Ersätta kopparledningar för koppartjuvars skull?

tror inte de är prio att skona koppartjyvarna.
kanske de är pga att slippa bli av med sånt som används? :tummenupp

tror inte de är prio att skona koppartjyvarna.
kanske de är pga att slippa bli av med sånt som används? :tummenupp
Problemet med det är väl att om man är dum nog att försöka klippa en aktiv högspänningsledning utan skydd för att stjäla koppar är man nog samtidigt för dum för att kolla upp om det verkligen är koppar i trådarna. Dessutom är ju stålet i ersättningskablarna av hyfsad kvalité och säljbart.

Problemet med det är väl att om man är dum nog att försöka klippa en aktiv högspänningsledning utan skydd för att stjäla koppar är man nog samtidigt för dum för att kolla upp om det verkligen är koppar i trådarna. Dessutom är ju stålet i ersättningskablarna av hyfsad kvalité och säljbart.

Dum fråga, men är dom inte av alu istället, fortfarande värda en del dock färre kilo/skurk.

Den här yxan hittade jag på jobbet bredvid skadad högspänningskabel. Undra om dom lottar eller spelar kort om vem som ska hugga. Måste man väl fatta att en kabel som är tjock som en colaburk är farlig dessutom var den av aluminium men det gick ju förstås inte att se från utsidan.

Den här synen mötte mig när jag kom ner till Norrköping i somras. I fundamentet ska det stå en lyckstolpe. Nån hade varit där under natten och huggit av kablar på ca 30 ställen. Lite trist extra jobba man fick den veckan med att skarva kablar.

Bifogat

• DSC00012.JPG
    DSC00012.JPG
    182.1 KB · Visningar: 109
  • CIMG0300.jpg
    CIMG0300.jpg
    262.9 KB · Visningar: 95
Rena stenåldersmänniskorna verkar det som. Hugga av en tjock kabel med en slö yxa. Hur dum får man bli?

Den här yxan hittade jag på jobbet bredvid skadad högspänningskabel. Undra om dom lottar eller spelar kort om vem som ska hugga. Måste man väl fatta att en kabel som är tjock som en colaburk är farlig dessutom var den av aluminium men det gick ju förstås inte att se från utsidan.

Den här synen mötte mig när jag kom ner till Norrköping i somras. I fundamentet ska det stå en lyckstolpe. Nån hade varit där under natten och huggit av kablar på ca 30 ställen. Lite trist extra jobba man fick den veckan med att skarva kablar.

Rena stenåldersmänniskorna verkar det som. Hugga av en tjock kabel med en slö yxa. Hur dum får man bli?

Ja värre ändå skulle jag säga. Hittade även denna surrogat-kärlek bredvid yxan. Antagligen hemlösa knarkare, lever som råttor överallt där ingen annan vill vara.

Bifogat

• DSC00016.jpg
    DSC00016.jpg
    240.8 KB · Visningar: 276
Men så jävla fattig kan han ju inte ha varit, det där är ju lyxmodellen "Lösfittan-Lydia"

Betydligt angenämare än budgetmodellen "Bakelitfittan-Berit"

Brukarom inte kortsluta tågledningarna innan de klipps av?
Men är man nybörjare så..

På jobbet snodde de 63A kabel till byggkranen förra veckan, inte första gången det händer.

Var det inte i Poolen som det snoddes en jävla massa tågräls i somras? Typ kilometervis.

En kul sak: Han som berättade om denna järnvägsstöld och förfärades är själv en lite tveksam företagare, vi brukar sälja vårat byggskrot till han, svart såklart.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg