Erfarenheter av att köra strypt sporthoj

Jag skulle avråda från detta.
Min erfarenhet av strypning var en VFR 750 strypt till cirka 35 kusar, vilket svarade som vanligt upp till 4000 rpm.
Över det så var den kass, den kövde sig vid omkörningar med mera.
:näsblod

Den är sanslös.
Men samtidigt - det är fan 75000 för bara hoj o kåpor, sen ska du hitta någon som vill försäkra den... brrr!
Jag får nöja mig med det här motorljudet jag!
https://www.youtube.com/watch?v=Z9WsWOVZePA

Man behöver definitivt inte +200hk för att ha kul på hoj! RD350 är ju en annan - fast äldre - goding i sammanhanget.

(BTW, det tycks vara dags att byta bromsvätska, den ser nästan svart ut)

Jag tycker det ör svinskoj att köra scooter på 2 / 3 häst. Tror fortfarande att du jan ha riktigt sköj på en 125 med. Och tycker själv att det lätt blir lite blasé. Att köra strypt sporthoj. Kan upplevas att man vill vara något man inte är. Coolare att svina runt på en 125, en glida runt på en trött nedstrypt åsna, du kommer bara känna press från dina medmänniskor, undrandes när du skall dra på? bara det att du inte kan det. Nästa fråga kommer bli, varför har du gjort det? Etc etc

Ja? Vilket känns häftigast, att ha en riktig sporthoj som blir ifrånkörd av en SL-buss, eller en liten smidig hoj som hänger av lite vad som helst på krokväg? Förutsatt att han som sitter på kan köra då, och inte bara poserar ;)
En strypt sporthoj kan väl inte gå så värst mycket trögare än en ninja 300 tänker jag, och den toppar väl kring 160 vilket räcker gott och väl för mig. Att den ändå är rolig att köra tvekar jag inte en sekund på. Lätt road som man är

Kan upplevas att man vill vara något man inte är. Coolare att svina runt på en 125, en glida runt på en trött nedstrypt åsna, du kommer bara känna press från dina medmänniskor, undrandes när du skall dra på? bara det att du inte kan det. Nästa fråga kommer bli, varför:fyllisar har du gjort det? Etc etc
Ska jag vara ärlig bryr jag mig inte om vad det upplevs som, jag åker väl ändå mc för att jag själv vill det. Grupptryck, press osv är heller inget jag oroar mig över

En strypt sporthoj kan väl inte gå så värst mycket trögare än en ninja 300 tänker jag, och den toppar väl kring 160 vilket räcker gott och väl för mig. Att den ändå är rolig att köra tvekar jag inte en sekund på. Lätt road som man är

Om du inte tänker på att utväxlingarna är olika, på en ninja 300 är den anpassad för den lägre effekten.

Jag körde en R6a (1999) för tre år sen när jag hade begränsat kort, men då såg ju reglerna lite annorlunda ut. Man fick strypa sporthojar men man fick ju också ha mindre effekt med bara 25kw. Kan säga att den hade kraft så det blev över för en som precis tagit kortet (toppade ca 170km/h) och det räddade mig ganska många gånger när man var oerfaren och kanske drog på gasen lite tidigt i kurvorna mm.
Reglerna är bra, att lära sig på något med lite lägre kraft för att sen kunna köpa sig sin dröm hoj när man vet att man klarar av det. Att man behöver göra en till uppkörning sen för att få fulleffekt är dock bara för att tjäna pengar i mina ögon.

Den går betydligt mycket trögare än en 300-hoj. Lillhojen har en mycket lättare och därmed mer lättvarvad motor, annan utväxling, ett smäckrare drivpaket som inte stjäl lika mycket effekt, lättare hjul dvs lägre roterande massa och ofjädrad vikt, och hela hojen är dessutom lättare. Du kan ju googla lite på vikt/effekt-förhållanden och roterande massa.

:hihi
Jag körde en R6a (1999) för tre år sen när jag hade begränsat kort, men då såg ju reglerna lite annorlunda ut. Man fick strypa sporthojar men man fick ju också ha mindre effekt med bara 25kw. Kan säga att den hade kraft så det blev över för en som precis tagit kortet (toppade ca 170km/h) och det räddade mig ganska många gånger när man var oerfaren och kanske drog på gasen lite tidigt i kurvorna mm.
Reglerna är bra, att lära sig på något med lite lägre kraft för att sen kunna köpa sig sin dröm hoj när man vet att man klarar av det. Att man behöver göra en till uppkörning sen för att få fulleffekt är dock bara för att tjäna pengar i mina ögon.
Berätta gärna mer! Hur var växlingen?

Det är så coolingar stavar. Du skulle inte förstå.:yoparty

Jag kör ju på bakhjulet (kolla profilbilden:D) det ä ju stencoolt :yoparty

Växlingarna på hojen var de inga problem med, givetvis tog det längre tid att komma upp i fart med strypt hoj och för att hålla fart och accelereration uppe så var man tvungen att växla mer och hålla den på höga varv. Men det är ju också ett karaktärsdrag av en 600, all kraft på toppen.
Så har du inget emot att banka växlar dubbelt så många gånger som de som inte kör strypt så är det inga problem. Man lär sig ganska snabbt vart i varvregistret man ska ligga för att få ut det mesta av hojen. :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show