...shit, du verkar vara mer intresserad av de 600:- än jycken.
avliva den själv, så kan du skita i allt och alla.
Nä, det är klart jag bryr mig om hunden men det är morsan och farsans hund och deras beslut. De 600 kr bryr jag mig inte heller om, det är inte mina.
Jag irriterar mig mest på "du kom billigt undan"-argumentet—jag ser inte hur det är billigt att min morsa ligger och gråter över att eventuellt behöva avliva en hund för nåt som jag ser som ingenting. Hade denna kvinna använt en saklig och lugn ton—hon blev inte skadad, inget av hennes saker blev förstörda till oanvändbarhet—så hade jag kanske inte heller gjort någon sak av det. Jag kan ju bara se till hur jag själv hade reagerat i en sån situation men jag antar att empati inte är en stor egenskap hos människor längre.
Vad tråden var till för var rimlig ersättning—ny jacka, check. Sedan var frågan om det var rimligt att vi skulle vara tvungna att lämna dem kontant innan tisdag—som hon krävde (exakt ordval: "jag tänker att jag vill ha dem innan tisdag, annars får det vara."). Det tycker inte jag, det tycker andra. Sedan dök uppenbarligen frågan om avlivning upp och jag orkar inte ta diskussionen riktigt. Ska morsan hamna i depression igen kan det lika gärna ske efter ett officiellt domsmål, som sagt.
Jag tycker det är idioti att avliva en hund efter en sån här incident—och jag är ingen stor hundmänniska—men man kan inte räkna med att en hund är en bil som funkar och funkar och när den inte funkar så är den trasig. Det är fortfarande en individ och ibland slår det snett för individer, utan att det behöver vara nåt fel mer än att situationen blev dålig.
Jag kommer troligen själv aldrig skaffa hund för jag vill inte behöva tänka på avlivning som en problemlösare. För mig är djur lite för lika människor för att jag skulle vilja sätta mig i den situationen.
Att du ens orkar tjaffsa om 600 pix och att ta lite ledigt.. Det låter VÄLDIGT rimligt från hennes sida. Jag skulle förmodligen åka dit med pengarna samt en gåva av enklare slag för att hon är villig att lösa det så smidigt..
Har jag tjafsat om 600 kr? Nja, då läser du in alldeles för mycket i det jag skrivit. Jag har helt enkelt frågat om det var rimligt och det tycker jag också.
Jag tycker inte att det är rimligt att vi ska åka dit innan tisdag för vi har inte möjlighet till det. Vi har däremot alla möjligheter att sätta in pengar på hennes konto och åka dit och be om ursäkt på onsdag eller torsdag men det var inte intressant. DET hade varit att vara villig att lösa det smidigt.