ER6-tråden

Ska sätta på mindre framdrev på min Er-6n. Frågan är bara om man ska ta 13 eller 14 kuggars? Nån som testat båda? Kommer den varva rent för mycket i 6an med 13?
 
Tjena! Har problem med min Er6-f 2006, vilket började i fredags kväll...
Hojen lirade finfint under de tidigare ~1,5h jag kört innan.

Vad som hände
Ska köra ut ur en rondell. Drar på ganska bra och väl uppe i ~150 så känner jag att han inte vill öka mer trots att jag håller stumt. ~5sec efter jag märkt att han inte vill öka så börjar det hacka till med ca. 2sec mellanrum samtidigt som farten sänks lite. Provar att växla ner (till 5an) och gasar, ingen acceleration utan den ligger kvar i hastighet alternativt sänker hastigheten ytterligare.
Lyckas komma över krönet och in på en liten väg där jag precis hinner svänga in innan hojen dör.
Väntar i ca. 5 min innan jag provar att starta igen; motorn vill dö trots att jag gasar och har mig. Lyckas hålla den igång i ca. 10sec genom att ligga på ~6k rpm, men sedan dör motorn ändå trots att jag ligger på 6k rpm. H-E-L-V-E-T-E.
Säger till kompisen (i bil) att ligga bakom mig så får jag prova att köra hem honom de 6km jag har hem. Lyckas komma ett par hundra meter (genom att ligga i 2an i 70 = ~8k rpm. Vågar inte växla upp för då sjunker varvtalet och det är då hon som mest vill dö) då han hostar till och hackar, precis som vid gaspådraget, och FI-lampan börjar lysa. Jag tror att det är oljelampan som börjar lysa så jag slår av tändningen i ren panik och rullar in på en parkering. Tar hem hojen på släp dagen efter, lördags.

Vad jag kollat/gjort
- Rivit bort tank och luftbox inkl. filter. Lagt filter i avfettning.
- Beställt nya tändstift.
- Kollat felkoder. Fick fram felkod nr13 = Air Intake Temperature Sensor. Kom på (ikväll...) att jag plockat bort sensorn för att få bort luftboxen, så tryckte i den igen och så nu visar den inga felkoder alls.

Har ingen tidigare kunskap av meckande så jag har ingen aning om vad som kan vara fel och vad jag ska kolla, så därför behöver jag all hjälp jag kan få!

:hej

Edit: nu när jag startar den i garaget bluddrar den och vill dö. Den avgassmäller något satan + flammor ur avgassystemet.
 
Last edited:
Har funderingar på att dreva om min Er6:a 2013...... Vill ha ner varvtalet lite när man kör på dom större vägarna...
Någon som har erfarenhet av detta om man ska dreva upp ett kugg fram eller ner några kugg bak....
Vet inte vad de sitter för kugg på nu Fram/Bak!!!

Mvh Solstickan :)
 
Heej! Någon här som vet var man får tag på DB killer till vance & hines cs one? tror ni att man klarar en besiktning utan db killern eller borde man isåfall installera original delarna ?
Hur förvarar ni en avgasrör/slipon ?

Tack för svar :rock
 
Jag klarar inte dB-kraven utan dB-killern på mitt Arrow slip-on. Låter sjukt mycket (och suveränt gött) så det chansade jag inte ens på. Vad jag chansade på vid besiktningen var att ha det på och med dB-killern i och besiktningsmannen sa inte ett ljud (:rofl ) om det. Så prova MED om du ska prova något av det :tummenupp
 
har precis monterat ett mivv slipon på min er6a och har fått ett störande problem, den hoppar som en känguru vid låga hastigheter, runt 30kmh. för övrigt går den underbart.. någon som har några tipps?
 
har precis monterat ett mivv slipon på min er6a och har fått ett störande problem, den hoppar som en känguru vid låga hastigheter, runt 30kmh. för övrigt går den underbart.. någon som har några tipps?

Hoppar som en känguru? Både fram- och bakhjul i luften samtidigt? :tungan Den rycker menar du? Om så är fallet har du för hög växel i, det gör min också med mitt Arrow slip-on.
 
Hoppar som en känguru? Både fram- och bakhjul i luften samtidigt? :tungan Den rycker menar du? Om så är fallet har du för hög växel i, det gör min också med mitt Arrow slip-on.
svårt att avgöra när man sitter på, men det känns allt som båda hjulen är i luften! :tungan
tycker att den är rätt ryckig oavsett växelvalet, kanske sliter in sig! :va
 
Nu har man lämnat ER6-träsket. :gråta

Jag vet inte riktigt vad för hoj som ska bli härnäst. Jag vill ha bra bottenvrid, helst insprut och den ska inte kosta för mycket :). Runt 20-30 tusen hade jag tänkt mig. Jag vill helst ha en hoj som har bra serviceintervaller och inte för allt för dyr försäkring. Några tips?
 
Ingen aning.. G&G slipon med Db-killer. Hastigheter upp till 200, men ligger för de mesta runt 130 på de kurviga partierna..
Kan jag ha fått ett måndagsexemplat med dåligt material, för R&G Racing kan väl ändå inte ha så jävla dålig kvalité på sina grejer?!?! :va
 
Back
Top