Erfarenheter av Abarth 500?

Den har 206 Nm vid 3000 rpm, min diesel har 338 Nm vid 1700 rpm, jäkligt svårt att välja bort det faktiskt.

Den har 206 Nm vid 3000 rpm, min diesel har 338 Nm vid 1700 rpm, jäkligt svårt att välja bort det faktiskt.

Förstår det, användbart vrid i vanlig trafik. Har dieselmotorn bra gasrespons? Lekfull att köra? Abarth 500 vill leka hela tiden. Två skilda bilar med olika ändamål. Jag kör heller inte så mycket mil per år längre och det var ett av skälen till att jag valde en Abarth 500. Jag vill ha kul även om jag bara ska köra bort till träningen eller affären utan att det för den sakens skull går överstyr.

Förstår det, användbart vrid i vanlig trafik. Har dieselmotorn bra gasrespons? Lekfull att köra? Abarth 500 vill leka hela tiden. Två skilda bilar med olika ändamål. Jag kör heller inte så mycket mil per år längre och det var ett av skälen till att jag valde en Abarth 500. Jag vill ha kul även om jag bara ska köra bort till träningen eller affären utan att det för den sakens skull går överstyr.
Ja, den är riktigt pigg och då har jag ingen trimbox, utan den är ommappad.
Finns pedalbox att köpa om man vill lura den signalen men det behövs inte, den axar riktigt hårt så fort turbon vaknar, och det gör den vid 1200 rpm, jag är imponerad.
Men jag ska prova en A så snart det finns bilar att prova.

Min är sänkt och stenhård, precis som det ska va.

Ja, den är riktigt pigg och då har jag ingen trimbox, utan den är ommappad.
Finns pedalbox att köpa om man vill lura den signalen men det behövs inte, den axar riktigt hårt så fort turbon vaknar, och det gör den vid 1200 rpm, jag är imponerad.
Men jag ska prova en A så snart det finns bilar att prova.

Min är sänkt och stenhård, precis som det ska va.

Låter trevligt :) Återkom som sagt när du testat en Abarth. Den är jäkligt italiensk på gott och ont. VAG Skulle aldrig släppa ut en sådan på marknaden utan att först ta bort ytterligheterna som ger den sin karaktär.

Jaha, idag blev det provkörning av en 595 Turismo, och mina intryck blev:

Stark motor när man varvar den över 3k i sportläge.
Ruskigt kort hjulbas, hård och hoppig.
När man forserar den i kurvor viftar den gärna på svansen.

Man sitter lite för högt och tyvärr går stolen inte att sänka, man kan endast vinkla sittdynan lite.
Sniket också att man inte får baksätenas ryggstöd klädda men filt, naken plåt i en bil som kostar 220.000 känns kass.
Eftersom motorn lever på varv vaknade brassa-instinkten och jag körde alldeles för fort hela tiden.
Lite kul ändå att se folks reaktion när dom blir omkörda av en liten bil, dom ska ifatt till varje pris, vilket såklart inte funkade :)

Slutsats: jävligt ball bil för den som står ut med dess egenskaper, själv kan jag nog aldrig vara utan diesel.

Sniket också att man inte får baksätenas ryggstöd klädda men filt, naken plåt i en bil som kostar 220.000 känns kass.

Noterade det också, men det var knappast någon dealbreaker så att säga :D

Dina intryck stämmer rätt väl med mina egna. Det är inte en bil för alla som du märkte. Men om man gillar några av dess attribut förlåter man rätt mycket.

nya Abarth 695 Biposto morrar fint :yoparty

Inte helt standard Abarth 500… dogbox låda etc. Hade varit intressant att provkört en om tillfälle gavs. Tror dock inte man tar in någon bil för provkörning direkt. :(

En Abarth med Monza systemet låter rätt bra det med. Tillräckligt för att få folk att småspringa över vägen med lätt gaspådrag. :) Det finns tillfällen när det är på sin plats utan att man skäms för det :tummenupp

Vafan, jag kan inte sluta dregla på en Abarth, kollar tuben och annonser konstant.
Det skulle inte förvåna mig om jag plötsligt får ett ryck och köper en fast jag inte borde :brynad

Nu har du inte fattat det här, Italienskt är usel kvalité och t.ex Tyskt är superduper bra....

Önskar jag kunde uttrycka mig så kategoriskt. Verkligheten ser dock inte riktigt ut på det viset. Lika oförtjänt det dåliga rykte som italienarna dras med sedan 70 och 80 talet lika oförtjänt är tyskarna rykte om överlägsen kvalité.

Ligger det någon sanning i ryktena idag är de kraftigt överdrivna. Både italienarna och tyskarna har olika saker som talar för dem. Vill man vara lite tråkig, förnuftig och präktig köper man en VW Polo. Abarth 500 talar till ens känslor. Det är en bil man blir glad av att köra och det är en bil som väcker känslor hos omgivningen på ett positivt sätt. Tillskillnad från när jag körde en Alfa för många år sedan är det faktiskt ingen som har ställt frågan om kvalitén på bilen eller underförstått brist på den. Det har nog känts sekundärt i sammanhanget. De allra flesta kommenterar bilens design, färg, motorljud. Ser man sig omkring har vanliga Fiat 500 blivit ett rätt vanligt inslag i trafiken. Jag tror de har visat sig vara rätt robusta.

Önskar jag kunde uttrycka mig så kategoriskt. Verkligheten ser dock inte riktigt ut på det viset. Lika oförtjänt det dåliga rykte som italienarna dras med sedan 70 och 80 talet lika oförtjänt är tyskarna rykte om överlägsen kvalité.

Ligger det någon sanning i ryktena idag är de kraftigt överdrivna. Både italienarna och tyskarna har olika saker som talar för dem. Vill man vara lite tråkig, förnuftig och präktig köper man en VW Polo. Abarth 500 talar till ens känslor. Det är en bil man blir glad av att köra och det är en bil som väcker känslor hos omgivningen på ett positivt sätt. Tillskillnad från när jag körde en Alfa för många år sedan är det faktiskt ingen som har ställt frågan om kvalitén på bilen eller underförstått brist på den. Det har nog känts sekundärt i sammanhanget. De allra flesta kommenterar bilens design, färg, motorljud. Ser man sig omkring har vanliga Fiat 500 blivit ett rätt vanligt inslag i trafiken. Jag tror de har visat sig vara rätt robusta.

Du måste lära dig omfamna människors åsikter och förutfattade meningar, livet blir så mycket trevligare när man kan le åt spektaklet.

Det du med säkerhet kan veta är att inget du gör kan påverka dom, så ta istället tillfället att roa dig på deras bekostnad.

Jag brukar dra i med rent fiktiva hysteriska kostnader med motiveringen att bilen/hojen talar till mitt inre, hysteriskt kul när någon jag känner väl förklarar för vederbörande att jag bara drev med dom.

Fördomar tenderar att vara självförstärkande!

T.ex. lägger jag alltid på minnet när en italiensk bil har nåt elfel som gör att blinkers lyser när det borde vara bromsljus och vice versa och allt möjligt, för "såna är ju italienska bilar".
Kan inte komma ihåg ett enda tillfälle då jag sett samma hos en japan, även om det garanterat hänt en och annan gång under historien.

Och appropå just detta, farsans Fiat har ALL el kopplad till en slumpgenerator.

T.ex. lägger jag alltid på minnet när en italiensk bil har nåt elfel som gör att blinkers lyser när det borde vara bromsljus och vice versa och allt möjligt, för "såna är ju italienska bilar".
Kan inte komma ihåg ett enda tillfälle då jag sett samma hos en japan, även om det garanterat hänt en och annan gång under historien.

Det är lustigt det där, jag är omgärdad av alla möjliga fabrikat, inget av dom utmärker sig.

Det enda jag kan konstatera är att lyx kostar i form av reparationer.

Du måste lära dig omfamna människors åsikter och förutfattade meningar, livet blir så mycket trevligare när man kan le åt spektaklet.

Det du med säkerhet kan veta är att inget du gör kan påverka dom, så ta istället tillfället att roa dig på deras bekostnad.

Jag brukar dra i med rent fiktiva hysteriska kostnader med motiveringen att bilen/hojen talar till mitt inre, hysteriskt kul när någon jag känner väl förklarar för vederbörande att jag bara drev med dom.

Det händer ofta att man ler åt folks förutfattade meningar. När folk pratar om italienska bilar eller motorcyklar låter det ungefär som när folk påstår att de skulle köra ihjäl sig direkt om de köpte en motorcykel. Så är givetvis inte fallet. Man kan inte låta bli att le åt den typen av insikter. Hörde kommentaren säkert fyra gånger på kort tid här om dagen. Allihopa verkar glömma bort att de flesta har en självbevarelsedrift som hindrar dem från att göra allt för dumma saker. Som du säger har alla sin tro och inget man säger ändrar på den saken i de flesta fallen. Omfattar det mesta som rör livet. Därför kan det vara lika bra att bara låta saken bero för att bespara sig själv tid och engagemang.

Går bilen sönder lagar man den. Svårare än så är det inte.

Ligger nog lite i det du påpekar. Man har säkert ett större överseende om en italiensk bil dras med elfel än en tysk eller japansk baserat på hur den allmänna uppfattningen ser ut.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti