Erfarenheter av att köra strypt sporthoj

Johan96m

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
-13 Kawasaki z800e
Tjenare, jag söker ni som har erfarenhet av att köra strypt sporthoj. Hur är det att köra en R6a till exempel som har ca 90 kW i ursprungseffekt när man har strypt ner den till 35 kW, om man jämför med en som har ca 30 kW orginal (Ninja 300, Yamaha R3 osv.)?

Nackdelar med att köra strypt? Tar motorn skada eller dylikt? Hur är det med bränsleförbrukningen?

Uppskattar alla svar, förutom ni som påstår att sporthoj är ingen idé med bara 35 kW :FU

Frågan är varför du skulle vilja begränsa en R6 till 35 kWh?
Inget på den tar skada. Och bränsleförbrukningen lär bli ganska oförändrad.

well de enda sanna svaret är att om man kör en sporthoj strypt till 35kw så kör man en hoj man inte får köra, troligen så kommer man bli jätte ledsen om polisen stoppar en eller man råkar ut för en olycka och får punga ut ur egen ficka för skador på motparten…

Anledningen till varför få kör sporthoj på 35kw är att dom ända som får köra sporthoj redan har tungt mc kort och inte behöver köra strypt, därför kan det vara svårt att få någon med erfarenhet av 35kw sporthoj för vem stryper sin hoj när man inte måste :va låter lite dumt, jag hade inte gjort det i allafall.

vill du köra "sporthoj" så får du sikta på en gammal hoj så som Yamaha FZR 600 i början av 90talet eller motsvarande, dom klassar in under 70kw original.

För att ändå ge dig ett svar på din fråga så borde en 35kw strypt sporthoj (som man inte får strypa för A2 kortet alls) ha mer ork än en 300cc för du har mer vridmoment och de kommer mycket tidigare, detta beror på slagvolymen så jag skulle tippa på att dom är mycket starkare, men vilken som är roligast att köra? det är upp till var o en.

Skador och bränsleförbrukningar? Skador, beror på strypning, bränsleförbrukning beror på körsätt och strypning

Ett tips: Om du mot all förmodan ändå tänker skaffa en sporthoj, strypt den inte, de kommer inte göra någon som helst skillnad inför lagen, du kommer där emot slösa pengar på strypning samt reg besikning, du kommer nog få en upplysning av bes man att man inte får köra den på A2 trots den e strypt osv.

Så summan av det hela?
jo. Strypa sporthojar med mer än 70kw i ursprungs effekt är som att slänga pengar i sjön, du kommer aldrig någonsin få köra den lagligt på A2 och troligen kommer du tröttna på att köra dom strypta, har man däremot A så bör man kolla på annan typ av hoj om man tycker 35kw är lämpligt på en hoj :dummer

Ha en trevlig dag
:glömdet

Last edited:
Om tanken är att köra den på A2 så är det inte tillåtet att strypa ner en hoj med mer än 70 kw i originaleffekt och sedan köra den hojen på A2. Så R6 med 90 kw faller bort.

Ninja 300 och R3 osv har en annan utväxling gjord för den effekten de har, så de är antagligen mer körbara än en R6 på 35kw, som har utväxling för att klara upp till 250ish km/h, medans en R3 borde ha utväxling för runt 180. Tätare och lägre växlar gör att den känns mycket piggare.

Om tanken är att köra den på A2 så är det inte tillåtet att strypa ner en hoj med mer än 70 kw i originaleffekt och sedan köra den hojen på A2. Så R6 med 90 kw faller bort.

Ninja 300 och R3 osv har en annan utväxling gjord för den effekten de har, så de är antagligen mer körbara än en R6 på 35kw, som har utväxling för att klara upp till 250ish km/h, medans en R3 borde ha utväxling för runt 180. Tätare och lägre växlar gör att den känns mycket piggare.

tänkte in på det med utväxlingen, men om man drevar om en R6a så kanske de blir roligare som strypt ^^ men jag tror de kommer kännas knepigt och man får växla hela tiden

tänkte in på det med utväxlingen, men om man drevar om en R6a så kanske de blir roligare som strypt ^^ men jag tror de kommer kännas knepigt och man får växla hela tiden

Jo, det borde gå att dreva om den så växlarna blir lägre. Jag hade en 250 ninja förut, man fick växla en hel del på den, det kändes rätt naturligt ändå. Men det var ju typ 3 växlingar till 110. :D På en R6 är ju första växlingen vid 110. :crash

Om man nu skulle bli stoppad, har polisen så pass bra koll att de kan skilja på en mc som har 90 respektive 70 i ursprungseffekt?

Kanske blir illa tvungen att köpa en 300 att köra i två år tills man får A kort. Tänkte att jag skulle få slippa det, men ack så fel jag hade:tungan

Om man nu skulle bli stoppad, har polisen så pass bra koll att de kan skilja på en mc som har 90 respektive 70 i ursprungseffekt?

Kanske blir illa tvungen att köpa en 300 att köra i två år tills man får A kort. Tänkte att jag skulle få slippa det, men ack så fel jag hade:tungan

Det beror helt på vilken polis du blir stannad av. Och om bilen hade automagisk avläsning av nummerplåten, så att systemet automagiskt kan varna för att hojen inte passar med ägarens tillstånd. (Förutsatt att de inte slutat använda det systemet)

Sedan, även om du skulle köpt en R6 och det hade varit lagligt så vill man ofta byta hoj ändå inom ett par år av sin första hoj, så se det inte som en nackdel att du kommer behöva byta hoj.

dom slår ditt reg nr i en dator om de är av en sådan anledning du stannas, misstänker att de e rätt glasklart vad för hoj du kör och inte få köra, sedan finns de ju såklart dom som ser mellan fingrarna.

Måste du begränsa dig till en 300a ? De finns ju gott som 600-650cc 2 cylindriga saker som man kan strypa, även 600cc 4 cyl (så som yamaha xj6 deversion) dom får du köra på A2, om du vill strypa av till full effekt så kommer nog inte polisen se eller testa de så länge du kör på ett vettigt sätt, kanske kan vara lite roligare än en 300cc? en tanke i alla fall ;) eller en 500a (så som de nya cbr 500 med mera)

Vi förutsätter givetvis att jag har tur med vilka poliser jag blir stannade av!

Har redan haft första hojen, så det har man gjort bort, hade planerat att kunna ha min nästa längre än 2 säsonger

Självklart hade högre cc kunnat vara ett alternativ, men inte lyckats hitta någon som lockar. Xj6 går bort , sport ska det vara:) Cbr 500 hade kunnat vara något däremot, tackar för tipset

Självklart hade högre cc kunnat vara ett alternativ, men inte lyckats hitta någon som lockar. Xj6 går bort , sport ska det vara:) Cbr 500 hade kunnat vara något däremot, tackar för tipset
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ducati/1000ss/2002/
om du vill ha stor hoj som e rätt snygg på A2 kort ;)

passar på att bifoga lite andra A2 hojar
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/honda/cbr650f/2014/
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/gsx650f/2007/

Last edited:

Finns en gsx-r 400 i sundsvall som är till salu om jag inte minns fel, den kan du säkert få för 15. Finns en annan i tokholm för 9000. Ge fasen i o va för lång bara, de är inte jättestora...

Finns en gsx-r 400 i sundsvall som är till salu om jag inte minns fel, den kan du säkert få för 15. Finns en annan i tokholm för 9000. Ge fasen i o va för lång bara, de är inte jättestora...
tänkte oxå föreslå 400cc RR hojarna :7peta men va osäker på hur gammal hoj ts kunde tänka sig :hihi hur som om TS kan tänka sig 90 tals hojar så Tjööööp 400cc 4 cylle hojar :O där kan man bli kåt påriktigt utan att de går in i helvete fort :Bugar

tänkte oxå föreslå 400cc RR hojarna :7peta men va osäker på hur gammal hoj ts kunde tänka sig :hihi hur som om TS kan tänka sig 90 tals hojar så Tjööööp 400cc 4 cylle hojar :O där kan man bli kåt påriktigt utan att de går in i helvete fort :Bugar
Jag är mer en sån som går igång på utseendet, utsidan ger insidan en chans du vet:rolleyes:
vs.jpg

Jag är mer en sån som går igång på utseendet, utsidan ger insidan en chans du vet:rolleyes:
View attachment 416078

då skulle jag kolla på 400cc rr hojarna ;) kolla på honda cbr 400, honda vfr 400, yamaha fzr 400, suzuki gsxr 400, kawasaki zxr 400. där har du enl mig dom ballaste A2 sportisarna man kan ha, låter som en riktig 600 rr med ett nice avgassystem och du lär deffinitivt ses som en riktigt sporthoj åkare när du dönar fram med en 4a cylle vrålandes bakom krönet :yoparty

Jag körde en cbr900 med 35 hk en gång. Det kändes rätt meningslöst.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon