Ersättning av VV för min avåkning!?

SGR skrev:
2320135 vilken vägsträcka gäller det? så man inte kör där nå mer.
hoppas mjälten blir bra, har själv lyckats med konststycket att spräcka den. blir mycket stillaliggande förstår jag.

//Anton

Det är vägen mellan Perstorp och Färingstofta. Har du varit med på Eslövsrundan en onsdag så vet du vart det är. Den roligaste sträckan på hela Eslövsrundan :(

Jag är sjukskriven tills den 20/8 och det är ingen fysisk aktivitet som gäller!

bjorasen skrev:
2320168 Det är vägen mellan Perstorp och Färingstofta. Har du varit med på Eslövsrundan en onsdag så vet du vart det är. Den roligaste sträckan på hela Eslövsrundan :(

Trist
Bara sola och dricka bira hela sommaren. :(

(skoja bara - krya på dig!)

Å nej inte en till

bjorasen skrev:
2319686

Vad tror ni om chanserna för ersättning och tycker ni att VV har gjort något fel??

Usch verkligen tråkigt att läsa, krya på dig :krama. Har också anmält vv, läs mer här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=125456

:tummenupp mycket bra att du tog bilder, utan det har man inte en chans. Antar att det även gjordes en polisrapport som du kan hänvisa till i din anmälan till vv.:va

Edit, har lagt till din msn då det är några frågor jag tänkte ställa men inte har tid med det nu.Ds

Last edited:
Jävligt tråkigt, men vv kan ju inte rå för att asfalten blöder. All asfalt blöder ju om det blir riktigt varmt. Inte kan man stämma dom för att man kör av vägen på vintern?

asså, asså.
det finns lagar som även vv måste följa.
vad ska vi med vv till annars ?
hur mycket betalas varje år i vägskatt i sverige?
det finns regler för hur stora/små "stenarna" ska vara i asfalt och hur mycket "sten" som ska finnas i asfalten.
understiger det reglerna så har vv brutit mot lagen, eller ?
hur klarar ex.vis italienarna av att asfaltera utan att det blöder(inte så jag märkt det i alla fall) i temperaturer betydligt högre än i sverige.
lite tankar bara
kör så det ryker
lars

idag kunde det gått riktigt illa (hoppas inte det gjorde det för nån)

.....åkte E4/E20 söderut...i höjd med Västberga...kör bilen framför mig på en stor jävla plåtbit som flyger upp o smashar in i sidan på min bil...då tänkte man ju direkt på hur de kunde ha gått om man suttit på hojjen...allre helst med kortbrallor(som man råkat göra när de va 30 grader varmt)

:näsblod

Jag tror inte att du får någon respons från Vägverket men givetvis så hoppas jag att du får det.
För drygt 2½ vecka sedan så gled mitt bakhjul iväg då jag åkte ut till sommarstugan på hojen, mitt i en innerkurva så blödde asfalten rejält. Jag har åkt den vägen massvis av gånger, både med bil och hoj, men aldrig har det varit så illa tidigare.
Det som hände var att jag petade ner till 3:an strax innan kurvan och hade hyffsat hög hastighet (120-130 tippar jag på, 70/90-väg) och helt plötsligt känner jag att hojen vill vika ner än mer än vad jag hade gjort. Höll jämn gas och helt plötsligt reste hojen upp sig när det fick fäste och jag åkte vidare. Stannade efter några hundra meter och hämtade andan och kollade bakdäcket, högerkanten var helt "våt" av tjära eller vad det nu är.
Nu var det ju mitt eget fel, jag körde för fort som alltid annars på den vägen med hojen och hade inte klagat hos VV om jag hade gått omkull.
Något jag inte tänkte på var att ringa och varna dessvärre, det kom jag på nu när ni skrev det :(

mt01 skrev:
2320263 asså, asså.
det finns lagar som även vv måste följa.
vad ska vi med vv till annars ?
hur mycket betalas varje år i vägskatt i sverige?
det finns regler för hur stora/små "stenarna" ska vara i asfalt och hur mycket "sten" som ska finnas i asfalten.
understiger det reglerna så har vv brutit mot lagen, eller ?
hur klarar ex.vis italienarna av att asfaltera utan att det blöder(inte så jag märkt det i alla fall) i temperaturer betydligt högre än i sverige.
lite tankar bara
kör så det ryker
lars
Dom behöver inte ta hänsyn till att den ska klara -35...

bjorasen skrev:
2319923 Ja så kan man också se på saken.. Du tycker inte att VV har något ansvar i saken öht eller?

Hade ingenting med VV:s ansvar att göra, det var en reaktion på att du missat ett avsnitt i teorin (HALKA!) som jag råkar tycka är viktigt att ha koll på när man kör MC. Om man INTE läst dom sidorna så förstår jag mer än väl att man inte bara "råkar" veta att asfalt kan blöda, att skiten på vägen kan bli EXTRA hal när det börjat regna efter en tids torka, att löven är hala osv.

Angående VV:s ansvar så kan man ju tyvärr inte kräva att dom "automatiskt" skall veta när ett visst vägavsnitt börjar blöda, men så fort någon rapporterat om läget så skall dom väl vara ansvariga ifall något händer från det att dom fått rapporten till att dom satt ut varningsskyltar eller åtgärdat problemet.

bjorasen skrev:
2320168 Det är vägen mellan Perstorp och Färingstofta. Har du varit med på Eslövsrundan en onsdag så vet du vart det är. Den roligaste sträckan på hela Eslövsrundan :(

tyckte väll att jag kände igen vägen.. Tråkigt det som har hänt och hoppas du får ersättning för skadorna. Körde du bara halvförsäkrat?

Så här ligger det till enligt väghållninslagen Fritt översatt ur skallen nu..

En väghållare har ansvar att inom rimlig tid åtgärda en skadad väg. Det minsta de ska göra är att sätta upp varningsskyltar.

Problemet här är att det är du som ska kunna bevisa att väghållarne då känt till skadan. Har väghållaren inte gjort det eller du inte kan bevisa att han gjort det så har du inte helller rätt till ersättning...

kanske inte har med just ditt fall att göra men ni pratar om att dom borde skyltat och sandat/grusat när dom grusar blir de precis snorhalt överallt och hastigheter över 50 km/h är precis livsfarligt. är de inte bättre ur mc perspektiv att dom bara sätt upp skyltar varning halka?

blir ju precis livrädd när man kommer in på grusade vägar.

SENSEI skrev:
2320419 Så här ligger det till enligt väghållninslagen Fritt översatt ur skallen nu..

En väghållare har ansvar att inom rimlig tid åtgärda en skadad väg. Det minsta de ska göra är att sätta upp varningsskyltar.

Problemet här är att det är du som ska kunna bevisa att väghållarne då känt till skadan. Har väghållaren inte gjort det eller du inte kan bevisa att han gjort det så har du inte helller rätt till ersättning...

Sant, och jag har ett perfekt exempel på just detta: Polaren körde sönder två av sina 18"-fälgar på sin Audi då det var ett hål i vägen (gamla E20 mellan arboga-örebro) och han ringde då och klagade. De menade på att han skulle fylla i en anmälan men att det troligtvis inte skulle hända något. Dagen efter satt där en skylt och han fick ingen ersättning.
En annan kompis gjorde samma sak fast inne i stan, där vägverket inte hade "hunnit" sätta upp skylt, de kände alltså till skadan. Han fick pengar till 4st nya 18"-are till sin Bmw samt nya däck, dock räknade de av ca 15% per år men det räckte till nytt ändå.

Tvivlar på att dom kommer ersätta något sådant med orsak av blödande vägar
Här nere har det varit massor av blödande vägar nästan vart än man kör,de kan nog inte skylta halva Sverige.
De har gått ut med varning iallafall på text TV,säkert i tidningarna oxå.

Hoppas trots allt att det löser sig för dig.
Viktigaste är trots allt att du är på benen igen och klarade dig så pass ändå,det var en otäck läsning av olyckan.

Det verkar som att jag kan sluta hoppas på ersättning.. Man känner sig så jävla maktlös när man helt plötsligt bara är passagerare på sin hoj och sedan hålla i styret och hoppas på det bästa. Visst med facit i hand kunde jag lusläst teoriboken varje vecka för att påminna mig själv om alla situtioner som kan uppstå men vem fan gör det. Då tycker jag att dom som jobbar med att hålla vägarna i ett bra skick kan göra lika mycket för att sådant här inte ska behöva inträffa. Jag betalar ju skatt för att VV ska hålla vägarna i trim eller åtminstone varna trafikanter för sådant här.

Last edited:
bjorasen skrev:
2321554 Det verkar som att jag kan sluta hoppas på ersättning.. Man känner sig så jävla maktlös när man helt plötsligt bara är passagerare på sin hoj och sedan hålla i styret och hoppas på det bästa. Visst med facit i hand kunde jag lusläst teoriboken varje vecka för att påminna mig själv om alla situtioner som kan uppstå men vem fan gör det. Då tycker jag att dom som jobbar med att hålla vägarna i ett bra skick kan göra lika mycket för att sådant här inte ska behöva inträffa. Jag betalar ju skatt för att VV ska hålla vägarna i trim eller åtminstone varna trafikanter för sådant här.

Jag har full förståelse och sympati för din frustration när du sitter där med skador på både kropp och hoj. Oavsett ansvar så stör jag mej på att man använder billig pissasfalt som går sönder i förtid och som gärna blöder sommartid.

En liten uppdatering angående min anmälan:

Jag har nu fått svar från VV´s jurist och domen var ju som väntat att jag kan kyssa mig i röven.

Jag tänker dock inte ge mig. Jag ringde och pratade med juristen som hade/har hand om mitt ärende och undrade vad det var som hon grundade beslutet på. Vägen i fråga (väg 1863) besiktigas var tredje vecka och i den närmaste rapporten innan min olycka den 15/7 var den 3/7 och då hade inte etreprenören (NCC) märkt att asfalten blödde.

Att denna kraftiga blödning skulle ha upp kommit på 2 veckor tror jag inte ett dugg på då det var varmt under hela perioden. Det jag tror är att entreprenörens rutiner är helt åt helvete. Om han öht har varit där och besiktigat så har han antagligen suttit i en bil i 70 och bara tittat. Hade han bara gått ur bilen och ställt sig på asfalten så hade han märkt att det blir fotavtryck från skorna så mycket tjära det ligger på asfalten.

Jag frågade också om juristen hade kollat rapporterna som inkommit efter den 15:de för att kolla om det kommit in någon anmälning om blödande asfalt då. Det hade hon inte gjort för att det var ju efter olyckan och då hade dom ju inte kunnat göra något. Då förklarade jag för henne att det kan ju vara fel på entreprenörens rutiner. Har dom inte märkt att asfalten har blödit en vecka efter min olycka så kommer dom aldrig att märka den. Hon sa också att man kan inte besiktiga vägen varje dag och men litar myck på att allmänheten ska komma in med tips. Det tyckr jag bara är att lägga ansvaret på någon annan. Då kan entreprenören i princip bara sitta o rulla tummarna tills allmänheten rapportera något.

Jag har varit vid olycksplatsen 3 gånger efter olyckan och ingenting har hänt förutom att dom har bättrat på linjerna, detta trots att det har kommit in anmälan från allmänheten om att väglaget är farligt.

Vi får se vad som händer, jag kommer som sagt inte att ge mig i första taget!

OBS OBS!! Ni som tycker att jag ska skylla mig själv kan ge fan i att skriva något, är inte alls nyfiken på vad ni har att säga så snälla, ge fan i det!!!

så här e det när man som den "lilla" människan ska slåss mot stora elaka typer.."VV , försäkringsbolag.."

fick ut 2/3 delar då jag hållit 65km/h på 50-väg och en bil svängde ut(han hade väjnings-plikt..)

de tyckte att jag var delvis vållande...

antar att du "bara" har trafik/halv..

mycket skador på hojen???

ser ju ut att vara typ -00:a så det e ju inte hela världen att lacka den typ svart...

eller varför inte fighta den....

tror tyvärr inte du får nåt av vv.....

sx-pojken skrev:
2607301 så här e det när man som den "lilla" människan ska slåss mot stora elaka typer.."VV , försäkringsbolag.."

fick ut 2/3 delar då jag hållit 65km/h på 50-väg och en bil svängde ut(han hade väjnings-plikt..)

de tyckte att jag var delvis vållande...

antar att du "bara" har trafik/halv..

mycket skador på hojen???

ser ju ut att vara typ -00:a så det e ju inte hela världen att lacka den typ svart...

eller varför inte fighta den....

tror tyvärr inte du får nåt av vv.....

Jag körde som ni kanske förstår halvförsäkrat så ersättning för hojen hade varit fint men det kommer inte att kosta så mycket att få hojen i bra skick igen. Nu är det mest att jag tycker att jag har rätt och att jag tror att VV´s rutiner är rent åt helvete. Tänk så många olyckor som kan förhindras om dom gör sitt jobb ordentligt. Jag hade en jävla tur och det var inte mycket som gjorde att jag inte ligger i en kista just nu. Dom ska fan göra sitt jobb!!

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back