Erfarenheter av KTM 525 ERC ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Jag körde långa sträckor med min och det fungerade fint. Körde till tjejen på motorväg ca 5 mil och det gick fint, dock så körde jag lungt, inga höga varv. Jag var även ute och körde längre sträckor med sporthojjar och det funkar, men det är inte så bekvämt

:fakta efter att ha jagat sporthojar i 40 mil på en dag så e röven lätt öm :arsele

Njae!:rolleyes:

Detta är en 690 Baja (Enduro) Så helt fel har vi inte
Baja_690_li_cmykweb.jpg

Min 525a har rasat en gång, var vevlagret som rasade då efter kanske 100h. Men annars har den hållit bra tycker jag, bra va?

Min 525a har rasat en gång, var vevlagret som rasade då efter kanske 100h. Men annars har den hållit bra tycker jag, bra va?

Märkte du inte att det var nått på gång... blev det inte lite mer metalflisor än vanligt på oljepluggen eller började den inte låta lite konstigt. Inga symtom innan raset som du reagerat på?

Jodå! Den rök och lät konstigt som fan. Jag tror att oljeringen på kolven gått i bitar, så den sprutade upp olja eller nåt. Men nu funkar den bra! weho

Jag har inte en susning om hur långt eller hur många timmar min hoj har gått, men jag misstäker att det är långt, för långt. Jag tänkte köra tills det rasar och sedan lämna iväg motorn på helrenovering av allt, men det verkar inte som om den kommer rasa fast att den har "gått över tiden", och det är ju tacksamt, för ju längre tiden går ju mer pengar hinner man spara undan till renoveringen. Jag älskar min KTM ;)

Jag har inte en susning om hur långt eller hur många timmar min hoj har gått, men jag misstäker att det är långt, för långt. Jag tänkte köra tills det rasar och sedan lämna iväg motorn på helrenovering av allt, men det verkar inte som om den kommer rasa fast att den har "gått över tiden", och det är ju tacksamt, för ju längre tiden går ju mer pengar hinner man spara undan till renoveringen. Jag älskar min KTM ;)

kan ju bli billigare o fixa till INNAN den tokrasar :rolleyes:

Äh, ett par tusen hit eller dit :tungan Det kommer endå inte att hinna rasa innan motorn är iväf på reparation. Men man vet ju aldrig....gasar tills det rasar. :tummenupp Ska ju åka på en helrenovering med det mesta, så det finns inte så mycket som kan gå sönder som endå inte ska bytas när den renoveras!

Njae!:rolleyes:

Detta är en 690 Baja (Enduro) Så helt fel har vi inte
Baja_690_li_cmykweb.jpg

Den ser elak ut.:)

Ärligt börjar jag mer och mer tänka mig nytt med tanke på rasrisker efter X antal timmar.Tyvärr läser man såna här artiklar livsfaligt http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=106&Itemid=52 :hihi

Äh, ett par tusen hit eller dit :tungan Det kommer endå inte att hinna rasa innan motorn är iväf på reparation. Men man vet ju aldrig....gasar tills det rasar. :tummenupp Ska ju åka på en helrenovering med det mesta, så det finns inte så mycket som kan gå sönder som endå inte ska bytas när den renoveras!

En rasad topp efter kamkedje haveri hamnar nog över 10K med råge

Last edited:
Då köper man en beg motor eller en topp på ebay för pisspengar ;) Och gör ölhållare av den gammla.

Det var ju ett j*vla tjat ;) Låt mej få köra sönder skiten om jag vill. Jag bli inte fattig bara för att hojen strejkar lite. KTM har dessutom så billiga reservdelar så att gemene man kan köra hur han vill. Och som jag sa tidigare, så tror jag inte att den hinner rasa för mej endå, om den ens gör det över huvudtaget.

men du... tanken har inte slagit dej att hojen kan rasa när du tex ligger på bakhjulet.. i typ 100 km/h... eller i en kurva nånstan.. inte så kul om bakhjulet plötsligt låser sej då inte...

mer än pengar som kan gå åt helvete lixom :pannkyss

Jag tänker inte i dom banorna. Jag menar, en eker kan ju lossna så att fälgen kolapsar också, inte sant? Om man kör på bakhjulet och hojen nyper så kanske det går att rädda, värre blir det nog i en kurva. Jag har rasat en del hojar på både det ena och det andra viset och ingen av dom har tvärlåst bakhjulet för mej än. Det ska väl vara om växellådan låser sej eller om kedjan lossnar och knyter sej runt bakdrevet.

Men man kan inte tänka i dom banorna, då blir man paranoid till sist. Jag har åkt åt helvete en gång men klarade mej med lite tur och massor av fysträning, värre var det med hojen, så jag vet vad som kan hända om man har otur. Men s-o-m s-a-g-t, jag tror inte att den hinner rasa endå, och gör den det, så är det ju en kostnad man kan ta, det är en KTM, inte Ducati, så det både håller och är billigt.:yoparty

Jag tänker inte i dom banorna. Jag menar, en eker kan ju lossna så att fälgen kolapsar också, inte sant? Om man kör på bakhjulet och hojen nyper så kanske det går att rädda, värre blir det nog i en kurva. Jag har rasat en del hojar på både det ena och det andra viset och ingen av dom har tvärlåst bakhjulet för mej än. Det ska väl vara om växellådan låser sej eller om kedjan lossnar och knyter sej runt bakdrevet.

Men man kan inte tänka i dom banorna, då blir man paranoid till sist. Jag har åkt åt helvete en gång men klarade mej med lite tur och massor av fysträning, värre var det med hojen, så jag vet vad som kan hända om man har otur. Men s-o-m s-a-g-t, jag tror inte att den hinner rasa endå, och gör den det, så är det ju en kostnad man kan ta, det är en KTM, inte Ducati, så det både håller och är billigt.:yoparty

gillar din inställning :tummenupp

Men det där är ju nya 690SMC

DETTA är 950 SuperEnduro

Vill egentligen inte vara en besserwisser men du snubblade lite där. 690 Enduro har de kompromiss'iga grusdäcken...

Det här är en 690SMC (som jag ju mkt väl vet att du oxå vet ;) )

Bifogat

• 690smc.jpg
    690smc.jpg
    32.2 KB · Visningar: 101
Last edited:
Det var ju ett j*vla tjat ;) Låt mej få köra sönder skiten om jag vill. Jag bli inte fattig bara för att hojen strejkar lite. KTM har dessutom så billiga reservdelar så att gemene man kan köra hur han vill. Och som jag sa tidigare, så tror jag inte att den hinner rasa för mej endå, om den ens gör det över huvudtaget.
Hehe, skön inställning! :yoparty Du borde starta en ny tråd om din KTM. "KuntaKen:s 525-tourer" :D Skulle va intressant att få höra hur länge hojen håller utan storrenovering. Synd bara att du inte vet hur långt den har gått.

NU kan man väl ge sej fan på att den tvärskär och nyper bakhjulet strax utanför garaget bara för att man är stor i käften ;) Det är synd att ja inte vet hur länge hojen har gått för jag vet ju inte ens när jag BoRdE renovera den. Men jag kör tills den brakar ihop om jag inte får för mej att renovera den tidigare. Hade jag vetat hur långt den rullat så kunde jag kört ett touringtest med den, men det tjänar ju ingenting till nu tyvärr. Dessutom är min hoj en 520, ombyggd till 525-look, inte för att det skiljer så mkt, men kan vara värt att notera ;)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla