Ersättare till Ottomotorn?

• Thread starter Thread starter J.F
  • Start date Start date
Att det ska krävas bilar som väger 1500 kg för att transportera en 80-kilos person t.o.r. till jobbet känns faktiskt lite onödigt.

Så tänker jag ofta när jag betraktar bilkörena i stan när jag promenerar till jobbet.
På en större oljetanker är ju ca 90% payload och 10% strukturvikt, dvs själva fartygets vikt. En timmerbil/långtradare/godståg har ju också större payload än olastad vikt.

Det totala "transportarbetet" i tonkilometer orsakade av personbilar domineras ju därför av bilens egenvikt, således även vägslitage och utsläpp. Ganska ooptimerat jämfört med många kommersiella transporter

Att det ska krävas bilar som väger 1500 kg för att transportera en 80-kilos person t.o.r. till jobbet känns faktiskt lite onödigt.
Helt avgjort, därför man kör lätta enduro hojar :hihi nej men om man inte blev sjuk (mentalt och fysiskt) av att åka buss hade jag gjort det om jag inte hade haft ett jobb som kräver att jag har bil.

Om du tittar på bilderna längre upp så berätta vilket om verkar bäst...
Det är skillnad på 1 stort energiverk än 300bilmotorer som ska startas o stängas..
Jag tycker att båda ser ganska illa ut. Det bästa vore väl solenergi, om man bara kan lösa den lilla detaljen att få solen att skina där och när man behver det.
Eller varför inte ett vindrafterk på bilen som drivs av fartvinden? :tungan

Så tänker jag ofta när jag betraktar bilkörena i stan när jag promenerar till jobbet.
På en större oljetanker är ju ca 90% payload och 10% strukturvikt, dvs själva fartygets vikt. En timmerbil/långtradare/godståg har ju också större payload än olastad vikt.

Det totala "transportarbetet" i tonkilometer orsakade av personbilar domineras ju därför av bilens egenvikt, således även vägslitage och utsläpp. Ganska ooptimerat jämfört med många kommersiella transporter

Det där blir ju bättre och bättre efterhand som folk blir fetare.

Last edited:
Jag tycker att båda ser ganska illa ut. Det bästa vore väl solenergi, om man bara kan lösa den lilla detaljen att få solen att skina där och när man behver det.

All energi är solenergi.
Utom möjligtvis kärnkraft.
Det vet jag inte hur det fungerar.

Energi är oändlig.
Den bara omvandlas.

All energi är solenergi.
Utom möjligtvis kärnkraft.
Det vet jag inte hur det fungerar.

Energi är oändlig.
Den bara omvandlas.

Visst, men nu menade jag naturligtvis det som i dagligt tal benämns som solenergi, d.v.s. strålningsenergi i realtid.
Och som Jörgen mycket riktigt påpekar så är solenergi kärnkraft (fussion, till och med :tummenupp ), så all energi vi använder är faktiskt kärnkraft.

Visst, men nu menade jag naturligtvis det som i dagligt tal benämns som solenergi, d.v.s. strålningsenergi i realtid.
Och som Jörgen mycket riktigt påpekar så är solenergi kärnkraft (fussion, till och med :tummenupp ), så all energi vi använder är faktiskt kärnkraft.
Energin i en kärnklyvning då?
Var kommer den ifrån?
Big bang?
Smartman?

Energin i en kärnklyvning då?
Var kommer den ifrån?
Big bang?
Smartman?
Tja, den bara finns väl där.
Eller så är det så här: Atomklyvning
Eller... Jag vet inte var den kommer ifrån från början, men vi har i a.f. spårat den till en gemensam kanal.
Var den kom ifrån från början...? Ja, vad är egentligen energi :va :confused:

EDIT
Ja just det, nu kom jag ihåg. E = m*c^2

Om nu körning långa sträckor är problemet med elbilar så borde väl de större europavägarna och riksvägarna kunna utrustas med elslingor/kontaktytor så att elbilarna går på extern strömkälla på de långa transporterna (likt tåg/rälsbuss/radiobil) hur svår är eg. en sådan lösning? Då behövs bara den interna kraftkällan användas för resor till och från dessa större vägar mellan hemmet och målet.

Vips är problemet med de långa transporterna avklarade:tummenupp

/Cooler

Om nu körning långa sträckor är problemet med elbilar så borde väl de större europavägarna och riksvägarna kunna utrustas med elslingor/kontaktytor så att elbilarna går på extern strömkälla på de långa transporterna (likt tåg/rälsbuss/radiobil) hur svår är eg. en sådan lösning? Då behövs bara den interna kraftkällan användas för resor till och från dessa större vägar mellan hemmet och målet.

Vips är problemet med de långa transporterna avklarade:tummenupp

/Cooler

Det där var jävlar i min lilla låda ingen dum idé. Det finns ju redan elbilar som kan laddas sladdlöst genom att parkera ovanpå en slinga. Om man gräver ner lite slingor här och där, längs motorvägar, vid rödljus där man stannar ofta, o.s.v. så skulle man kunna förlänga körsträckorna :tummenupp
Ser bara 2 problem (just nu) med den lösningen.
1. Hur skall vi kunna debittera elen på rätt förare? Vi är i Sverige, så ingen kan tillåtas få några som hellst fördelar, får då är det orättvist.
2. Elalergiker...

Det där var jävlar i min lilla låda ingen dum idé. Det finns ju redan elbilar som kan laddas sladdlöst genom att parkera ovanpå en slinga. Om man gräver ner lite slingor här och där, längs motorvägar, vid rödljus där man stannar ofta, o.s.v. så skulle man kunna förlänga körsträckorna :tummenupp
1. Hur skall vi kunna debittera elen på rätt förare? Vi är i Sverige, så ingen kan tillåtas få några som hellst fördelar, får då är det orättvist.
2. Elalergiker...

1.) Betalvägar
2.) Elalergikerna sitter i en farradays bur är bör inte utsättas för säskillt mycket problem och dessutom är dom hypokondriker som gott kan cykla småvägar istället.

2. Elalergiker...

Är inte elallergi typ en myt..? Vill minnas att jag läst nån studie där man fastslog att det var psykosomatiskt.

2. Elalergiker...

1) installerad elmätare i bilen fjärruppkopplad mot sitt resp. elbolag (då kan man väl välja "grön" el till sina resor också)
2) elallergiker får låta bli att bo nära motorvägar (liksom de nu får låta bli att bo vid kraftledningar och dyl).

Jag visste väl att man skulle blivit problemlösande ingenjör istället för kulturnisse... :D

/Cooler

Kanon, då kör vi :tummenupp
Huruvida elallergi är en allergi eller tomtar på loftet vet jag inte. Jag vet bara att forskning pågår och att alla inte är överens ännu.
Tyvär (?) så lutar det åt att framtidens bilar kommer ha allt mer plast i karosserierna, så Faradayburen blir nog inte så heltäckande...

Kanon, då kör vi :tummenupp
Huruvida elallergi är en allergi eller tomtar på loftet vet jag inte. Jag vet bara att forskning pågår och att alla inte är överens ännu.
Tyvär (?) så lutar det åt att framtidens bilar kommer ha allt mer plast i karosserierna, så Faradayburen blir nog inte så heltäckande...

För att skapa en Faradayseffekt räcker väl ett ynkedomligt tunnt metallnät av något slag. Inget som behöver kosta så mycket eller ens väga något extra? Ett sådant nät håller väl strålingen borta från de som anser sig vara överkänsliga.

Vill man att det ska hålla för ett blixtnedslag så kanske det behöver vara lite grövre..:va

För att skapa en Faradayseffekt räcker väl ett ynkedomligt tunnt metallnät av något slag. Inget som behöver kosta så mycket eller ens väga något extra? Ett sådant nät håller väl strålingen borta från de som anser sig vara överkänsliga.

Vill man att det ska hålla för ett blixtnedslag så kanske det behöver vara lite grövre..:va

Jo, men det beror också på frekvensen (eller egentligen våglängden). Högre frekvenser behöver finare maskor för att skärmas.
Å andra sidan så kör man 50 Hz (nätfrekvensen) så klarar man sig antagligen med bara en jordad plåt undertill.
Men ovasett hur bra vi skärmar bilen så kommer de som är eller anser sig vara elöverkänsliga inte att kunna gå i närheten av de vägar där slingor ligger nergrävda. Kanske inget större problem på motorvägar, så länge man inte får nödstopp, men vi kan glömma att ha det i städerna.
Eller så gör man sig en förmögenhet på att sälja foliehattar :)

Är det någon som har koll på hur pass hög verkningsgrad på vankelmotor har ungefär?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman