Era bästa MacGuyver moments

för många år sedan skulle en kompis komma förbi o visa upp sin 125:a, han hade ca 5 mil o köra och efter 3 mil så stannade hojjen för honom, han släpade hem den till mig och vi började kolla på den.
Det visade sig att den var komplös, rev av toppen och såg ett hål i kolven..
Demonterade kolven och skruvade i en konad bult med mutter på insidan och slängde ihop den, funkade kanon och den höll sålänge jag kan minnas.

Jag har varit med om ett riktigt Macguyver moment, fast inte mc relaterat tyvärr.

För några år sedan så tömde jag brevlådor på söndagar åt poståkeriet i Göteborg. Glömde nyckeln i en brevlåda, vilket jag kom på efter att ha åkt iväg... hann dock inte långt innan jag kom på det, så jag åkte fort tillbaks som satan så var det en bil som stod vid brevlådan och nyckeln var borta. Jag kommer fram till brevlådan och frågade den här snubben om han har sett några nycklar som satt kvar i låset till brevlådan - jovisst hade han sett dem, men dumt nog så slängde han in dem i brevlådan.

Kände hur ångesten kom krypandes, hur fan ska jag få ut skiten? Var halvvägs klar dessutom, och nycklarna måste jag ju ha för att fortsätta tömma resten av lådorna.

Hittar ett stängsel, lyckas snurra av en bit av stängselnätet, tillräckligt långt... gjorde en krock i ena änden och körde ner den i lådan och höll på i cirka 15 min, och fick upp nycklarna till sist.

Puh, glömde aldrig nycklarna igen efter det!

har en till gällande en santana lx jag hade på sem upp till jämtland, söndagen kom och jag skulle åka hem och kör då i en sten på en skogsväg så avgassystemet gick av innan sista (enda) dämparen vilket gjorde att bilen lät utav bara helvete.. gick ut i skogen och bröt av en grov gren som jag körde in genom utblåset, detta gjorde att rören nästan låg mitt för och reducerade ljudet med 75%.

tur var att det satt en fullflödesdämpare på bilen och att vi har mycket skog i vårat land för grenen brann upp så efter ett tag fick man stanna och fixa en ny.

En låsningsring till HS1 lampa.
Var tydligen inte bara lampan som saknades på ena sidan.
Fick använda senaste Makita-inköpet och slakta en gammal Kungs isskrapa.

PXL_20250918_111435355.jpg

PXL_20250918_112851584.jpg

Inte vackert men det gör jobbet.

Halv framlängesvolt med en Renault Dauphine. Åter på hjulen gick den max 30. Oljan i lyftrenaren runnit ut. Drog i hop slangen till förgasaren med isoleringsband.
Kopplingen på en hästlastbil la av. Balsnöre till pedalen, Koppla ur med foten, sen dra i snöret för att få driv.
Annan hästlastbil. Vindrutetorkarna la av i ösregn. Balsnöre från torkaren till hästskötaren.

Åker från Mölndal mot Göteborg motorleden med en uppdragsgivare på 1980-talet.
Så säger han att gasen har hängt sig. Lösningen blir att han tar av vid nästa avfart och jag bryter tändningen med startnyckeln. Han bromsar in och där står vi på avfarten. Vid kontroll visar det sig att en fjäder som ska dra tillbaka gasen i förgasaren har gått av.
Löses med gummiresårbandet i mina kalsonger.
Och vi kan köra vidare.

Köper på 1980-talet en Volvo 142 av en kamrat. Får veta att den går dåligt i uppförsbackar men när det planar ut löser det sig. Men så ska vi köra ner till Chamonix, 4 klättrare. Och i en uppförsbacke i Schweiz dör den. Nåja lätt vända bilen, köra ner och stanna på planmark. Vid kontroll av bensinpumpen visade sig att i bensinpumpen låg ett ventilblad som gått av.
Ca 6 x 20mm2 som jag minns det.
Tunt som ett bladmått. Och av ett bladmått 0,05(?)mm som ingick i bilens "bra att ha" vid behov gick det göra nytt ventilblad till bensinpumpen.
Och så kunde vi köra vidare.
Bladmåttet i bensinpumpen behövde aldrig bytas under dom år jag hade bilen kvar. Och den bilen gjorde många resor ner till Alperna.

Last edited:
Kul trådlyft!

1. Lagade en kompis Passat TDI som tappat turbotrycket. Använde mig av förlängningsröret till en WD-40 sprayburk som passade perfekt som ersättning för det trasiga röret till nån sensor.

2. Lagade ett avgassystem som gick av mitt under bilen genom att skära av två colaburkar med Victorinoxen och slarva med. Och några slangklammer. Höll i de tio mil som återstod.

Med vänlig hälsning,

Köper på 1980-talet en Volvo 142 av en kamrat. Får veta att den går dåligt i uppförsbackar men när det planar ut löser det sig. Men så ska vi köra ner till Chamonix, 4 klättrare. Och i en uppförsbacke i Schweiz dör den. Nåja lätt vända bilen, köra ner och stanna på planmark. Vid kontroll av bensinpumpen visade sig att i bensinpumpen låg ett ventilblad som gått av.
Ca 6 x 20mm2 som jag minns det.
Tunt som ett bladmått. Och av ett bladmått 0,05(?)mm som ingick i bilens "bra att ha" vid behov gick det göra nytt ventilblad till bensinpumpen.
Och så kunde vi köra vidare.
Bladmåttet i bnesinpumpen behövde aldrig bytas under dom år jag hade bilen kvar. Och den bilen gjorde många resor ner till Alperna.
Ändå rolig inställning till materialet.
"Vi ser om det här funkar, och gör det så....då är det permanent"
Men - bra inställning!

Skruven som höll fast kopplingscylindern på min Saab V4 rymde, cylindern trillade loss.

Jag gick ut i skogen och täljde till en träpinne som jag slog in i hålet och körde vidare, många år senare när jag lyfte ur motor/låda på bilen upptäckte jag att jag inte hade ersatt pinnen med en ny skruv. (skruven jag hade tappat låg så klart mitt under växellådan, tillsammans med allt annat som tappats i motorrummet sedan bilen var ny)

Det var inga krafter som verkade på den, utan skruvens uppgift var bara att hålla kvar cylindern i rätt läge.

Jag hade en BMW 2002 och var på väg till en kompis och mitt under en omkörning small det till och vänster fjäderben gav upp. Undre tallriken hade bestämt sig för att släppa taget om benet. Jag stannade och konstaterade fakta. Räddaren i nöden var en kille på en Zundapp KS50. Jag fick åka bakpå hem till min kompis. Vi åkte till min strandade bil med diverse verktyg bland annat fogsvans, men att byta fjäderben på vägkanten kändes besvärligt. Lösningen blev en bit av en björk. Vi sågade till en bit som gick att trycka in så pass att hjulet gick fritt. Då kunde jag köra sista milen av resan och kunde åka och hämta ett annat ben att montera.

Bilrelaterat. Var till Stockholm och köpte ett skärmflygskit efter jobbet i Forsmark på en fredag och skulle sen hem till Falun. Vi fick mycket att prata om så blev kvar där en bra stund och kl var väl närmare 23 innan jag skulle åka hemåt och så startar inte bilen. Frågar om dom kunde hjälpa mig att vrida på tändningen så jag kunde kolla om jag hade gnista, och det hade jag. Så funderade lite började kolla bränslepumpsrelät då jag inte hörde något klick därifrån när jag vred på strömmen(Volvo 940), plockade av kåpan på relät så jag kunde trycka ned blecket med fingret och då startade den. Så gick in och frågade om dom hade en bit kartong och fick ett flingpaket, rullade ihop en bit och kilade in så bläcket hölls nere och fick kontakt då magnetspolen hade gett upp. Dom blev mäkta imponerade av mina MacGyver-skills och jag kunde åka hela vägen hem med hjälp av en liten kartongbit.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär