ER6-tråden

Till er som köpt scorpionsystemet. Upptäckte idag att det är nån form av db-killer i den bortsett från db-killern man får med. Drar man bort den låter den ännu roligare. :D
Den som dom kallar double ended flute? Jag tror att det låter ännu högre om man tar bort systemet helt:rolleyes:
 
Den som dom kallar double ended flute? Jag tror att det låter ännu högre om man tar bort systemet helt:rolleyes:

Ah, heter det så? Tack. Vet du om den ska va i när man stoppar i db-killern? Antar det?

Testade starta hojen utan systemet o det lät kul men det är nog inte kul att köra så längre tid och man vill ju inte störa alltför mycket.
 
Ah, heter det så? Tack. Vet du om den ska va i när man stoppar i db-killern? Antar det?

Testade starta hojen utan systemet o det lät kul men det är nog inte kul att köra så längre tid och man vill ju inte störa alltför mycket.

Ja, jag gissar på att den ska sitta i men i frågan om ljud så är väl allt en smaksak :tummenupp Om jag minns rätt så är den delen och dB-killern det enda som dämpar ljudet i systemet och om man plockar bort dem är man nog så nära öppna rör som man kan komma :)
 
Nu har min rullat 30 mil. Idag när jag åkte hem från jobbet upplevde jag att den lät annorlunda och var lite orkeslös. Tänkte först att oljenivån var låg men den var perfekt.

Ska man behöva kontakta säljaren? (Problemet är att dom ligger i Gävle..)
 
Nämnas ska väl göras att jag kommer att köpa av firma eftersom jag då får garanti. Jag har nämligen inget kort ännu. För det andra så är ABS en deal-or-no-deal faktor för mig.

Inser att man få betala mer när man köper av firma än privat, men eftersom jag inte kan provköra eller köra hem cykeln så finns det inte jättemånga alternativ.
 
Ja, jag gissar på att den ska sitta i men i frågan om ljud så är väl allt en smaksak :tummenupp Om jag minns rätt så är den delen och dB-killern det enda som dämpar ljudet i systemet och om man plockar bort dem är man nog så nära öppna rör som man kan komma :)

Ok, tack för svaret.

Nu har min rullat 30 mil. Idag när jag åkte hem från jobbet upplevde jag att den lät annorlunda och var lite orkeslös. Tänkte först att oljenivån var låg men den var perfekt.

Ska man behöva kontakta säljaren? (Problemet är att dom ligger i Gävle..)

Kan säga att min varierar från dag till dag tycker jag. Ibland är den slöare än andra dagar o min polare tyckte att hans z1000 var likadan. Det kan ju i vårt fall ha att göra med humöret man är på men det känns för stor skillnad för att det bara ska va det tycker jag...

Hejsan,

Slänger in en snabbversion av min tråd här med, eftersom det är här alla ER6:ister håller till :-)

49000 för en ER6F-08 som gått tusen mil, är det ett ok pris?

Länk till annonsen: http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_ER_6_F_ABS_47309728.htm?ca=18&w=3

Köpte min er6 av handlare för 65 000 o då var det en 2012 med 0 mil. Den du kikat på är 4 år äldre o har gått 1.000 mil. Tror de bör gå ner en bit mer i pris än 15 000 på den tiden om jag ska va ärlig.
 
Nu har min rullat 30 mil. Idag när jag åkte hem från jobbet upplevde jag att den lät annorlunda och var lite orkeslös. Tänkte först att oljenivån var låg men den var perfekt.

Ska man behöva kontakta säljaren? (Problemet är att dom ligger i Gävle..)

Hmm... svår fråga. Kan du försöka beskriva hur den lät annorlunda? Lite orkeslös är väl maskinen alltid om man håller sig inom inkörningsvarvtalen.
Ska man börja blanda in konsumentköplagens rättigheter vid reklamation så spelar det ingen roll att firman ligger i Gävle. Vid avhjälpande eller omleverans ska det ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig. Men strunta i det, ring försäljaren och berätta om dina funderingar. Är dom hälften så serviceinriktade som den Kawafirma jag handlade hos så kommer det där lösa sig snabbt och enkelt.
 
Hmm... svår fråga. Kan du försöka beskriva hur den lät annorlunda? Lite orkeslös är väl maskinen alltid om man håller sig inom inkörningsvarvtalen.
Ska man börja blanda in konsumentköplagens rättigheter vid reklamation så spelar det ingen roll att firman ligger i Gävle. Vid avhjälpande eller omleverans ska det ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig. Men strunta i det, ring försäljaren och berätta om dina funderingar. Är dom hälften så serviceinriktade som den Kawafirma jag handlade hos så kommer det där lösa sig snabbt och enkelt.

Ett lite metalliskt, slamrande ljud. Det KAN vara ren inbillning men jag brukar inte få för mig såna saker.

Ska ringa handlaren idag och höra vad dom säger.
 
Nämnas ska väl göras att jag kommer att köpa av firma eftersom jag då får garanti. Jag har nämligen inget kort ännu. För det andra så är ABS en deal-or-no-deal faktor för mig.

Inser att man få betala mer när man köper av firma än privat, men eftersom jag inte kan provköra eller köra hem cykeln så finns det inte jättemånga alternativ.

Försök hitta någon på jobbet/skolan/forumet som kan ställa upp och provköra åt dig, även på firmor finns lik och det är ju inte säkert att du hinner hitta felen innan garantin går ut. Du kan bjuda den som provkör några hundringar och bespara dig själv en massa besvär. På så sätt kan du dessutom handla av en privatperson och tjäna 10-15 kKr (jämfört med den annons du länkade till som enligt min mening var hutlöst dyr).

Själv tog jag med mig en kille från jobbet som kört hoj länge som hjälpte till att kolla på skicket så jag kände mig trygg med att köpa av privatperson.
 
Någon som har koll på vad 2.400 mil service kostar på en -08? Tänkte boka i veckan men vill veta vad priset ligger på ungefär, så man kanske kan förhandla fram ett dugligt pris.

Jag fick prisuppgifter på upp till 5300 på min -07a. Till slut fick jag servicen för 2500 dock!
 
Last edited:
Nu börja hojsuget komma tillbaka igen!
Vill ha en hoj som är billig köpa, köra och hyfsat bekväm
Så ni har säkert redan svarat på detta i tråden men orka inte läsa 366 sidor ;)

Min plan är att köpa en hoj som drar lite och är bekväm då jag tänkt åka på en Europa tripp. Men även vara rolig när man kommer ner till alperna eller andra småvägar.

Så nu till mina frågor:
hur mkt drar den långkörning.
Dör kroppen efter 20 min om man är 1.92m.

Mvh
 
Nu börja hojsuget komma tillbaka igen!
Vill ha en hoj som är billig köpa, köra och hyfsat bekväm
Så ni har säkert redan svarat på detta i tråden men orka inte läsa 366 sidor ;)

Min plan är att köpa en hoj som drar lite och är bekväm då jag tänkt åka på en Europa tripp. Men även vara rolig när man kommer ner till alperna eller andra småvägar.

Så nu till mina frågor:
hur mkt drar den långkörning.
Dör kroppen efter 20 min om man är 1.92m.

Mvh

Jag är 185 och jag har inga problem att köra långt med min. Jag kommer drygt 29 mil per tank så runt 0.4 kanske.

Funderar på att sälja min er6a. Pm om det är av intresse.
 
Nu börja hojsuget komma tillbaka igen!
Vill ha en hoj som är billig köpa, köra och hyfsat bekväm
Så ni har säkert redan svarat på detta i tråden men orka inte läsa 366 sidor ;)

Min plan är att köpa en hoj som drar lite och är bekväm då jag tänkt åka på en Europa tripp. Men även vara rolig när man kommer ner till alperna eller andra småvägar.

Så nu till mina frågor:
hur mkt drar den långkörning.
Dör kroppen efter 20 min om man är 1.92m.

Mvh

Jag har kommit 32,4mil på en tank tills det blev soppatorsk, så 0,50ish i detta fallet.
Dock var det med ett stundtals högre tempo ;)
Så det går säkert att komma ner strax under 0,5 vid lugn körning.
Vid bankörning får man räkna med ca 1L/mil

Jag är 1.83 och det är inga problem för mig iaf.
 
Last edited:
Back
Top