inte nödvändigtvis. Men det är fortfarande vad som hade kunnat hända ifall hon hade valt att polisanmäla. Nu var hon istället snäll och krävde bara vad det skulle kosta henne att köpa en ny jacka. Tycker för övrigt att ni borde göra nånting åt hunden ifall den biter folk som bara passerar förbi.

Jag bråkar inte om summan, jag frågade om hon kan kräva att vi ska åka iväg och betala henne kontant istället för att sätta in pengar på kontot?

Har ingen aning om vad hon har för skäl för att ni ska åka dit istället för sätta in på kontot, hon kanske bara vill träffa er eller nåt. Spelar dock ingen roll. Ni kommer fortfarande billigt undan. Ni är ute bland folk med en hund som biter förbipasserande och sen börjar ni tjafsa om en sån småsak som att måsta åka dit med pengarna. Otacksamt, tycker jag. Ha även i åtanke att om ni gör henne förbannad nu så kanske hon ändrar sig och polisanmäler.

Folk kan ha hund fast fortfarande vara rädd för andra hundar.

Vet en polare som är det.

Vad jag menar är om hon kan kräva att vi ska betala senast tisdag och att vi ska ta ledigt från jobb och skola för att se till att hon får pengar istället för att sätta in pengar på hennes konto.

Åk dit med pengarna idag då. Det är ju söndag så då behöver ni väl inte ta ledigt. Går det inte idag så kan ni väl åka på måndag/tisdag efter ni slutat jobb/skola. Så svårt är det inte.

Nej, det tycker jag väl inte nödvändigtvis. Men det är fortfarande vad som hade kunnat hända ifall hon hade valt att polisanmäla. Nu var hon istället snäll och krävde bara vad det skulle kosta henne att köpa en ny jacka. Tycker för övrigt att ni borde göra nånting åt hunden ifall den biter folk som bara passerar förbi.

Det tycker givetvis vi också men eftersom han inte gör det vanligtvis, ingen gång alls på fyra år tidigare, så är det också svårt att veta vad man ska göra. Det kan ha varit att morsan ramlade och det här paret dök upp precis bakom och han ville skydda. Tyvärr kan man ju inte prata med hundar och förstå hur det tänkte just precis då.

Att åka dit med pengarna kanske inte hade varit så jobbigt om vi hade haft tid och möjlighet men när hon kräver att få pengarna innan tisdag blir det strul—då måste nån av oss ta ledigt och helt ärligt tycker jag det är ett orimligt krav. Hon får gärna polisanmäla för min del, ska vi ändå avliva hunden kan det lika gärna få komma efter ett officiellt domsmål i så fall men av det jag läst idag så känns det snarare som att kvinnan själv kommer få stå för sina rättegångskostnader i så fall.

Hon får gärna polisanmäla för min del, ska vi ändå avliva hunden kan det lika gärna få komma efter ett officiellt domsmål i så fall men av det jag läst idag så känns det snarare som att kvinnan själv kommer få stå för sina rättegångskostnader i så fall.

...shit, du verkar vara mer intresserad av de 600:- än jycken.

avliva den själv, så kan du skita i allt och alla.

Att du ens orkar tjaffsa om 600 pix och att ta lite ledigt.. Det låter VÄLDIGT rimligt från hennes sida. Jag skulle förmodligen åka dit med pengarna samt en gåva av enklare slag för att hon är villig att lösa det så smidigt..

...shit, du verkar vara mer intresserad av de 600:- än jycken.

avliva den själv, så kan du skita i allt och alla.

Nä, det är klart jag bryr mig om hunden men det är morsan och farsans hund och deras beslut. De 600 kr bryr jag mig inte heller om, det är inte mina.

Jag irriterar mig mest på "du kom billigt undan"-argumentet—jag ser inte hur det är billigt att min morsa ligger och gråter över att eventuellt behöva avliva en hund för nåt som jag ser som ingenting. Hade denna kvinna använt en saklig och lugn ton—hon blev inte skadad, inget av hennes saker blev förstörda till oanvändbarhet—så hade jag kanske inte heller gjort någon sak av det. Jag kan ju bara se till hur jag själv hade reagerat i en sån situation men jag antar att empati inte är en stor egenskap hos människor längre.

Vad tråden var till för var rimlig ersättning—ny jacka, check. Sedan var frågan om det var rimligt att vi skulle vara tvungna att lämna dem kontant innan tisdag—som hon krävde (exakt ordval: "jag tänker att jag vill ha dem innan tisdag, annars får det vara."). Det tycker inte jag, det tycker andra. Sedan dök uppenbarligen frågan om avlivning upp och jag orkar inte ta diskussionen riktigt. Ska morsan hamna i depression igen kan det lika gärna ske efter ett officiellt domsmål, som sagt.

Jag tycker det är idioti att avliva en hund efter en sån här incident—och jag är ingen stor hundmänniska—men man kan inte räkna med att en hund är en bil som funkar och funkar och när den inte funkar så är den trasig. Det är fortfarande en individ och ibland slår det snett för individer, utan att det behöver vara nåt fel mer än att situationen blev dålig.

Jag kommer troligen själv aldrig skaffa hund för jag vill inte behöva tänka på avlivning som en problemlösare. För mig är djur lite för lika människor för att jag skulle vilja sätta mig i den situationen.

Att du ens orkar tjaffsa om 600 pix och att ta lite ledigt.. Det låter VÄLDIGT rimligt från hennes sida. Jag skulle förmodligen åka dit med pengarna samt en gåva av enklare slag för att hon är villig att lösa det så smidigt..

Har jag tjafsat om 600 kr? Nja, då läser du in alldeles för mycket i det jag skrivit. Jag har helt enkelt frågat om det var rimligt och det tycker jag också.

Jag tycker inte att det är rimligt att vi ska åka dit innan tisdag för vi har inte möjlighet till det. Vi har däremot alla möjligheter att sätta in pengar på hennes konto och åka dit och be om ursäkt på onsdag eller torsdag men det var inte intressant. DET hade varit att vara villig att lösa det smidigt.

Last edited:
Att åka dit med pengarna kanske inte hade varit så jobbigt om vi hade haft tid och möjlighet men när hon kräver att få pengarna innan tisdag blir det strul—då måste nån av oss ta ledigt och helt ärligt tycker jag det är ett orimligt krav.

Ni är väl inte upptagna 24/7, eller jobbar ni eller går skola 24 timmar/dygn? Som sagt, åk idag t ex. Har du tid att sitta här och skriva så har du väl tid att åka dit med pengarna.

Hon får gärna polisanmäla för min del, ska vi ändå avliva hunden kan det lika gärna få komma efter ett officiellt domsmål i så fall men av det jag läst idag så känns det snarare som att kvinnan själv kommer få stå för sina rättegångskostnader i så fall.

Varför ska du hysa agg mot henne? Det är väl inte hennes fel att hon blev biten. Fattar seriöst inte varför det är så svårt att ta lite ansvar och göra rätt för sig. Hon måste ju dessutom ta sig tid att åka och köpa en ny jacka tack vare er. Det är väl lika jobbigt som det är för er att åka dit med hennes pengar.

Jag irriterar mig mest på "du kom billigt undan"-argumentet

var hur irriterad som helst.

men om du inte förstår varför du (din mor) kom billigt undan, så ska du (din mor) inte ha en hund.

du vet bara själv hur DU skulle reagera och agera om en hund bits (och inte ens det är sant förrän det verkligen händer), det ger dig inte rätten till att ha det som facit för alla andra människor. att ens komma med ett sånt 'argument', är riktig sandlådenivå.

så fort en hund biter en människa, ska det givetvis komma på tal om avlivning eller ej. varför det ska vara så svårt att förstå detta, mer än att bli 'irriterad', kan bara du förklara.

Last edited:
Men herrejisses, personen som blev biten bad ju inte om det och hennes krav är rimliga. HON kanske inte har möjlighet att träffa er efter tisdag, det är ju ändå ni som är skyldiga henne något och då får ni göra det hon ber om.

Kan väl inte vara så omständigt att åka dit ge henne pengarna o be om ursäkt. Jag hade verkligen skämts som en hund om någon av mina hundar bitit en annan person.

Du säger din mamma redan haft en depression varför då vilja dra ut det på tiden eller riskera en polisanmälan bara för att man är tjurskallig. :va

Nu har kvinnan hört av sig och hon vill ha 600 kr "så jag kan gå ut på rean och köpa en ny jacka" för den här är numer oanvändbar. Det är två små hål efter tänderna i fodret på jackan. Den här jackan var inte heller ny eller köpt för den här säsongen.

Hon kräver också att de ska åka till henne och lämna pengarna kontant och allra senast på tisdag.

Jag är för att betala men kan hon verkligen kräva detta?

Har själv 2 stora hundar, och om gud föbjude dom skulle tillåtas att göra nått sånt så låter det som en riktigt bra deal.

Det är för mycket "oj hunden slet kopplet ur handen på mig" och "nämen så där har han aldrig gjort innan"

Det är vi som har hundar som får anpassa oss till världen runt omkring oss, inte tvärtom...

Kör hem till tanten och betala, passa samtidigt på att verkligen be om ursäkt för det som inträffat.

Last edited:
Men herrejisses, personen som blev biten bad ju inte om det och hennes krav är rimliga. HON kanske inte har möjlighet att träffa er efter tisdag, det är ju ändå ni som är skyldiga henne något och då får ni göra det hon ber om.

Kan väl inte vara så omständigt att åka dit ge henne pengarna o be om ursäkt. Jag hade verkligen skämts som en hund om någon av mina hundar bitit en annan person.

Du säger din mamma redan haft en depression varför då vilja dra ut det på tiden eller riskera en polisanmälan bara för att man är tjurskallig. :va

Och jag har heller inte frågat något annat än rimligheten. Min morsa har också bett om ursäkt, både in person och på telefon och skäms.

Det är faktiskt ganska omständigt när bilen är på annat håll. Vi får väl helt enkelt hoppas att hon är vaken när vi fått hem den och har möjlighet att åka nånstans och ta ut pengar.

Om det är brådis, varför kan hon inte ta pengar på kontot? Det är det min fråga är, rimligheten i att kräva pengar innan en viss tid. Sen att jag är irriterad på tonen hon använder, det får väl stå för mig, jag hade (och har varit i de fall jag varit offer för) varit saklig och trevlig.

hon har ju för faen blivit biten.

men du skulle antagligen sjunga fakking cumbaya medan en hund tuggar på dig...

stäng den här dumjävla tråden nu.

Jag älskar din retorik. ;)

Det får stå för mig sa jag, så är det. Hon har, enligt hennes man, blivit biten tidigare, både av deras egen och av en annan hund. Och denna gången varken siktade på eller träffade hunden något annat än jackan.

Kvinnan har gjort upp med oss nu, hon går med på att vänta uppe ikväll tills bilen kommer hem (så var det inte i förra telefonsamtalet). Så det är avklarat.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna