Erfarenheter av Abarth 500?

Affären är inte genomförd än, men det lutar åt att jag kommer att åka runt i en Abarth 500 inom kort. Får väl återkomma med hur den är att leva med efter en inkörningsperiod.

Lägg upp bilder på bilen när du får den.
 
Även jag är besviken på Swift Sporten.
Gillar motorn, men bilen är för stor och tung.
Saknar Ignis sporten, med en design gjord för att tilltala fjortonåringar.
Mycket roligare än siffrorna skvallrar om.
Jag tror att Abarthen är det roligaste alternativet.
 

För tillfället har jag inga planer på att höja motoreffekten. Tanken är att låta bilen vara standard. Tittar man runt på Abarth forum ser man att det verkar vara rätt så vanligt att folk köper till nya Abarth fabrikstillbehör. T ex nya stötdämpare från Koni och mjukvara och turbo från ännu nyare modeller så att man får 180 hk. Verkar inte finnas någon hejd på dem.

De med en helt standard Abarth 500 med 135 hk verkar ofta gå på en lösning som du föreslår ovan. Hur tillförlitliga är det effektuttag man erbjuder? Det kostar ju inte särskilt mycket om man säger så. Ett par tusenlappar är ju vansinnigt billigt för den ökning av effekt de erbjuder.

Jag skulle gärna vilja prova en Renault Sport, gärna med cup-chassi, det verkar vara bra grejer om man vill ha en "hot hatch". Eller varför inte en Swift Sport, de brukar få bra omdömen?

Renault Clio Sport med Cup-chassit har fått väldigt fina omdömen. Väldigt populär bil bland ringen rävar när den introducerades här om åren. Jag valde att inte provköra en. Hade nog gillat en del aspekter misstänker jag av de tester jag kommit över genom åren. Ta och provkör en och se om det är något för dig.

Lägg upp bilder på bilen när du får den.

Går nog att ordna :tummenupp
 
Hämtade bilen idag. Har i princip bara hunnit köra hem bilen och visat upp den för min gamla mamma. Hon gillade den skarpt. Det gjorde även en granne som gav tummen upp. Några japanska turister kastade blickar efter bilen där jag parkerat den. I huvudtaget är det en bil som folk verkar bli glada av att se. Inga avundsjuka blickar än så länge alltså.

Skalstolarna från Sabelt är rätt så hårda minst sagt. Ungefär som skalstolarna i en GT3 om minnet inte sviker mig. Fick lite träsmak i nedre delen av ryggen efter några mil på motorvägen. Men kroppen kommer nog att vänja sig när man kört bilen ett tag. Har som sagt inte hunnit köra så mycket. Endast en mycket kort provtur i samband med att jag ville se vad det var för typ av bil och så motorvägsturen hem. Den känns mer pigg än snabb. I lägre farter (stadstrafik och landsväg) drar den iväg rätt bra. Perfekt om man kör i tätare trafik och hittar en lucka man vill in i. Även i högre farter på högsta växeln är den rätt accelerationssnabb (inte kört fortare än 150 km/h än så länge). Bilen har bara 5 växlar och i motorvägsfart ligger varvtalen lite högre än vad man vant sig vid när man kört bilar med en 6 överväxel. Lite old school på den fronten. Som jag förstått det hade man problem att få in en sexväxlad låda i den kompakta bilen. Om det är sant eller ej låter jag andra bedöma.

Tog en exteriör bild för en kompis räkning med iPhonen. Har inte tagit några fler. Redigerar kanske inlägget och lägger upp fler senare.

bild-12.JPG
 
Härligt, blir nog en sån i vår om den jag har nu inte sköter sig.
Du vet att det finns Akrapovic avgas, feta Brembo-satser, coilovers, trimsatser i massor osv?
Man blir pank men kul är det.

Skinninredning eller tyg?
 
Visst fan, det var ju du själv som var TS Harmon!
Grattis till en riktigt tjusig bil!
Hur mycket väger den?
 
Härligt, blir nog en sån i vår om den jag har nu inte sköter sig.
Du vet att det finns Akrapovic avgas, feta Brembo-satser, coilovers, trimsatser i massor osv?
Man blir pank men kul är det.

Jo, jag vet...

Här kan man beställa en hel del grejer:

http://www.tmcmotorsport.com

Hittade även den här PDF sidan som man kan ögla igenom.

http://www.abarthfinland.fi/files/abarthworld_nr1_uk.pdf

Visst fan, det var ju du själv som var TS Harmon!
Grattis till en riktigt tjusig bil!
Hur mycket väger den?


Låga 1100 kg är nog en bra gissning. Den är förhållandevis lätt för att vara en modern bil.

Vänta nu, är det en Ferrari Dealers Edition?

Det är nog någon tidigare ägare som gillade Ferrari väldigt mycket och satte dit dekalerna ovanför blinkers. Får se om jag låter dem sitta kvar.
 
Hämtade bilen idag. Har i princip bara hunnit köra hem bilen och visat upp den för min gamla mamma. Hon gillade den skarpt. Det gjorde även en granne som gav tummen upp. Några japanska turister kastade blickar efter bilen där jag parkerat den. I huvudtaget är det en bil som folk verkar bli glada av att se. Inga avundsjuka blickar än så länge alltså.

Skalstolarna från Sabelt är rätt så hårda minst sagt. Ungefär som skalstolarna i en GT3 om minnet inte sviker mig. Fick lite träsmak i nedre delen av ryggen efter några mil på motorvägen. Men kroppen kommer nog att vänja sig när man kört bilen ett tag. Har som sagt inte hunnit köra så mycket. Endast en mycket kort provtur i samband med att jag ville se vad det var för typ av bil och så motorvägsturen hem. Den känns mer pigg än snabb. I lägre farter (stadstrafik och landsväg) drar den iväg rätt bra. Perfekt om man kör i tätare trafik och hittar en lucka man vill in i. Även i högre farter på högsta växeln är den rätt accelerationssnabb (inte kört fortare än 150 km/h än så länge). Bilen har bara 5 växlar och i motorvägsfart ligger varvtalen lite högre än vad man vant sig vid när man kört bilar med en 6 överväxel. Lite old school på den fronten. Som jag förstått det hade man problem att få in en sexväxlad låda i den kompakta bilen. Om det är sant eller ej låter jag andra bedöma.

Tog en exteriör bild för en kompis räkning med iPhonen. Har inte tagit några fler. Redigerar kanske inlägget och lägger upp fler senare.

View attachment 390579

En fullblodshäst är snabb.
En terrier är kvick.
Jag är hundmänniska.
 
Funderar på en 595 Competizione, kan jag få en åsikt om ni gillar mitt färgval eller inte?

fiat-abarth-500-05.jpg

fiat-500-abarth-open-3_1600x0w.jpg
 
Funderar på en 595 Competizione, kan jag få en åsikt om ni gillar mitt färgval eller inte?

Svårt att säga igenom de bilderna om färgen mer går åt det blåa hållet eller silvriga hållet. OM det är mer mot silvriga hållet än blåa så röstar jag nej, finns inget tråkigare än silvriga bilar.
(Då hellre grå, mörkgrå, vit eller svart än silver)

Harmon Rabb: Jag ogillar röda bilar... men jäklar va snygg den var! antar att Fiat 500 är undantaget som bekräftar regeln :tummenupp
Har ryggen hunnit/kunnat anpassa sig? eller är det psyket som fått anpassa sig till skalstolen? ;)
 
Svårt att säga igenom de bilderna om färgen mer går åt det blåa hållet eller silvriga hållet. OM det är mer mot silvriga hållet än blåa så röstar jag nej, finns inget tråkigare än silvriga bilar.
(Då hellre grå, mörkgrå, vit eller svart än silver)

Harmon Rabb: Jag ogillar röda bilar... men jäklar va snygg den var! antar att Fiat 500 är undantaget som bekräftar regeln :tummenupp
Har ryggen hunnit/kunnat anpassa sig? eller är det psyket som fått anpassa sig till skalstolen? ;)
Den är grå solid, men bilderna blir inte helt korrekta, ska försöka hitta en bättre.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top