ER6-tråden

Det där ska inte vara några problem alls.

Tillräcklig vinkel på skylten och avstånd mellan blinkers.

Men tänk på att du måste ha en röd reflex också. Den får inte sitta på skylten egentligen även om en och annan får godkänt så.
 
Tack, låter bra!
Har en reflexhållare men har inte monterat den ännu då det förstör den rena "looken" lite.
Slänger nog på den inför besiktningen :)
 
Säsongens första soltur!

KawasakiJohn: Bra uppflyttad nrplåt där! Riktigt snygga blinkers också.

20190211_132553.jpg

H-e vilken oskön vind idag.... :P Fick testat nya Zero Gravity-rutan iaf! Ser fram emot slutet av veckan, läste nåt om sol och 7-8 grader heh :)
 
Har kört ca 50 mil nu med Kawasaki'n senaste två veckorna efter jag köpte den.....och jag måste säga: jag gillar den! Bara en sån sak som ljudet med originaldämparen - bästa jag hört hittills (med de få hojarna jag har att jämföra med). Mkt positivt överraskad :) På MT-07:an satte jag på ett GPR men lär inte slösa massa pengar på det nu när det ändå låter så trevligt. Och CBR'en.....ja joo det lät bra original när man varvade skiten ur den ;)

Ut o köra lite efter jobbet nu innan regnet faller ikväll!
 
Tog och fixade nya blinkers som sitter i backspeglarna istället, och på blinkerns gamla plats tog jag och monterade ett par extraljus istället.
Måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet, där man fick extraljus som är väldigt diskreta.

20190227_181935.jpg

20190227_181945.jpg

20190227_182449.jpg
 
Som bilintresserad lär man sej snabbt att varje enskild modell/motor har sina egenheter. Antar att det är så med ER-6N med. Som nybliven ägare av denna cykel undrar jag så klart vilka fallgropar som den har. Speciellt årsmodell 2008 som jag har då. Är förstagångare på motorcyklar överhuvudtaget så det kan ju komma en del dumma frågor och det ursäktar jag för men alla är vi ju barn i början!

/Dave
 
Hade en 08 i två år och kan inte direkt säga att jag hittade några problem.
Db-killern (dB egentligen men stor bokstav och mening och så...) lossnade pga att skruven som höll den på plats gängade ur på det Hurric-system som satt på den men det kan man nog inte anklaga kawa för tror jag :)
Kul hoj som jag trivdes med som sjutton men jag ville ha något större som det gick att hänga väskor på ordentligt. (ja och så gnällde uppkörningsinspektören på att jag tänkte köpa hornet/er6 under hela uppkörningen för han tyckte jag var för stor för en sådan :D)

/R
 
Hade en 08 i två år och kan inte direkt säga att jag hittade några problem.
Db-killern (dB egentligen men stor bokstav och mening och så...) lossnade pga att skruven som höll den på plats gängade ur på det Hurric-system som satt på den men det kan man nog inte anklaga kawa för tror jag :)
Kul hoj som jag trivdes med som sjutton men jag ville ha något större som det gick att hänga väskor på ordentligt. (ja och så gnällde uppkörningsinspektören på att jag tänkte köpa hornet/er6 under hela uppkörningen för han tyckte jag var för stor för en sådan :D)

/R

Okäj, gött o höra. Vad jag kan bedömma är min cykel väl omhändertagen så då kanske det blir lite skruva och bara underhåll då. Storleken är lagom för mej känns det som nu iaf. Jag är blott 170 cm lång. Min dB-killern till det monterade Arrow-systemet ligger i en kartong vid sidan om för min del. Får se hur länge jag mäktar med det. Fräckt med brötigt ljud men jag har blivit bekväm.
 
Skall det sitta en en kortare "hugger" på bakhjulet på årsmodellerna 2006-2008 original? Tycker mej hitta bilder med både och.

Byta front till nyare årsmodell? Går det? Med front menar jag strålkastare o mätarhus.
 
Mig veterligen är inte hugger standard, det är trots allt en instegshoj med förhållandevis lågt nypris.
Fronten får någon annan svara på men jag undrar om det är värt det.
 
Har en fråga kring ett par slangar som hänger ner vid växelreglaget. Har fått lära mig efter lite efterforskning att det är kondens från kylaren samt luft från tanken om jag inte missminner mig och att dom ska hänga fritt. Men placeringen känns märklig (väldigt nära växelreglaget) samt är dom ganska långa. Ska dom sitta där dom sitter och är det lugnt att korta dom lite typ 2-5cm?
IMG_0893.jpgIMG_0894.jpg
 
Har en fråga kring ett par slangar som hänger ner vid växelreglaget. Har fått lära mig efter lite efterforskning att det är kondens från kylaren samt luft från tanken om jag inte missminner mig och att dom ska hänga fritt. Men placeringen känns märklig (väldigt nära växelreglaget) samt är dom ganska långa. Ska dom sitta där dom sitter och är det lugnt att korta dom lite typ 2-5cm?

Ja, de sitter på rätt plats. Du kan alltid justera runt dem så de hänger ut på ett lite bättre ställe, de ska trots allt bara droppa ut vätska. Det går bra att korta dem med, men det kan komma svart och kladdig vätska ur dem, så ha det i åtanke.
 
Hur mycket är det som skiljer de olika generationerna åt? Nån som vet? Är ramen den samma?
Nej, ram, sving och stötdämpare skiljer åt mellan generationerna.

Generation 2:
*2009 års ER-6N har dessutom fått en ny ram och svingarm
*en ny strålkastare, kåpdetaljer
*Framgaffeln har fått styvare fjädrar (ABS-modellen får ännu hårdare fjädrar)
*stötdämparen kommer från en ny leverantör
*Motor, styre och fotpinnar är numera gummiupphängda
*Motorn är oförändrad inuti - men den nya bränsleinsprutningen och modifierade tändinställningar samt en lätt ombyggnad av avgassystemet
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/472-kawasaki-er-6n-09
Minns jag rätt är motorskillnaderna i mellanregistret och inte på topp. Jag vill också minnas att ABS i generation 2 är något bättre med när den väljer att gå in.

Generation 3:
*Trots att modellen fått en ny ram, ny svingarm och nya kåpdetaljer

*Hos 2012 års ER-6n är stötdämparen bak med 2 millimeter längre slaglängd än tidigare medan framgaffeln förlängts med 15 millimeter och fått 5 millimeter längre slaglängd. Samtidigt har fjädrarna blivit aningen mjukare

*Styret är 20 millimeter bredare än tidigare

*nya slimmade ramen gjort att respektive fot nu kan placeras cirka 50 millimeter närmare motorcykelns mittlinje

*Även sadeln har fått ny, tjockare stoppning

*Motorn, den bränsleinsprutade parallelltwinnen på 649 kubikcentimeter, har uppdaterats för att erbjuda mer kraft vid varvtal under 7000 rpm.
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/4730-kawasaki-er-6n-2012-provkoerd
Jag vet också att motorns kompressionen sänkts från 11.3 till 10.8 i generation 3, samtidigt som toppeffekten ska vara den samma.

Sifferspecifikationer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ninja_650R#Specifications
 
Last edited:
Nej, ram, sving och stötdämpare skiljer åt mellan generationerna.

Generation 2:

https://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/472-kawasaki-er-6n-09
Minns jag rätt är motorskillnaderna i mellanregistret och inte på topp. Jag vill också minnas att ABS i generation 2 är något bättre med när den väljer att gå in.

Generation 3:

https://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/4730-kawasaki-er-6n-2012-provkoerd
Jag vet också att motorns kompressionen sänkts från 11.3 till 10.8 i generation 3, samtidigt som toppeffekten ska vara den samma.

Sifferspecifikationer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ninja_650R#Specifications

Yeah! Det var ett bra svar. Gillar! Tack!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top