ER6-tråden

Skit det var inte bra, tyckte ett sådant lyse hade varit riktigt snyggt och lätt att installera.

Av ren nyfikenhet hur brett måste det vara ?

om man vill ha så lite "skit" som möjligt där bak , vad väljer man ?
Vet inte exakt måttet men tror att det är 15cm eller något liknande,

http://www.xlmoto.se/mc-diodblinkers-micro-led

Detta är nog en av de minsta blinkersen du kan hitta.
 
Ett par frågor till er som har koll;

1. Mitt bromsljus har slutat fungera när jag använder frambromsen (funkar med bakbroms), plus att bromsverkan fram känns lite ojämn och bromsslangarna verkar ha blivit lite svampiga. Hojen är en 07 med ABS och jag är ganska sugen på att totalrenovera hela frambromsen för att få det i chefig toppklass.

Är det någon som har haft samma problem med bromsljuset? Vad är det jag bör kika på?
Att byta ut hela bromsarna känns som att det lär på minst 4 fräs för slangar, belägg och eventuellt skivor - är det en rimlig gissning?
 
Givaren i handtaget skulle jag gissa. Aldrig fel med nya slangar. Borde vara bytta på din hoj ialf en gång. Nya belägg är väldigt trevligt. Tänk på det är inte enkelt att lufta abs systemen.
 
Givaren i handtaget skulle jag gissa. Aldrig fel med nya slangar. Borde vara bytta på din hoj ialf en gång. Nya belägg är väldigt trevligt. Tänk på det är inte enkelt att lufta abs systemen.

"Borde vara bytta på din hoj iaf en gång" ?? Wooot??
Sen när brukar man byta ut broms slangar regelbundet?? 2007 är ingen ålder på varken hojen eller slangarna.
Det var nog det konstigaste påståendet jag någonsin sett.:3freak:rofl

Men för att svara Arkstedt.
Det verkar onödigt att byta ut hela systemet då det troligen bara är en slang som behövs bytas. Om du tycker in handtaget så får du syna alla slangar och se om det kommer någon bula på något ställe, för då är det brott i slangen. Sen kan man ju byta original till stålomspunna slangar så får du mer "knip" i inbromsningen.
Men nej, det tillhör inte normen att man ska behöva byta dem efter några år....:crash
 
Om jag inte minns fel så står det de i service manualen om jag inte blandar ihop dem med min nya hoj.
 
20140915_185603.jpg
"Borde vara bytta på din hoj iaf en gång" ?? Wooot??
Sen när brukar man byta ut broms slangar regelbundet?? 2007 är ingen ålder på varken hojen eller slangarna.
Det var nog det konstigaste påståendet jag någonsin sett.:3freak:rofl

Konstigt dock sant. Står på kawas egna service protokoll. :dummer
Skall se om jag kan hitta det och lägga in här...
 
Last edited:
Ett par frågor till er som har koll;

1. Mitt bromsljus har slutat fungera när jag använder frambromsen (funkar med bakbroms), plus att bromsverkan fram känns lite ojämn och bromsslangarna verkar ha blivit lite svampiga. Hojen är en 07 med ABS och jag är ganska sugen på att totalrenovera hela frambromsen för att få det i chefig toppklass.

Är det någon som har haft samma problem med bromsljuset? Vad är det jag bör kika på?
Att byta ut hela bromsarna känns som att det lär på minst 4 fräs för slangar, belägg och eventuellt skivor - är det en rimlig gissning?

Märkte att mitt bromsljus inte funkade och det visade sig att vid en reparation (inkl byte av styre) hade de inte kopplat in sladdarna till givarna i handtagen. Kolla där först.
 
Konstigt dock sant. Står på kawas egna service protokoll. :dummer
Skall se om jag kan hitta det och lägga in här...

Jag googlade och hittade det. Jo det står i manualen. Löjligt, vart fjärde år. Men har aldrig varit med om att det någonsin bytts om det inte funnits behov för det. Bromsslangar från 80 tals hojar håller än idag utan att ha blivit bytta en enda gång. Som sagt: :dummer
Sen så finns det service scheman som säger att man ska demontera hela baksvingen för att fetta in svinglagret. Men det är det nog ingen som gör. Snackat med Kawasaki i Sverige om det och de sa bara att: "-Ja jo, det står så. Men det finns större risk för att skada lagret om det görs, så vi gör det inte. Bättre att byta ut lagret när det börjar bli slitet."
 
Som sagt så skrev bara jag det som jag läst. Men antar det bara är för styling folk byter till stålspunna slangar.
 
Precis. Och ju äldre gummit i vanliga slangar blir så ju mer flexar dom. Nästa gång du hoppar på någon felaktigt så kanske du kunde be om ursäkt.
 
Precis. Och ju äldre gummit i vanliga slangar blir så ju mer flexar dom. Nästa gång du hoppar på någon felaktigt så kanske du kunde be om ursäkt.

Tycker inte att jag hoppat på någon felaktigt, då broms slangsbyten är ingenting som görs. Ja, service punkt osv. men det GÖRS inte.
Och bromsslangar som flexar för mycket räknar jag dem som är kanske 20-30 år gamla, inte från 2007. Finns ingen anledning.
Varför har ingen annan det som service punkt isåfall. Är ju inte som att kawasaki använder mycket sämre slangar. Snarare att i japan är dem försiktiga i överkant och har en del konstiga service punkter som det i efterhand sägs vara helt onödiga.
 
Last edited:
Givaren i handtaget skulle jag gissa. Aldrig fel med nya slangar. Borde vara bytta på din hoj ialf en gång. Nya belägg är väldigt trevligt. Tänk på det är inte enkelt att lufta abs systemen.

Jag har redan luftat bromsarna och tyckte inte det var något större problem - vad är det som skulle vara knöligt med det? - obs, ej menat som attackfråga - misstänker att det kanske är något med knöligheten som gör att bromsarna inte funkar perfekt nu i efterhand.


Fråga till övriga; var får man tag på stålomspunna bromsslangar till er6, eller är det värt att låta en verkstad köpa in?
 
Jag har inte än gjort det själv bara hört från många det kan vara knepigt.
Kolla ebay. Boove.se har många delar oxå.
 
Som sagt så skrev bara jag det som jag läst. Men antar det bara är för styling folk byter till stålspunna slangar.

SVEMOs reglemente kräver stålspunna bromsslangar om du ska köra i Speedster Cup/Kawasaki ER-6n Cup.
 
Säljes . Slip-on gpr video finns. Medföljer lambdakiller.
Pcm 5 passar även verisys.
Dessa har suttit monterade på en 2008.
Er6-f 2008 gpr slip-on: http://youtu.be/mUvc1Wq24BA
 
Last edited:
Ok fint.
Jag har egentligen tänkt skita i att inhandla ett slipon men kikar lite på begagnade. Såg nu att dessa var ganska dyra original, vad vill du ha för din?
Tänkt 2500 för den och 2000 för pcm5 . Paketpris 4000.
Nypris på slipon är 4000.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top