Erfarenheter av Abarth 500?

Bättre "silver/grå" än nedanstående, men jag säger som Skäggot; vit!
Mer "ren" och eyecatching färg.

volvo_silver_art.jpg
 
Harmon Rabb: Jag ogillar röda bilar... men jäklar va snygg den var! antar att Fiat 500 är undantaget som bekräftar regeln :tummenupp
Har ryggen hunnit/kunnat anpassa sig? eller är det psyket som fått anpassa sig till skalstolen? ;)

Italienarna är duktiga på det här med nyanser.

Kroppen har anpassat sig. Jag är inte så kräsen när det gäller komfort. Då hade jag knappast köpt en Abarth 500 med hård fjädring och kort hjulbas. Låter vara osagt hur man upplever en längre resa över ett antal timmar bakom ratten. Har nämligen inte kört några längre resor med bilen än.

Den är grå solid, men bilderna blir inte helt korrekta, ska försöka hitta en bättre.

Heter färgen Campovolo Grey? Har inte sett den i verkligheten själv, men den kan ju vara ett intressant alternativ till just vitt.

Här är en bild med en vit parkerad bredvid (samma ljus således)

P1020522.jpg
 
Heter färgen Campovolo Grey? Har inte sett den i verkligheten själv, men den kan ju vara ett intressant alternativ till just vitt.

Här är en bild med en vit parkerad bredvid (samma ljus således)

P1020522.jpg

Japp, Grigio Campovolo, den är snygg i verkligheten men jag har bara sett en enda irl med den färgen så jag har nog glömt hur den såg ut.
Dock väljer ju nästan alla vitt och jag vill inte vara en i mängden, lite egenheter får man ju kosta på sig.
 
Japp, Grigio Campovolo, den är snygg i verkligheten men jag har bara sett en enda irl med den färgen så jag har nog glömt hur den såg ut.
Dock väljer ju nästan alla vitt och jag vill inte vara en i mängden, lite egenheter får man ju kosta på sig.

Håller med dig, med tanke på att de flesta väljer vitt kan det vara roligt att välja något annat. Abarth är en bil som man kan vara lekfull med utan att skämmas. Finns många kombinationer som är snygga.
 
En grigio med rosso speglar är riktigt snyggt.
Hur står sig Abarthen mot en Mini Cooper S? Någon som har koll?
 
En grigio med rosso speglar är riktigt snyggt.
Hur står sig Abarthen mot en Mini Cooper S? Någon som har koll?
Jag har haft en Mini Cooper S -04 med kompressor som jag byggde om kompressorn på, bytte avgassystem till ett John Cooper Works, chippade och bytte luftburk osv.
Den hade original 163 hk och fick en bra bit över 200.
Den var ruskigt snabb, Abarthen är långt ifrån.


Mini vf.jpg
 
Last edited:
Idag fick jag äntligen arslet ur vagnen och åkte och provsatt en 595 Competizione hos en återförsäljare.
De små dockstolarna svalde inte min muskulösa ryggtavla och dessutom satt man så högt i dessa att det blev för lågt i tak.
Tyvärr kan man inte sänka stolarna heller, det blir ingen Abarth, DS3:an stannar.
Men dom är balla, riktigt balla.
 
Idag fick jag äntligen arslet ur vagnen och åkte och provsatt en 595 Competizione hos en återförsäljare.
De små dockstolarna svalde inte min muskulösa ryggtavla och dessutom satt man så högt i dessa att det blev för lågt i tak.
Tyvärr kan man inte sänka stolarna heller, det blir ingen Abarth, DS3:an stannar.
Men dom är balla, riktigt balla.

Hmm, hur stor är du då?

Jag har haft tankarna på en Abarth länge nu. Men om dom är så små så är det ju inge kul.
 
Hmm, hur stor är du då?

Jag har haft tankarna på en Abarth länge nu. Men om dom är så små så är det ju inge kul.
1,87 och hundra pannor.
Stolarna är rätt smala och man sitter där man sitter, är man lite lagom italiensk i kroppshydda så är dom säkert kalas, Sabeltstolarna alltså, de vanliga har jag inte suttit i.
 
Idag fick jag äntligen arslet ur vagnen och åkte och provsatt en 595 Competizione hos en återförsäljare.
De små dockstolarna svalde inte min muskulösa ryggtavla och dessutom satt man så högt i dessa att det blev för lågt i tak.
Tyvärr kan man inte sänka stolarna heller, det blir ingen Abarth, DS3:an stannar.
Men dom är balla, riktigt balla.

Det var ju synd. Jag vet att TMC motorsport har distanser som sänker skalstolarna från Sabelt. Om det fungerar på standardstolen låter jag vara osagt. Hade själv funderingar på att sänka stolarna på min.
 
Det var ju synd. Jag vet att TMC motorsport har distanser som sänker skalstolarna från Sabelt. Om det fungerar på standardstolen låter jag vara osagt. Hade själv funderingar på att sänka stolarna på min.
Ja, jag har varit sugen länge men insåg nu att det inte var nåt för mig.
Dessutom är jag fast i Dieselträsket.
 
1,87 och hundra pannor.
Stolarna är rätt smala och man sitter där man sitter, är man lite lagom italiensk i kroppshydda så är dom säkert kalas, Sabeltstolarna alltså, de vanliga har jag inte suttit i.

Trist, får väl åka o se hur dom känns nån dag.
 
Ja, jag har varit sugen länge men insåg nu att det inte var nåt för mig.
Dessutom är jag fast i Dieselträsket.

Det är inte en bil för alla den saken är klar. Är man allt för storvuxen kan bilen och stolarna nog upplevas vara i minsta laget. I synnerhet om man har långa ben, lång överkropp och något kraftigare byggd. Tog du tillfälle i akt och provkörde en åtminstone eller provsatt du endast?
 

Lånade ut min bil ett par timmar till en jag känner som är spekulant på en Abarth 500 och ville testa en innan köp. Han sms kommentar under själva provrundan:

Sjukt rolig bil! Bara ler när man gasar rundor i den!

Såg att Abarth ställer upp officiellt med en bil i Gumball 3000. Kaxigt och politiskt inkorrekt gjort.

http://www.fiatgroupautomobilespress.com/press/article/116133

The Abarth 695 biposto makes its official on-road debut
"Gumball 3000": the non-competitive rally for 120 supercars which cover over 3000 miles in less than 10 days
Abarth is the only official automotive partner of the sixteenth edition which will cross North America and Europe
 
Asså, jag funderar lite här, blir en Custom tråkig efter en vecka, måste jag ha en Compmetizione?
Kör väldigt lite, 7-800 mil per år.


edit: fan vad jag velar.
 
Last edited:
Asså, jag funderar lite här, blir en Custom tråkig efter en vecka, måste jag ha en Compmetizione?
Kör väldigt lite, 7-800 mil per år.

Är skillnaden bara 135 vs 160 hk och lite chassikomponenter och inredningsdetaljer? Jag har nämligen rätt dålig koll på de olika versionerna. Vore jag dig skulle jag ta och kolla lite vad folk skriver på det här forumet: http://www.abarthforum.co.uk

I verkligheten tror jag inte att det är så markant skillnad mellan motoralternativen. Inte som om man kör en standard Fiat 500 vs en Abarth 500. Lånade en standard Fiat 500 när jag lämnat min på service och den tappade 40 km/h uppför Hallandsåsens norra sida från Halmstad. Plattan i mattan på högsta växeln. Nu pratar vi om en tråkig bil.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top