Erfarenheter av att köra strypt sporthoj

Mjo det tycker jag också, därför jag blev grymt deprimerad när ni pratade så negativt om min idé att köra med en stryp R6a.:(

Förstår inte varför dom måste göra A2orna så små och tunna.

Det finns ju gamla 250-hojar med radfyror med, låter som en djävulskt förbannad bålgeting, ligger på lite styvt 30-35 kw i originaleffekt, varvar 20k rpm ungefär... Och om utseendet är riktigt viktigt kan du ju alltid klämma på moderna kåpor från något nyare, men det kräver ju att bygga om lite. :hihi
Men då får du ganska precis vad du vill ha.
Iofs, tror inte 250-hojarna såldes i Sverige, så det är väl privatimport om man lyckas hitta en.

Det finns ju gamla 250-hojar med radfyror med, låter som en djävulskt förbannad bålgeting, ligger på lite styvt 30-35 kw i originaleffekt, varvar 20k rpm ungefär... Och om utseendet är riktigt viktigt kan du ju alltid klämma på moderna kåpor från något nyare, men det kräver ju att bygga om lite. :hihi
Men då får du ganska precis vad du vill ha.
Iofs, tror inte 250-hojarna såldes i Sverige, så det är väl privatimport om man lyckas hitta en.

Det finns faktiskt några gamla 400:or man kan köpa tyga-kåpor till med - då kostar det förvisso...

Det såg jag nu att det blev det visst med 250:n med:
http://suchen.mobile.de/motorrad-in...ment=Motorbike&negativeFeatures=EXPORT&noec=1

Last edited:
Mjo det tycker jag också, därför jag blev grymt deprimerad när ni pratade så negativt om min idé att köra med en stryp R6a.:(

Förstår inte varför dom måste göra A2orna så små och tunna.

A2 är ju inte tunna o små, kolla på ER6, XJ6, GSX650F med flera, har en kompis som kör en hyosung gt650r och den ser typ lika stor ut som min gixxer 750 men dom där 300 hojarna är små :P kanske större än din 125a men inte så fruktansvärt mycket, man märker skillnaden iaf. men som nedan de där kåp kitten var grymma! du kan få riktigt balla hojar om du känner dig öppen för årtal ;) :tummenupp

CBR 500RR är väl ändå mer lik ninja 300 än vad en xj6 är, eller?

Möjligtvis utseendemässigt.

Förstår inte riktigt varför du vill ha en så tung o klumpig hoj som möjligt? Skulle du vilja ha en ferrari med moppemotor med? Det är förvisso ditt val att göra och långt ifrån mitt problem, men de flesta vill ju ha så mycket effekt som möjligt på så lite vikt som möjligt, inte tvärt om.

Ingen gillar din idé om r6:an för att den är olaglig och det är ungefär 534563:e gången frågan ställs, eftersom ingen som tar det där A2 kortet någonsin får för sig att läsa på lite först om vilka hojar de får eller inte får köra. Det gör lätt att folk tröttnar. hade du sökt lite (på google) på "sporthoj 35kw" så hade du fått ditt svar ett tiotal gånger.

Om man nu skulle bli stoppad, har polisen så pass bra koll att de kan skilja på en mc som har 90 respektive 70 i ursprungseffekt?

Betydligt större risk att dom skulle se det än att upptäcka om du exempelvis kör utan strypningen isatt, så i praktiken finns det ingen anledning att strypa hojen alls om du ändå struntar i att det har > 70kW originaleffekt.

Om du inte tror att det minskar risken för att du kör ihjäl dig då....

250:n verkar dödsfrän!
Ibland svär jag lite över att de inte har kåpor till min nc24 :(

Skoja! Motorljudet!
https://www.youtube.com/watch?v=IXt7fQsDsk8
:kär

Och med Tygas kåpor så får man det här utseendet:
mc22t8leftfront1crop-95ceec6b.JPG

Jiiiz! Dessutom en matchvikt på 140 kg.
Det finns ingen modern A2-hoj som kommer i närheten ens.

Seriöst, om någon tillverkare byggde något sånt i modern tappning så skulle de gå åt hela bunten, med tanke på hur många som kommer och frågar om moderna A2-sporthojar.

Last edited:
Skoja! Motorljudet!
https://www.youtube.com/watch?v=IXt7fQsDsk8
:kär

Och med Tygas kåpor så får man det här utseendet:
View attachment 416095

Jiiiz! Dessutom en matchvikt på 140 kg.
Det finns ingen modern A2-hoj som kommer i närheten ens.

Den är sanslös.
Men samtidigt - det är fan 75000 för bara hoj o kåpor, sen ska du hitta någon som vill försäkra den... brrr!
Jag får nöja mig med det här motorljudet jag!
https://www.youtube.com/watch?v=Z9WsWOVZePA

Den är sanslös.
Men samtidigt - det är fan 75000 för bara hoj o kåpor, sen ska du hitta någon som vill försäkra den... brrr!
Jag får nöja mig med det här motorljudet jag!
https://www.youtube.com/watch?v=Z9WsWOVZePA

Äsch då, det är det nästan värt för att få något unikt och jävligt porrigt. :P
29kw på 143kg torrvikt, det är våtvikt som räknas för A2 har jag för mig, så även där klarar den sig.

Äsch då, det är det nästan värt för att få något unikt och jävligt porrigt. :P
29kw på 143kg torrvikt, det är våtvikt som räknas för A2 har jag för mig, så även där klarar den sig.

Ja du har rätt - Tjöp! Så ska jag jaga en till lillräser så kan du jag o tjejen åka runt på gröndal till sensommarn o få det att låta som om vi kör race på en betydligt större bana i typ 1000kmh! :hihi

Ja du har rätt - Tjöp! Så ska jag jaga en till lillräser så kan du jag o tjejen åka runt på gröndal till sensommarn o få det att låta som om vi kör race på en betydligt större bana i typ 1000kmh! :hihi

Lär låta som ett motogprejs. :P 3 sådana galenskaper på banan samtidigt. Lär ju yla som fan runt hela banan. :D 15-20k rpm mitt i böjen!

Möjligtvis utseendemässigt.

Förstår inte riktigt varför du vill ha en så tung o klumpig hoj som möjligt? Skulle du vilja ha en ferrari med moppemotor med? Det är förvisso ditt val att göra och långt ifrån mitt problem, men de flesta vill ju ha så mycket effekt som möjligt på så lite vikt som möjligt, inte tvärt om.
Du svarade just på din egen fråga, utseendemässigt. Fan, min Yzf r125 är ju större än Ninja 300.

Ingen gillar din idé om r6:an för att den är olaglig och det är ungefär 534563:e gången frågan ställs, eftersom ingen som tar det där A2 kortet någonsin får för sig att läsa på lite först om vilka hojar de får eller inte får köra. Det gör lätt att folk tröttnar. hade du sökt lite (på google) på "sporthoj 35kw" så hade du fått ditt svar ett tiotal gånger.
Jag har vetat om dessa regler ända sedan jag skaffade A1 kort, om du hade läst igenom tråden lite så hade du upptäckt att jag aldrig frågade om det var lagligt med strypt r6. Tagga ner.

En modern r6 stryps med en gasvägsbegränsning. Det är en plåtbit som föhindrar att gasrullen kan öppna spjällen mer än halvägs. Det påverkar inget i motorn som bara tror att föraren kör lungt och försiktigt .

Men som många har skrivet så finns det mer lämpliga a2 hojar t.ex er 6 sv65), street triple 35 kw. Street triple är en av mina favorithojar att köra.

Om man nu skulle bli stoppad, har polisen så pass bra koll att de kan skilja på en mc som har 90 respektive 70 i ursprungseffekt?

Kanske blir illa tvungen att köpa en 300 att köra i två år tills man får A kort. Tänkte att jag skulle få slippa det, men ack så fel jag hade:tungan
Ursäkta, men jävligt puckat tänk.
Tror du kommer vara gladare för en giltig försäkring om nåt händer, än du blir lessen i ögat om snuten stoppar dig.

Du svarade just på din egen fråga, utseendemässigt. Fan, min Yzf r125 är ju större än Ninja 300.
Ja? Vilket känns häftigast, att ha en riktig sporthoj som blir ifrånkörd av en SL-buss, eller en liten smidig hoj som hänger av lite vad som helst på krokväg? Förutsatt att han som sitter på kan köra då, och inte bara poserar ;)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show