Ersättning av VV för min avåkning!?

bjorasen

Ride the winds of change
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
GSX-R 750
Ersättning av VV för min avåkning!? *BILDER* UPPDATERAD 12/11

Jag var ute där jag körde av vägen i lördags för att förhoppningsvis styrka att vägen var väldigt dålig (den blödde och var därför snorhal)och att det var den största anledningen till att jag körde av. Olyckan resulterade i att jag fick ligga på intensiven i 3 dagar för blödning i mjälten och vänster njure. Hojen blev skadad en hel del och jag hoppas nu på att VV ska stå för reperationerna av den.

När jag var på väg til sjukhuset så stannade två kompisar som var med vid olyckan för att prata med polisen och dom hade blivit riktigt förbannade och sa att det inte var något jag kunde göra öht för att hindra en olycka för att vägen blödde så pass mycket. Dom kollade även på hojen och såg då att däcken var helt nersmetade med tjära.

För övrigt så körde jag från början till slutet av vägen från båda hållen och det fanns inte en enda skylt som varnade för halt väglag eller dålig väg.

Ringde till VV och dom hänvisade till ett formulär som jag skulle fylla i.

http://www20.vv.se/skadestand/anmala.asp?reg=vsk

Bifogar några av bilderna jag tog på vägen och kurvan jag körde av i!

Last edited:
Malmö Monster skrev:
2319697 Dom säger väl, kör inte fortare än vad underlaget klarar, eller nåt sånt

Skulle inte förvåna mig men ska det verkligen vara så lätt för dom att slippa ansvar?

Edit: Dessutom så hörde inte jag förrän någon vecka tidigare att en väg kunde blöda och visste inte alls hur det såg ut eller vad det kunde ha för konsekvenser!

Last edited:
bjorasen skrev:
2319705
Edit: Dessutom så hörde inte jag förrän någon vecka tidigare att en väg kunde blöda och visste inte alls hur det såg ut eller vad det kunde ha för konsekvenser!

:7peta

STR Körkortsboken åttonde upplagan 2004
Sid 168
"Olika former av halka"
Sommaren
"Riktigt varma soliga dagar kan tjära i asfalten tränga upp till ytan och göra den hal. Bl inte förvånad om vägen sandas en varm sommardag!"

Satt du och tänkte på :tuttar istället för att plugga teorin ordentligt :)

Läs igenom dom sidorna igen, så slipper vi läsa om att du inte visste att även löven kan vara hala när hösten kommer.

psxcare skrev:
2319911 :7peta

STR Körkortsboken åttonde upplagan 2004
Sid 168
"Olika former av halka"
Sommaren
"Riktigt varma soliga dagar kan tjära i asfalten tränga upp till ytan och göra den hal. Bl inte förvånad om vägen sandas en varm sommardag!"

Satt du och tänkte på :tuttar istället för att plugga teorin ordentligt :)

Läs igenom dom sidorna igen, så slipper vi läsa om att du inte visste att även löven kan vara hala när hösten kommer.

Ja så kan man också se på saken.. Du tycker inte att VV har något ansvar i saken öht eller?

bjorasen skrev:
2319923 Ja så kan man också se på saken.. Du tycker inte att VV har något ansvar i saken öht eller?

Jag tycker inte det. Ringer man VV och påtalar detta så åker dom ut och sandar. De kan knappast ha bevakning på alla vägar sommartid.

Edit: Ansvar har de väl i den mån att man kan köpa in bättre asfalt!

Jag vill inte ta ifrån dej dina chanser till ersättning, MEN... det jag ser på bilderna så är vägen i mycket gott skick, jag har kört betydligt sämre beläggning, ser man att vägen blöder eller att den är svartare så tar man ett annat spår helt klart, du får tyvärr inte en krona tror jag, dom här på forumet som kört vägen mellan Kungälv- Edet vet vad jag pratar om, den vägen är helt nersölad med utsmetad asfalt (eller vad det nu är) vissa sträckor, lycka till!

Blip skrev:
2319928 Jag tycker inte det. Ringer man VV och påtalar detta så åker dom ut och sandar. De kan knappast ha bevakning på alla vägar sommartid.

Edit: Ansvar har de väl i den mån att man kan köpa in bättre asfalt!

blandar mig i lite här,
båda har väl rätt på sitt sätt.

men om vi vrider det lite, om VV varit där o sandat o sen lämnat vägsnutten utan skyltar så har vi något att beskylla dem för. Men som det står skrivet då... anpassa farten för i en kurva osv så kan förhållanden förändras drastiskt.
Svårt att skylla på någon annan för att man kört "för fort" och klotat.
Samtidigt som man önskar att skyltningen skulle varit optimal. Vilket ju är en utopi, dvs, man får köra med lite fantasi ibland. (inte menat som kritik nu..)

för övrigt så körde polaren av med bil i en sväng för några år sen på en just blödande väg, sandat o oskyltat, han fick ersättning.

Det är ju inte så att det är en handfull personer som har hand om alla vägar i Sverige utan det är en eller flera som har hand om ett område. Jag tycker i alla fall att man borde ha koll på vägar som är relativt stora som det är trafik på. Nu har jag bara tagit kort på den svängen jag körde av i och det ser värre ut på andra delar av samma väg. Om man hade skyltat att det kan vara halt hade ju hjälpt en hel del.

bjorasen skrev:
2319964 Det är ju inte så att det är en handfull personer som har hand om alla vägar i Sverige utan det är en eller flera som har hand om ett område. Jag tycker i alla fall att man borde ha koll på vägar som är relativt stora som det är trafik på. Nu har jag bara tagit kort på den svängen jag körde av i och det ser värre ut på andra delar av samma väg. Om man hade skyltat att det kan vara halt hade ju hjälpt en hel del.

intressant är ju om de har skyltat vägen nu då ?
efter din olycka, och efter att de fått det påtalat ??

kwasten skrev:
2319969 intressant är ju om de har skyltat vägen nu då ?
efter din olycka, och efter att de fått det påtalat ??

Jag var rädd för att dom skulle ha gjort precis så nu när jag var där idag, 5 dagar efter olyckan men det enda VV hade gjort sedan dess var att dom hade varit där och fyllt i linjerna :va

Nu sticker jag ut hakan och kommer nog att få mycket skit för det! Är det inte så att som trafikant borde man vara medveten om riskerna som finns i trafiken och anpassa hastigheten efter det, det är ju ingen nyhet att gammal asfalt blöder när det är varmt ute och som hojåkare så har man väl blicken framåt och förhoppningsvis ser den analkande faran i tid och kan anpassa hastigheten. Jag gasar inte järnet genom en kurva utan att vara beredd på vad som kan finnas i utgången, rullgrus, blödande asfalt, stillastående bil eller en barnvagn. Det är svårt att få rätt mot VV men jag hoppas att du klarade olyckan utan men, det är aldrig kul att höra att en hojbroder skadat sig. Krya på dig och vi syns på vägarna snart.

Freedom skrev:
2320006 Nu sticker jag ut hakan och kommer nog att få mycket skit för det! Är det inte så att som trafikant borde man vara medveten om riskerna som finns i trafiken och anpassa hastigheten efter det, det är ju ingen nyhet att gammal asfalt blöder när det är varmt ute och som hojåkare så har man väl blicken framåt och förhoppningsvis ser den analkande faran i tid och kan anpassa hastigheten. Jag gasar inte järnet genom en kurva utan att vara beredd på vad som kan finnas i utgången, rullgrus, blödande asfalt, stillastående bil eller en barnvagn. Det är svårt att få rätt mot VV men jag hoppas att du klarade olyckan utan men, det är aldrig kul att höra att en hojbroder skadat sig. Krya på dig och vi syns på vägarna snart.

Nu var det inte så att det var inte i eller ut ur kurvan jag vurpade utan jag fick helt enkelt inte ner farten innan kurvan för att det fanns inget fäste alls. Speciellt fort gick det inte heller, ovanligt nog så höll jag hastighetsgränsen på 70km/h

Jag mår efter omständigheterna bra, kunde gått mycket, mycket värre! Är sjukskriven i en månad nu för att inte mjälten ska börja blöda igen. Hojen ska nog också gå att laga.

bjorasen skrev:
2319990 Jag var rädd för att dom skulle ha gjort precis så nu när jag var där idag, 5 dagar efter olyckan men det enda VV hade gjort sedan dess var att dom hade varit där och fyllt i linjerna :va

que ? det är ju lite kass faktiskt..
förstår frustrationen du måste känna,

något som skulle vara fucked up beyond, är om en hojåkare till skall riskera att åka av då.... :mad:

kwasten skrev:
2319951 blandar mig i lite här,
båda har väl rätt på sitt sätt.

men om vi vrider det lite, om VV varit där o sandat o sen lämnat vägsnutten utan skyltar så har vi något att beskylla dem för. Men som det står skrivet då... anpassa farten för i en kurva osv så kan förhållanden förändras drastiskt.
Svårt att skylla på någon annan för att man kört "för fort" och klotat.
Samtidigt som man önskar att skyltningen skulle varit optimal. Vilket ju är en utopi, dvs, man får köra med lite fantasi ibland. (inte menat som kritik nu..)

för övrigt så körde polaren av med bil i en sväng för några år sen på en just blödande väg, sandat o oskyltat, han fick ersättning.

Jag vet också personer som fått erättning av VV för klotning pga dålig väg.
Just nu så försöker jag få en polare att kräva ersättning då han klotade på slingerbulten (Tungelstavägen Haninge). Men förutsättningen att han ska få ersätning är ganska stor tycker jag, då det är faktist deras bristfälliga kolmask "tjära" (utan påläggning av grus efter) lagningar som har lösts upp och smetats ut. Vad tror ni om det då det filmades i skymningen med digitalkamera och var fort farande kladdigt 6-8 timmar senare.

jag fick asfaltsstänk på min bil för jag körde på blödande asfalt engång, ajg fick minsan pengar av vv för att lack konditionera hela bilen.

har dom ändrat på underlaget ska där finnas skyltar!

jo visst... lycka till... helt ärligt så tycker jag inte det heller...

dom kan fan inte ha en gubbe var 5e meter för att kolla asfalten...

philiph skrev:
2320052 jo visst... lycka till... helt ärligt så tycker jag inte det heller...

Bara dom inte har polisradio eller annat skit så kan dom gott göra det ;)

:yoparty

(hoppas att du får ut ersättning, jag fick det dock inte vid rullgrus förra hösten när min hoj blev skrottad.. :()

philiph skrev:
2320052 jo visst... lycka till... helt ärligt så tycker jag inte det heller...

Jag tycker inte dom ska ha en gubbe var 5:e meter jag heller men en vägsträcka på 1 mil i så dåligt skick tycker jag att man borde göra något åt eller i alla fall varna för. Det är inte en liten skitväg heller utan det är en relativt stor väg ut ur ett samhälle!

Last edited:
bjorasen skrev:
2320086 Jag tycker inte dom ska ha en gubbe var 5:e meter jag heller men en vägsträcka på 1 mil i så dåligt skick tycker jag att man borde göra något åt eller i alla fall varna för. Det är inte en liten skitväg heller utan det är en relativt stor väg ut ur ett samhälle!

vilken vägsträcka gäller det? så man inte kör där nå mer.
hoppas mjälten blir bra, har själv lyckats med konststycket att spräcka den. blir mycket stillaliggande förstår jag.

//Anton

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back