Ersättning av VV för min avåkning!?

Måste nog säga att jag tycker Svenska vägar håller en hög standard. Personligen undviker jag dom svarta partierna på vägarna specielt då det är varmt. Självklart skulle det vara bra för säkerheten att höja standarden på Svenska vägar men vem skall betala? En sån 100 % kontroll av vägarna skulle nog slå rätt hårt på fordonsskatten eller bensin priserna.

Last edited:
mkillen skrev:
2320264 idag kunde det gått riktigt illa (hoppas inte det gjorde det för nån)

.....åkte E4/E20 söderut...i höjd med Västberga...kör bilen framför mig på en stor jävla plåtbit som flyger upp o smashar in i sidan på min bil...då tänkte man ju direkt på hur de kunde ha gått om man suttit på hojjen...allre helst med kortbrallor(som man råkat göra när de va 30 grader varmt)

:näsblod

Jag har klippte en kofot i 110-120 som var 1m+ på motorvägen på en svängande bro. Hade jag gått omkull då hade jag dött till 100%.

Dawe skrev:
2607629 Måste nog säga att jag tycker Svenska vägar håller en hög standard. Personligen undviker jag dom svarta partierna på vägarna specielt då det är varmt. Självklart skulle det vara bra för säkerheten att höja standarden på Svenska vägar men vem skall betala? En sån 100 % kontroll av vägarna skulle nog slå rätt hårt på fordonsskatten eller bensin priserna.

Jag tycker också att svenska vägar håller en mycket hög standard. Har åkt mycket i östeuropa och om man jämför så är svenska vägar väldigt bra. MEN, ska en väg besiktigas var tredje vecka så ska det göras ordentligt. Jag tycker inte det är för mycket begärt att när man upptäcker blödning ska sätta upp skyltar där det varnas för just detta, speciellt när det har rapporterats att det har skett en allvarlig olycka på vägen. Det kostar varken mycket pengar eller tid.

Ironiskt nog fick jag ett inbetalningskort från VV förra veckan för att skatten på min bil ska betalas :näsblod

skulle väl uppskattningsvis säga att 90% av olyckorna pga va blödande asfalt, eller grusspill, eller gropar eller whatev...inte skulle skett ifall man åkte lagligt. Jag har åkt bulten när det varit frost/is, rena rama isgatan. Höll man sig till 70 gick det bra.

De e klart, åker man 130-140 som man kör vanligtvis, å asfalten blöder så e man rökt. Det tycker inte jag vägverket ska stå för..

bjorasen skrev:
2607670 Jag tycker också att svenska vägar håller en mycket hög standard. Har åkt mycket i östeuropa och om man jämför så är svenska vägar väldigt bra. MEN, ska en väg besiktigas var tredje vecka så ska det göras ordentligt. Jag tycker inte det är för mycket begärt att när man upptäcker blödning ska sätta upp skyltar där det varnas för just detta, speciellt när det har rapporterats att det har skett en allvarlig olycka på vägen. Det kostar varken mycket pengar eller tid.

Ironiskt nog fick jag ett inbetalningskort från VV förra veckan för att skatten på min bil ska betalas :näsblod

Vad jag menar är att om besiktnings männen skall gå ur bilen och kontrollera ALLA svarta fläckar så blir det dyrt för oss skattebetalare. En del svarta fläckar är ibland hala och det blir ett rigorös arbete för vv att hålla koll på alla svarta fläckar hela tiden. Men självklart skall dom sätta upp en skylt om dom vet att det finns en dålig sträcka.

Men däremot kan man undra om den här metoden att laga vägar som skapar en del av dom svarta fläckarna är specielt bra. Borde ju finnas någon annan metod som inte skapar hala och blödande fläckar tycker jag.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back