Erfarenheter gällande MC-larm?!

Läste om det låset i februari nummret av "Bike". Dom sågade upp samtliga lås inom en minut och larmet i just det låset tystades av ett slag med hammaren..
Jag vill ha något elektronsikt som inte är så utsatt!

En annan intressant faktor i sammanhanget, som de tyvärr glömde att "testa" i Bike, är vikten.

Beställde själv ett Detecto för evigheter sen, men så fort jag fick det i handen efter många månaders väntan så ångrade jag mig direkt. Handlaren (Johans MC) sa också innan han ens plockat fram det från lådorna att jag förmodligen skulle bli rejält besviken... Och det blev jag.

Inget man tar med sig på turen direkt, vare sig i nån ficka eller under kutsen. Väger ett ton typ.

Spyball är det enda som försäkringsbolagen verkar godkänna.
Inga extra funktioner utöver startspärr, batteribackup och larm med högt ljud.
Iofs går rörelsesensorn att stänga av tillfälligt för färjetransport o dyl)
Känner av rörelser så ursprunglig lutning spelar ingen roll
Installerat o klart ca 4-5000 (köpte det med hojen när den var ny).

En annan intressant faktor i sammanhanget, som de tyvärr glömde att "testa" i Bike, är vikten.

Beställde själv ett Detecto för evigheter sen, men så fort jag fick det i handen efter många månaders väntan så ångrade jag mig direkt. Handlaren (Johans MC) sa också innan han ens plockat fram det från lådorna att jag förmodligen skulle bli rejält besviken... Och det blev jag.

Inget man tar med sig på turen direkt, vare sig i nån ficka eller under kutsen. Väger ett ton typ.

Låter ju inte så lovande... Man vad fan är det som väger då? Kan ju knappast vara elektroniken. Ett tungt lås borde ju vara ett svårsågat lås. Eller? Du kanske snackar om det med kätting, jag väntar med kättingen för tillfället. Går att köpa till senare.

Polare till mig kör HD Night Train med larm original. Det har varit effektivt två ggr hittills.

Last edited:
ringde just folksam och vesta och kollade dom godkänner inget mc larm:va

scoorpinon verkade ju vettiga finns det flera som verkar bra?

ringde just folksam och vesta och kollade dom godkänner inget mc larm:va

scoorpinon verkade ju vettiga finns det flera som verkar bra?

Om du inte har lust att lägga flera tusen på ett larm så kan jag rekommendera ett från www.alarmera.se ,dom har både 2-vägs och 1-vägs.
Jag har ett 1-vägslarm från dom och det funkar skitbra, enkelt att koppla in och allt funkar.
Larmet har bl.a fjärrstart & immobilizer och är rörelsekänsligt.
Visst, priset får en att undra över kvaliten, men det verkar inte vara nåt kina-skit iaf.

Har ett spyball på min, och det har funkat bra hittills. Det har gått av någon gång när hojen stått ute och gungat lite i hård blåst, eller när någon långtradare kört förbi riktigt nära när den stått parkerad.
Om man inte larmar när man lämnar hojen går startspärren iallafall i automatiskt efter ca 10 sek. Den bryter på 3 ställen, bränslepump, tändning och ecu tror jag.
Man måste skruva sig in för att komma åt det, och det har batteribackup. Tycker dock att det tjuter lite mesigt.

PM'a mig om du är intresserad av larm, jag har några kvar som jag säljer för 450:- styck. Envägslarm med immo och fjärrstart. Har det på min egen hoj och jag är supernöjd, har inte krånglat en enda gång.

Har sålt till ett tiotal personer och alla har lyckats installera och ingen har klagat hittills.

Det är ett "kina-larm" med kvalitéten är säkert i klass med alla andra, jag skulle aldrig spendera 2-3000 på ett larm bara för att det är "spyball" eller "abus" som säljer dom.

tack för all info!
Är det verkligen bara spyball som gör godkända larm?
Försäkringsbolaget måste väl bli llite gladare om jag installerar ett larm?

Låter ju inte så lovande... Man vad fan är det som väger då? Kan ju knappast vara elektroniken. Ett tungt lås borde ju vara ett svårsågat lås. Eller? Du kanske snackar om det med kätting, jag väntar med kättingen för tillfället. Går att köpa till senare.

Nope, pratar om the actual skivbromslås-mojäng itself. Enda användningsområdet (?) är väl i ett garage där man kan förvara det under turen. Glöm att ta med det, vare sig på hoj eller på kropp. Om du inte har sidovagn.

PM'a mig om du är intresserad av larm, jag har några kvar som jag säljer för 450:- styck. Envägslarm med immo och fjärrstart. Har det på min egen hoj och jag är supernöjd, har inte krånglat en enda gång.

Har sålt till ett tiotal personer och alla har lyckats installera och ingen har klagat hittills.

Det är ett "kina-larm" med kvalitéten är säkert i klass med alla andra, jag skulle aldrig spendera 2-3000 på ett larm bara för att det är "spyball" eller "abus" som säljer dom.

Kina-larmen har fancy features som att fjärrstarta hojen (sicken värdelös jävla idé!) men däremot har de inte tänkt till när det gäller säkerhetsaspekter. Jag säger inte att det är värt 2-3000 men nog är det skillnad. Bara en enda plusmatning till alla funktioner gör att om man t.ex kortsluter en blinkers och sen drar igång larmet så går säkringen och larmet är tyst. En sådan sak hade ju ändå kostat typ en kabel, en säkringshållare och 1 cm2 mer kretskort... Dessutom verkar många kina-larm sakna blinkande LED (avskräcker ju en hel del redan innan de börjar bryta på hojen = smart). Är fjärrarna vattentäta så de håller för en regnskur? Defa har ju en smart lösning som larmar om man plockar av sadeln (där larmet är monterat), och dessutom backupbatteri till sirénen - medan kina-larmen tystnar ganska lätt.

Tänk också på att på vissa hojar så kan en kvarglömd blinkersspak (jaaa, DU glömmer den ofta, erkänn!) göra så att tändningen slås på om larmet går då det blir spänning "bakvägen" via larmets inkoppling till blinkerserna. Då blir det att larmet går igen och igen och igen via tändningsplusingången ("15-matning"). Hojen kanske inte stjäls, men din granne kommer att gå ut och sparka omkull den efter en timmes larmande mitt i natten. Använd spärrdioder.

Jag köpte ett skivbromslås med larm för 299kr på Älvsjömässan. Hojen står i säkert vinterförvar nu så jag har inte haft behov av det än, men till sommaren kan det vara skönt när den står precis utanför sovrumsfönstret. Tillsammans med ett annat skivbromslås som jag brukar sätta på bakdrevet så lär det ju skydda mot kreti o pleti i varje fall. När tillfälle ges tänkte jag genomföra ett litet skak- och stöttest för att se hur det fungerar.

Jag har Spyball-larm och det funkar bra med aktivering, alarmering och inställningar.
Har kollat upp en hel del så kallade 2-vägslarm och dom verkar också funka bra.
Problemet är att koppla in larmet.
Du måste kunna lite elekronik så du kan leta rätt på rätt kablar från strömkretsarna(mäta och få rätt värden så du vet vilken kabel som ska vart).
Spyball lämnar hyfsad bruksanvisning men dom billigare larmen har lite sämre instrukitioner.

Last edited:
Tjena är intresserad av larm som du säljer. Kan du inte skicka lite mer info och bilder på larmet.

MVH Niclas

Hur vågar man ha larm som är kopplad till tändningen på en hoj? Kan bli spännande med ett larm som ballar ur.

Jag har larm på mina hojar + tjejens scooter.
Jag letade som fan på internet för o hitta larm till mig. Hittade till slut ett som uppfylde mina kriterier.
1 - LITEN och "snygg" fjärrkontrol
2 - Rörelsedetektor.
Jag kollade på spyball först men tyckte det var lite väl dyrt + att jag inte var intresserad av immobiliser.
Slutade med att jag tog hem ett par larm för o testa. Tanken var att sälja vidare men inte riktigt kommit igång med det ännu. Har dock lagt upp en liten sida som helt klart inte är klar men finns lite info i alla fall.

Larmet funkar bra tycker jag. Man kan ställa känslighet på rörelse dekkan, sätta på/av auto larm när man stänger av bågen, stabilt, drar inte så mkt ström ( semester i 3 veckor på hösten så finns det bra med ström kvar för o starta i alla fall) enkelt att montera och inget pill i de vitalare delarna av mc´s elsystem.

Spec:
• Compact microprocessor control module
• Perfect water-proof design
• Multi-function 4 button transmitter
• Remote control arming / disarming
• Audible and visual arming / disarming
• Remote control panic operation
• Automatic rearming
• Chirp or no chirp confirmation by remote
• Built in flashing lights relay
• Remote control trunk release
• Built-in Dual stage Shock sensor
• Built-in Tilt sensor
• Adjustable shock sensitivity by remote
• Passive/active arming selectable by remote
• Compact design piezo siren
• Delete shock sensor from remote
• 30 seconds siren duration with automatic reset
• Automatic siren Off (10 times output)
• LED status indicator
• Starter disable output (Optional)
• Negative Trigger Input (for vehicles)
• Door lock / unlock (Option for vehicles)
• Operation voltage 12 volts
• Current consumption under 5mA

Technical Specifiction
• Operating Voltage (Main) : 12V DC
• Power supply (Main) : 15Amp fuse
• Current Consumption : 5.0mA (approx.) in armed and standby mode
• Transmitter Battery : 6V (CR2016 x 2)
• Transmitter power : 500uV/m
• Main Control unit size : 74(W) x 100 (L) x 30(H)mm
• Main Control unit weight 100g (approx.)
• Transmitter size : 29 (W) x 45 (L) x 11(H)mm
• Transmitter weight : 15g (approx.)

// JN

Bifogat

• picture.jpg
    picture.jpg
    130.9 KB · Visningar: 120
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...