Axxexs
Ordinary man doing extraordinary things
- Gick med
- 11 Dec 2003
- Ort
- Verkstan
- Hoj
- Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Rensade bland några lådor där hemma och hittade gamla nummer av tidningen RACE. Kollade igenom några och hittade en artikel från det första ERF:et som hölls för roadracing. Slog mig då att ERF hållt på ett tag och att det är om bara några få ynka månader är 10 år sen som det hela starade jue!
Så nästa år firar serien 10 års-jubileum!
Fixade in texten från Anders Hallbergs artikel hit till SH från tidningen RACE där den ursprungligen publicerades i nr19 22 juni 2000.
Lite nostalgiläsning för dom som var med på den tiden och för dom som sysslar med detta sen dess.
Så nästa år firar serien 10 års-jubileum!
Fixade in texten från Anders Hallbergs artikel hit till SH från tidningen RACE där den ursprungligen publicerades i nr19 22 juni 2000.
Lite nostalgiläsning för dom som var med på den tiden och för dom som sysslar med detta sen dess.
JR National Endurance - Jönsson/Österberg vann 6-timmars på Scandinavian Raceway
"Endurance Racing for Fun". Det blev verkligen en trevlig tillställning.
Åtminstånde för flertalet av de 18 team, som ställde upp i 6-timmarsloppet på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Allra gladast var JR National Endurance, som vann med Jesper Jönsson/Rickard Österberg, bakom reglagen på en Yamaha R1.
Inför den i sammanhanget sedvanliga Le Mansstarten, kl 10:00 i söndags, gällde Team VEIDEC Racing Suzuki, med Anders Lilja/Jan Greven/Mikael Hägerström, som favoriter. Den nykomponerade trion generalrepeterade inför årets tredje VM-deltävling, Leige 24-timmars på Spa Francorchamps-banan i Belgien 15-16 juli.
Förutom att Liljas långdistanspreparerade GSX-R750 räckte till start i pole position, förfogade teamet över VM-härdad depåpersonal, snabbtankningsanordning och en rad andra tidsbesparande finesser.
Men det hjälpte inte. Millisekunden innan Team VEIDECs startman Jan Greven tryckte på knappen till startmotorn, slog han om tändningsströmmen till läge noll. Trots att det var uppgjort att tändningen skulle vara påslagen, när han kom rusande efter tio-tolv meters språngmarsch.
Det betydde att pole position i ett nafs förvandlades till "lowest position". Alltså en plats i kön. Men innan Greven fullbordat sitt inledande entimmespass, 35 varv, hade han tagit över ledningen från Stockholms MC-Varuhus, Honda VTR1000 SP1, med far och son Bosse och Peter Granath, samt Lars Carlsson. Så visst kan Greven köra motorcykel. Men att få igång hojen är en annan sak. Åtminstånde i söndags.
Efter en timme låg Team Väsby Taxi, Suzuki GSX-R750 och förartrion Tamas Vascey/Victor Zuber/Tomas Risberg trea på 33 varv. Samma antal varv visade monitorerna för dåvarande fyran, JR National Endurance. Så långt var för övrigt inte spridningen så stor. Men omkastningen kom undan för undan.
Tidsödande depåstopp
Det fick inte minst Team VEIDEC erfara. Med Lilja i sadeln. Bara efter några varv delades en liten skarv i titanavgasröret på sig. Ljudnivån krävde omedelbart stopp i bandepån, för att byta röret.
-Vi hade grejer. Men det kostade oss åtminstånde tre varv, suckade Lilja. Dessutom körde vi på slicksdäck hela tiden. Trots att regnet stänkte vid ett par tillfällen. Speciellt sista halvtimmen. Då tvingades Mikael Hägerström ge upp försöken att hämta in JR National.
-Precis innan dom flaggades i mål, hann Mikael passera. Vilket betydde att vi åtminstånde slutade på samma antal varv som segrarna. Men 1 minut och 55,26 sekunder efter. Vi har inte mycket att skylla förlusten på. Men faktum är att våra svåraste motståndare även hade lyckan att pricka in två av sina tankstopp, medan fältet touringåkte bakom pacecar, under tiden bärgning pågick, summerade Lilja.
Med tanke på det smått ombytliga vädret, passade även JR National Endurance val av mönstrade landsvägsdäck, som hand i hanske.
-Vi använde Michelin Pilot, både fram och bak. Den kombinationen passade perfekt. Överhuvudtaget klaffade allt mycket bra. Men vi hade inte räknat med att tanka mer än 5 gånger. Det gick åt mer soppa än beräknat och vi fick stanna en gång extra, sa Rickard Österberg, som gjorde endurancedebut i söndags tillsammans med Hyllinge MS-kollegan Jesper Jönsson.
Körde en standard R1
Bortsett från två mycket entusiastiska och eminenta mekar, i form av Jönsson Senior (pappa till Jesper) och Anders Larsson, hade inte teamet lagt ner någon större möda på snabbkopplings-hokos pokus.
-Nej vi körde i stort sett en standard R1. Efter halva distansen bytte vi bakhjul (läs däck). Bromsarna höll hela tiden och allt annat också. Så det här var riktigt kul, ansåg Rickard innan han med lätta steg travade iväg till prisutdelningen - på samma plats där vinnarna av Anderstorp 24-timmars, ingående i VM, stod för sju år sen.
VEIDEC Racing flankerade på ena sidan och på den andra, tredjeplacerade Team Stockholms MC-Varuhus. Den senare besättningen förlorade mark succesivt och distanserades till sist med fyra varv. Delvis beroende på en krånglande tankanordning, som restnoterade ett antal liter pga en tekniskt betingad vaccumeffekt.
Efter en krasch under uppvärmningspasset inför SS 600-SM i Linköping, gjorde Göteborgaren Martin Karlzzon comeback. Och blev fyra på sin Suzuki GSX-R600, i par med Gustav Persson, till vardags rookie i SB-SM och SO.
-Vid kraschen i Linköping slog min ena armbåge in i ett revben. Det punkterade i sin tur en lunga. Mot min vilja skrevs jag ut från Sahlgrenska sjukhuset hemma i Göteborg, fyra dagar efter kraschen. Jag hade fortfarande grymt ont. Men jag räknar med att vara tillbaka i form igen till Scandinavian Open i Karlskoga, näst sista veckoslutet i juli, sa dubbel-Z.
16 team kom i mål
Totalt kom 16 av 18 team i mål. Trots att antalet anmälda utgjorde en besvikelse för arrangerande ARC, med organisatören Hans Brånalt i spetsen, avser smålänningarna att komma igen med ett liknande arrangemang 23-24 september.
-Det mesta blir i samma tappning som den gångna helgen. Individuella B-race på lördagen och Endurance på söndagen. Rykten om inställt och övertecknade startfällt, hoppas vi att ingen lyssnar på till hösten. Ring hellre klubbens kansli 0371-16170, och få riktiga besked, påpekade Brånalt.
För att själv kunna delta i ERF-loppet, tillsammans med sonen Pierre Danhall och Kristian Lodnert, valde han att hyra in Eva Gödke från Hyllinge MS, på posten som tävlingsledare. På kuppen kunde Brånalt åka hem som vinnare, i kategorin under 500 kubik.
-Ja vi har prisbedömning över och under 500 kubik. Men när vi tog det beslutet, kunde vi inte veta att att Team MDF Racing, Daniel Persson/Freddy Papunen/Martin Roos, skulle bryta på sitt 100e varv, avrundade Brånalt, appropå att endast ett av två startande tvåtaktsteam (läs Aprilia RS250) höll ut i sex timmar.
AH
Last edited: