Erf 2007

Slan Cruel skrev:
2491415 Hej!
Jag vill åxå va med! Har anmält mej till licenskurs på fbg. 7/10. Äntligen!
Jag hoppas det blir en B-serie ERF nästa år. Vi är ett gäng som tänkte köra isf.
Har en fundering om däck. Hur många byten blir det under ett race? Om man kör med hårda slicks tex.

Om ni är nybörjare och väljer bland de hårdaste gummiblandningarna på slicksen behöver ni inte byta alls. Dvs. om bajken inte tuggar däck pga. kass inställd bakdämpare.

Slan Cruel skrev:
2491415 Hej!
Jag vill åxå va med! Har anmält mej till licenskurs på fbg. 7/10. Äntligen!
Jag hoppas det blir en B-serie ERF nästa år. Vi är ett gäng som tänkte köra isf.
Har en fundering om däck. Hur många byten blir det under ett race? Om man kör med hårda slicks tex.

Sven, gött att du är på! :tummenupp

Det går att köra ett ERF utan att byta däck, men de flesta behöver nog byta bak en gång iaf. Allt i Däck och liknande team gör väl av med en gatåkares livstidsförbrukning på sex timmar...

Edit: Martin fattade nog inte att det var du :hihi

GSXR Junior skrev:
2491396 Okay! Det lutar väl åt en 1000 då. Ingen som har en till salu? Redo för race...

Köp martinus hoj!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=40775

Last edited:
Det är ok att Martinus inte fattade att det var jag. för jag fattade inte att det var han ,förrän du skrev att han inte fattade att det var jag ,då jag åxå samtidigt fattade att du var du.
Det här svaret blev lika rörigt som ett endurancerace med 666 varvningar.

Hur blir det , kör ni på a-torp till helgen?

Slan Cruel skrev:
2491519 Det är ok att Martinus inte fattade att det var jag. för jag fattade inte att det var han ,förrän du skrev att han inte fattade att det var jag ,då jag åxå samtidigt fattade att du var du.
Det här svaret blev lika rörigt som ett endurancerace med 666 varvningar.

Hur blir det , kör ni på a-torp till helgen?

Japp!
Förarkonstellationen är dock inte klar än tror jag.

RRacer skrev:
2491534 Japp!
Förarkonstellationen är dock inte klar än tror jag.

Kom på att det va Sven precis när jag hade skrivit. Hade sen inte tid för nytt inlägg. :tummenupp

Hördu Sven, ser du inte på min fina avantar att det är JAG som kör så hysteriskt aggressivt in i chikanen?

PS! Det är RRacer som har tagit den fina bilden.

Last edited:
Nr:18 skrev:
2491890 Köp min vinnarhoj!! 070-5926817:tummenupp

Ja den hade inte varit fel men det blir för dyrt för en förstahoj tyvärr :pannkyss

Ps Om ni undrar så är det jag och GSXR junior än så länge som är inne på att köra nästa år! Vet ni förare i Skåne som är ute efter en plats i ett team så hojta till :tummenupp

Martinus skrev:
2488670 E du helt tokig? Gatdäck funkar säkert på SMC:s utbildningsdagar, men ska man rejsa finns det ju ingen anledning att sladda omkring och ge bort placeringar. Dessutom är det ju en säkerhetsfråga. Försöka hänga på nån och vips undrar man vad f-n man gör ute i bollhavet. Ett tips är att köra på hårda slicks, SC3:er håller i evighet.
Nej, jag är inte tokig. Jag är analyserande. Om du sladdar omkring och ger bort placeringar så kör du på för "långsamma" däck. Det var inte mitt tips. Tråkigt att du missuppfattade eller inte läste mitt inlägg tillräckligt noga. Jag har förstås inte en aning om vad trådskaparen lägger för varvtider på Sveriges olika banor men uppmaningen han kom med upplevde jag som ganska allmän, så mitt inlägg kanske inte hjälper honom men säkert någon annan.

För mig som ligger 7-9 sekunder efter täten på t ex Anderstorp finns ingen anledning att köra på slicks då jag inte kommer i närheten av vad de kan prestera. Resultatet kan således bli att slicksen inte kommer upp i temperatur och jag får ett felaktigt slitage med mindre marginaler som följd. Dessutom behöver jag inte åka in och byta till regndäck om det fuktar lite då mitt psyke sätter gränsen för hur fort det kan gå och inte däcken.

Att "försöka hänga på nån" ser jag som ganska dumdristigt och kortsiktigt under ett ERF-race. Eller ungefär som Mick Doohan sade när Max Biaggi fällde honom efter start. "Du vinner inte racet i första svängen".

Last edited:
Roberth skrev:
2492425 Nej, jag är inte tokig. Jag är analyserande.

Att "försöka hänga på nån" ser jag som ganska dumdristigt och kortsiktigt under ett ERF-race. Eller ungefär som Mick Doohan sade när Max Biaggi fällde honom efter start. "Du vinner inte racet i första svängen".

Visst det kanske går att åka med gatdäck men jag kan inte hålla med om att det är ett vettigt alternativ att rejsa på. Målet är ju att köra snabbare än vad man gör och ett sätt är att hänga på någon annan. Detta behöver ju inte vara Miinin eller Hägerström utan nån som kanske kör en halv sekund fortare. Om man då är nybörjare och under ett race börjar få upp lite bättre fart i krökarna så kan det vara svårt att avgöra hur fort man kan åka på sina gatdäck. Speciellt när alla andra kör ruskigt fort på sina slicks och man kan för stunden invaggas i tron mina gatdäck håller rätt bra oxå, vilket de inte gör.
En annan aspekt är att om man är nybörjare kommer man att bli omkörd precis överallt, även mitt i kurvorna. Man kan ibland behöva byta spår mitt i kurvan för att det kommer nån fartfantom och trycker sig in precis när du själv nästan är mitt i apex. I en sån situation är det rätt bra att ha marginalerna på sin sida vilket jag inte är säker på att man har om man kör med gatdäck.

Martinus skrev:
2507612 Visst det kanske går att åka med gatdäck men jag kan inte hålla med om att det är ett vettigt alternativ att rejsa på. Målet är ju att köra snabbare än vad man gör och ett sätt är att hänga på någon annan. Detta behöver ju inte vara Miinin eller Hägerström utan nån som kanske kör en halv sekund fortare. Om man då är nybörjare och under ett race börjar få upp lite bättre fart i krökarna så kan det vara svårt att avgöra hur fort man kan åka på sina gatdäck. Speciellt när alla andra kör ruskigt fort på sina slicks och man kan för stunden invaggas i tron mina gatdäck håller rätt bra oxå, vilket de inte gör.
En annan aspekt är att om man är nybörjare kommer man att bli omkörd precis överallt, även mitt i kurvorna. Man kan ibland behöva byta spår mitt i kurvan för att det kommer nån fartfantom och trycker sig in precis när du själv nästan är mitt i apex. I en sån situation är det rätt bra att ha marginalerna på sin sida vilket jag inte är säker på att man har om man kör med gatdäck.
Kul! Jag trodde jag hade dödat den här tråden...
Gatdäck eller inte?! Fördelen(min uppfattning) med raciga gatdäck(dem jag provat) är att de beter sig likadant inom ett betydligt större temperaturområde än slicks. Det gör dem tryggare att hitta gränserna med(återigen min uppfattning) så att man "vet" vilka marginaler man har. Här blir vi nog inte överens men det är min uppfattning om dem plus det som tidigare nämnts.

Att hänga på någon är förstås ett val varje enskild förare får göra men det finns några fler aspekter att ta hänsyn till. Några exempel, bensinförbrukning, däckslitage och förarnas kondition. Med risk att jag sparkar in öppna dörrar men jag ser den här diskussionen som ganska informativ för den som skapade tråden och andra med för den delen. Så vi håller den ren från påhopp.:)
Om man hela tiden förbättrar sig med lägre varvtider som följd kommer man snart till den punkt där ett extra depåbesök måste till. Då har man plötsligt ett sämre resultat än om man hållt igen lite. Det verkar kanske märkligt men det går att räkna ut.

Det är här någonstans ambitionsnivån måste avgöras. Hur mycket pengar skall satsat på hoj, utrustning och däck? Är det värt att lägga 10-15tusen på en snabbtankutrustning om det spar 30sek i depå? Är det ide att byta bakdäck under racet för att kunna köra 3sek snabbare per varv? Hur mycket längre tid tar DET depåstoppet och tjänar vi in det? Orkar vi det?

När jag med mina kompisar räknade och funderade på detta tänkte vi mycket på F:et i ERF. Lika mycket körning för båda förarna var en punkt, vilket gav 5 depåstopp. Om vi ligger någon eller några sekunder över personbästa orkar vi hela passet samt att däcken(Pilot Power) håller i mål. Det räckte till en 28:de plats på premiären. Strategin sade 170-180varv. Vi körde 178. Vi var supernöjda. :D

Efter racet kunde vi konstatera att den fysiska konditionen inte var gränssättande för oss även om vi kört fortare än planerat. Jag fick tippa av lite på gasen för att bensinen skulle räcka det planerade körpasset. Döm om min förvåning när jag konstaterade att det inte påverkade varvtiderna mer än någon sekund.

Roberth skrev:
2525981
Efter racet kunde vi konstatera att den fysiska konditionen inte var gränssättande för oss även om vi kört fortare än planerat. Jag fick tippa av lite på gasen för att bensinen skulle räcka det planerade körpasset. Döm om min förvåning när jag konstaterade att det inte påverkade varvtiderna mer än någon sekund.
Ni fick en 1.49 tid på ERF 1 Anderstorp med "gatdäck" som bäst, vi kom inte ens i mål trots att vi hade slicks.

Vettiga inlägg. Det uppskattas! I skrivande stund håller jag på att värva en tokig norrlänning :tummenupp från någons team. Hehe! Undrar vem?!

Ja detta är tänkvärt.:va Allt beror väl på vilken inställning man har. Vill man köra hårt så kanske inte det lönar sej egentligen, men då har man i alla fall fått köra så mycke de går :yoparty . Det kan ju va värt en del.
Frågan är väl om man vill få körtid och försöka bli snabbare eller om man vill köra på strategi. Det är ju kul vilket som (for fun). Som sagt , bara en fråga om inställning.:)

By the way. Fixade licensen nu i helgen. Fick köpt en banhoj åxå (oplanerat).
gsx-r 600, som jag ska försöka köra skiten ur.

Last edited:
GSXR Junior skrev:
2526310 Vettiga inlägg. Det uppskattas! I skrivande stund håller jag på att värva en tokig norrlänning :tummenupp från någons team. Hehe! Undrar vem?!
Den där förvirrade norrlänningen tror jag vi vet vem det är. :D Snabb e han men se till så att han håller sig på hjulen, snygga lowsiders ger inga poäng i ERF.

Intressant diskussion om däckval.
Vad säger expertisen om "intermediatedäck" typ Pirelli SuperCorsa, Metzeler Racetech? Funkar dessa med en lite hårdare blandning?
Har själv kört bandagar med Pilot Power 2CT och haft ett fantastiskt bra grepp samt fått ut många mil på dom och jag tror lätt dom håller ett 6 timmars EFR i B- serien (läs, 1:15 - 1:17 tider på Knudan)

Maverick_ou812 skrev:
2526394 jag tror lätt dom håller ett 6 timmars EFR i B- serien (läs, 1:15 - 1:17 tider på Knudan)
I det tempot så håller nästan vilka däck som helst både kval & race, vi körde 1.07-1.11 tempo nu senast utan att byta hjul, men det beror iof rätt mycket på optimal fjädringsinställning samt mjuk körstil (slö hoj med rädd förare).

Maverick_ou812 skrev:
2526394
Intressant diskussion om däckval.
Vad säger expertisen om "intermediatedäck" typ Pirelli SuperCorsa, Metzeler Racetech? Funkar dessa med en lite hårdare blandning?
Har själv kört bandagar med Pilot Power 2CT och haft ett fantastiskt bra grepp samt fått ut många mil på dom och jag tror lätt dom håller ett 6 timmars EFR i B- serien (läs, 1:15 - 1:17 tider på Knudan)

Som GSXR1100R sade så håller många däck 6 timmer om man tar det easy och inte har problem med konstig bakdämpare. Vi kör "hårda" slicks SC2 och med lite tur så håller också bakdäcket hela loppet. Björn kör vår gamla Triumph på Knutstorp 1.07-1.09 (1.05 som bäst) och jag kör 1.15-1.20 (1.13 som bäst) och däcken håller precis ned till sista gummit. En timme mera och vi måste byta. Bakdäcket är lövtunnt efteråt på ena sidan. Men om man satsar mera så måsta man byta innan 6 timmar. Vi är supertaktiska i vårat team med mycket specialicerade uppgifter. Björns uppgift är att köra fort och min uppgift är att spara däck. :D He, he, det låter mycket bättre än att jag inte kan köra tycker jag. :huvet

Please kalla inte sportdäck för "intermediate" det är nämligen beteckningen på racing-däck avsedda för våt bana utan regn. Dvs det finns tre typer racing däck Slicks, Intermediate och Rain. (Alla i olika compound naturligtvis.) Annars blir vi förvirrade. Alltså dom däck du snakkar om är sportdäck, eller bättre sportdäck. Några av dom är förvånansvärt bra, eftersom några klasser som supersport 600 och/eller std600 i några länder måste köra med gatgodkända däck. Därför görs "bättre sportdäck" också till gata. Och dom modellerna är rätt så bra. Hos några fabrikat kan till och med väljas compound till dessa "gatdäck".

Kris955 skrev:
2526684 Som GSXR1100R sade så håller många däck 6 timmer om man tar det easy och inte har problem med konstig bakdämpare. Vi kör "hårda" slicks SC2 och med lite tur så håller också bakdäcket hela loppet. Björn kör vår gamla Triumph på Knutstorp 1.07-1.09 (1.05 som bäst) och jag kör 1.15-1.20 (1.13 som bäst) och däcken håller precis ned till sista gummit. En timme mera och vi måste byta. Bakdäcket är lövtunnt efteråt på ena sidan. Men om man satsar mera så måsta man byta innan 6 timmar. Vi är supertaktiska i vårat team med mycket specialicerade uppgifter. Björns uppgift är att köra fort och min uppgift är att spara däck. :D He, he, det låter mycket bättre än att jag inte kan köra tycker jag. :huvet

Please kalla inte sportdäck för "intermediate" det är nämligen beteckningen på racing-däck avsedda för våt bana utan regn. Dvs det finns tre typer racing däck Slicks, Intermediate och Rain. (Alla i olika compound naturligtvis.) Annars blir vi förvirrade. Alltså dom däck du snakkar om är sportdäck, eller bättre sportdäck. Några av dom är förvånansvärt bra, eftersom några klasser som supersport 600 och/eller std600 i några länder måste köra med gatgodkända däck. Därför görs "bättre sportdäck" också till gata. Och dom modellerna är rätt så bra. Hos några fabrikat kan till och med väljas compound till dessa "gatdäck".

Vi har kört Bridgestone med medium hårdhet & körde både Mantorp & Anderstorp på en uppsättning däck. Men så är vi långsamma också.... :)

Skoja att det kommer in erbjudande om hojar nu... Alla vill sälja! Kanske kan göra nåt klipp...

GSXR Junior skrev:
2526783 Skoja att det kommer in erbjudande om hojar nu... Alla vill sälja! Kanske kan göra nåt klipp...
Du kan göra ett klipp om du köper min hoj nu. Har precis rivit hela skiten och plockat upp den i hyllan, alla delar medföljer för 75K:tummenupp

Back