ER6-tråden

Var precis och provkörde en ER-6N och en Versys. Riktigt trevliga maskiner bägge två även om bromsarna lämnade lite att önska. Hur får man enklast bättre bett?

..och just det. Det blir till att köpa en ER6:a. :)
 
Tjena!
Jag har lite frågor här om just er6-n..
Finns det någon direkt effektskillnad på de nya er6 gent emot modellen innan?
Många säger "uppdaterad motor" men inte mer detaljerad än så..
Någon som kan underrätta mig om skillnaden på motorn i -12 och framåt och motorn innan?

Jag är inne på att köpa ny hoj inom kort och er6 känns som en trevlig hoj med goda skjutsmöjligheter.


Kan någon briefa mig om hur registret och vridet i dessa maskiner är? :)
 
Last edited:
Var precis och provkörde en ER-6N och en Versys. Riktigt trevliga maskiner bägge två även om bromsarna lämnade lite att önska. Hur får man enklast bättre bett?

..och just det. Det blir till att köpa en ER6:a. :)

Har hört att det blir bättre bett med stålomspunna slangar fram men jag har aldrig testat själv, nån här som kan dela med sig av erfarenheter?
 
2012 går bättre på låga varv, lättare att stadsköra. Toppvridet är mindre än min nya hoj när jag ligger på 2500 Rpm så om det ska jag inte uttala mig...

Vid 6500 rpm skjuter er6 på skönt och det blir ett underbart ljud från insuget när man drar på för fullt, en mycket rolig maskin på landsväg. Kör man aktivt och inte fjösar med rullen räcker den till mer än väl. Har dock aldrig skjutsat, men då kanske det ändå inte måste gå apsnabbt...
 
2012 går bättre på låga varv, lättare att stadsköra. Toppvridet är mindre än min nya hoj när jag ligger på 2500 Rpm så om det ska jag inte uttala mig...

Vid 6500 rpm skjuter er6 på skönt och det blir ett underbart ljud från insuget när man drar på för fullt, en mycket rolig maskin på landsväg. Kör man aktivt och inte fjösar med rullen räcker den till mer än väl. Har dock aldrig skjutsat, men då kanske det ändå inte måste gå apsnabbt...


Okej, är den befriad från de klassiska med en del 600 som många säger sig "tröttna" på när man vant sig cykeln?
Alltså att den går som en förhållandevis pigg 600? Vet du ungefär vad den har för vikt?

Precis.. Med passagerare går det inte snabbt alls:)
 
Okej, är den befriad från de klassiska med en del 600 som många säger sig "tröttna" på när man vant sig cykeln?
Alltså att den går som en förhållandevis pigg 600? Vet du ungefär vad den har för vikt?

Precis.. Med passagerare går det inte snabbt alls:)

Jag har kört min ER6a 1600 mil nu och jag är fortfarande nöjd med maskinen. Ibland så vill jag ha mer kräm men på kurviga vägar så levererar den ett väldigt stort leende.
 
Angående vikt vet jag inte om det har förändrats men på de äldre har jag det för att torrvikten var 174 och tjänstevikten 205-ish.

Har haft min nu i snart 1000 mil och är fortfarande rätt nöjd men "ombyte förnöjer" och en önskan efter lite bättre acc har fått mig att börja sukta efter annat. Jag har dock ingen som helst brådska för hon levererar fortfarande glädje varenda tur jag tar så hon blir nog kvar minst den här säsongen också, kanske nån till efter det med och förr eller senare vill väl alla byta ändå.
 
Är det någon som vet om det är höger/vänster riktat ljus på ER6F?

Min fråga är för att jag funderar på att importera en hoj från UK och där har de vänstertrafik, och vissa motorcyklar har strålkastare som har en speciell reflektor som är avsedd endast för att köra på en speciell sida av vägen. Andra cyklar har strålkastare som lyser rakt fram och därmed fungerar oavsett trafikmönster.

Det finns en märkning på strålkastarglaset som visar detta, men jag kommer inte ihåg vad det skall stå för att de skall vara godkända. Någon annan som kommer ihåg detta eller har bättre koll än mig?

EDIT EFTER ATT HA FRÅGAT GOOGLE GUDEN: på högertrafik är det INGEN pil, på vänstertrafik är det PIL TILL VÄNSTER på lyktglas som är tillåtna i båda typerna av trafik är det en PIL I BÅDA RIKTNINGARNA.

Då är frågan, hur ser det ut på en ER6F, är det någon som har lust att kolla?

(se bifogad bild)

attachment.php


//K
 
Last edited:
Någon som vet vart man kan beställa Arrow-slip on till en 2012:a?

Finns inte Slip-ons till 2012 och nyare då systemet är helsvetsat, du måste köpa hela systemet med headers :huvet

Sunbike är Sveriges importör av Arrow, kolla med dom vilken ÅF du har som är närmast dig
 
Någon som drevat om sin er6a och vet vilka drevstorlekar man bör använda för lättare bakhjulsåkning på 2an? utan att behöva slita på kopplingen. Skulle helst vilja hitta någon kompromiss så att den inte varvar jobbigt mkt vid vanlig landsvägskörning om möjligt. Tacksam för svar
 
Någon som drevat om sin er6a och vet vilka drevstorlekar man bör använda för lättare bakhjulsåkning på 2an? utan att behöva slita på kopplingen. Skulle helst vilja hitta någon kompromiss så att den inte varvar jobbigt mkt vid vanlig landsvägskörning om möjligt. Tacksam för svar

Jag har gått upp 10 kugg bak och ner 1 kugg fram, men det är inget jag rekommenderar om du vill att hojen ska funka till landsväg. Jag tycker att det är lagom att gå ner 1-2 kugg fram, då funkar hojen till det mesta.
 
Sökes:

ER-6N i gott skick. 2012 eller 2013 års modell.

Har du tillgång till skåpbil och orkar med 50 mil resa så finns det en fin utanför öresund.
http://www.blocket.se/jamtland/Kawasaki_ER_6n_Nyservad_forsta_hoj_46492915.htm?ca=15&w=3

Finns dessutom 2st svarta i Stockholm.
Hoj 1, 59900kr 400mil servad med fullsystem, tidytail och fälgtejp. Den kan vara ett bra köp, om du får ner priset 3-4 loppor.

Hoj 2, 59000 150 mil helt orginal 5års garanti på AVA. Killen försökte för sälja av allt i ett kitt för 70k med kläder och allt.

Båda har legat ute nästan en månad med stadigt degraderande priser.

Får du loss någon av dom där för runt 55-56 i dagsläget tror jag du blir nöjd. Du får själv avgöra hur du värderar helsystem och tiditailen mot 250mil mer. Samt hur garantin är med den utan avgasröret.

Under våren har endel 12or lossnat mellan 50-54 tusen och miltal under 300.

Finns även en i gävle, gått 67mil så där åker du ju på en 100mila service ganska direkt, ligger på runt 2500kr!

Edit: Skrev sälj istället för själv
 
Last edited:
Har du tillgång till skåpbil och orkar med 50 mil resa så finns det en fin utanför öresund.
http://www.blocket.se/jamtland/Kawasaki_ER_6n_Nyservad_forsta_hoj_46492915.htm?ca=15&w=3

Finns dessutom 2st svarta i Stockholm.
Hoj 1, 59900kr 400mil servad med fullsystem, tidytail och fälgtejp. Den kan vara ett bra köp, om du får ner priset 3-4 loppor.

Hoj 2, 59000 150 mil helt orginal 5års garanti på AVA. Killen försökte för sälja av allt i ett kitt för 70k med kläder och allt.

Båda har legat ute nästan en månad med stadigt degraderande priser.

Får du loss någon av dom där för runt 55-56 i dagsläget tror jag du blir nöjd. Du får själv avgöra hur du värderar helsystem och tiditailen mot 250mil mer. Samt hur garantin är med den utan avgasröret.

Under våren har endel 12or lossnat mellan 50-54 tusen och miltal under 300.

Finns även en i gävle, gått 67mil så där åker du ju på en 100mila service ganska direkt, ligger på runt 2500kr!

Edit: Skrev sälj istället för själv

Det är över 60 mil till den annonsen du länkade. Ett riktigt bra pris men i dagsläget orkar jag inte med omaket att hämta den hojen. Får väl se om jag ändrar mig.

Varit och kollat på den ena svarta, "Hoj 2", som finns i Stockholm men den killen var inte intresserad av att gå ner något alls i pris så då kan han gott behålla den.

Ska eventuellt ringa på den med helsystemet ikväll.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top