ER6-tråden

snacksss

Ny medlem
Gick med
22 May 2013
Ort
.
Hoj
er6n
Du bör byta oljan nu, och vara glad att den byttes soppas nyliken innan avställning. Det är svårt att ange vad för bärighet din olja har kvar, speciellt som att du inte vet vad som stoppades i från början.
Din olja kan vara helt okey, men är det värt att riskera ett motorras pga det?

Oljan byttes hos en kawa-auktoriserad säljare/verkstad så borde väl vara vettig olja dom hällt i. Men tackar för svaret så får man planera in ett oljebyte innan man hinner köra för långt med hojen! Någon som kan tipsa om en vettig olja som inte kostar skjortan?

Något annat som kan vara värt att kolla på en hoj som stått relativt still under två år? Den har gått straxt under 500 mil kan tilläggas.
 

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Var på knix kurs i helgen och dom tyckte tydligen att jag borde spänna kedjan någon... Hur är det, måste jag ha ett depåstöd eller går de bra att fixa det när han står på sidostödet? :)
 

Bael

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Skellefteå
Hoj
Yamaha Xj 600 -84, Kawasaki ER6-N -12
Köpte en er6a häromdagen. Hojen har varit avställd två år då förra ägaren blev av med körkortet. Olja och filter byttes för 3 år sen men hojen har bara gått dryga 40 mil sen dess. Bör man byta olja innan man börjar köra eller är det lugnt iom att den inte gått så långt sen sista bytet?

Fattas bara ett mc-kort nu :D

jag hade iaf startat upp den och låtit den stått på tomgång i några min så den får bygga upp oljetryck och att oljan cirkulerar så att allt får smörjning sen kan det vara en bra ide att byta olja och filter om den har stått kallt till. har den stått kallt till så är det riskt för kondense uppbyggnad så du har vatten i oljan men brukar oftast inte vara så stora mängder. vet du om den ens har varit startad under årens gång?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Är du nöjd med TL?

Jag kollar lite runt alternativer för SV1000, som TL och VTR 1000

Jag hade inte kunnat vara mer nöjd faktiskt!
Fantastisk motor som inte överraskar för mycket, tycker den är betydligt lättare att köra än er6an.
Jag är 20 och betalar 6 lakan för halvförsäkring hos IF, så försäkringen är inte blodigare än kawan.
Ifall du tittar på TL så titta på -98 och framåt, då är alla barnsjukdomar fixade och styrdämpare var standard på dessa, något som behövs på -97an...
Lycka till med hojköpet! :)
 

snacksss

Ny medlem
Gick med
22 May 2013
Ort
.
Hoj
er6n
jag hade iaf startat upp den och låtit den stått på tomgång i några min så den får bygga upp oljetryck och att oljan cirkulerar så att allt får smörjning sen kan det vara en bra ide att byta olja och filter om den har stått kallt till. har den stått kallt till så är det riskt för kondense uppbyggnad så du har vatten i oljan men brukar oftast inte vara så stora mängder. vet du om den ens har varit startad under årens gång?

Den har fått stå på tomgång rätt länge så det ska inte vara några problem. Vet inte hur mkt den varit startad alls. Blir nog ett oljebyte inom dom närmsta milen för säkerhets skull :) Filtret är inget som försämras med tiden sålänge den inte körs antar jag?
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Den har fått stå på tomgång rätt länge så det ska inte vara några problem. Vet inte hur mkt den varit startad alls. Blir nog ett oljebyte inom dom närmsta milen för säkerhets skull :) Filtret är inget som försämras med tiden sålänge den inte körs antar jag?

Det bör inte ha försämrats, men ett filter kostar runt 100lappen så varför inte när du ändå ska byta oljan?
Kolla bromsvätskan (den kan dra fukt) och alla gummi/silicon slangar så de inte torkat.
 

Stormcrow313

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Ort
Piteå
Hoj
1994, Yamaha FZR1000
Det vore väl en korkad safety feature? Då skulle man ju inte kunna rulla igång hojjen, om det skulle behövs... Hej brorsan btw!
 

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Vellinge
Hoj
ktm
Hej satta på ett Two brothers slip on idag på min er6a, kunde ju inte sätta in lambdan i det så fick till ett sånt motstånd istället som "lurar" hojen om jag fattar det rätt, jag undrar om det är farligt att köra såhär imed man kör utan lambdan??

sen undrar jag hur man kollar olje nivån i motorn på bästa sätt, var ska den ligga i tittögat? och när ska man kolla det ska den vara varm eller kall?
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Jag hade inte kunnat vara mer nöjd faktiskt!
Fantastisk motor som inte överraskar för mycket, tycker den är betydligt lättare att köra än er6an.
Jag är 20 och betalar 6 lakan för halvförsäkring hos IF, så försäkringen är inte blodigare än kawan.
Ifall du tittar på TL så titta på -98 och framåt, då är alla barnsjukdomar fixade och styrdämpare var standard på dessa, något som behövs på -97an...
Lycka till med hojköpet! :)

Tack, det blev en VTR idag :-D
 

Snavosh

Ny medlem
Gick med
23 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 2015
Tja!:rodnar

Är ute efter en ER6 från 2006-08 och ville kolla om det är någon som vill sälja sin. Mejla förslag så svarar jag ASAP.

:hej:hej
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Tack, det blev en VTR idag :-D

Det var hemskt vad alla ska byta? :glömdet Själv så rullade jag idag ut en Er6:a och rullade in en R1200R på kvällen. Inte alls som jag planerat egentligen och inte helt billigt men jag blev helt såld på den modellen av någon anledning. :tuttar

Snart kanske jag mao. har ett Scorpion helsystem (oanvänt) till salu. Hann aldrig ens få på det på hojen, ännu en inte helt billig affär hehe...
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Det var hemskt vad alla ska byta? :glömdet Själv så rullade jag idag ut en Er6:a och rullade in en R1200R på kvällen. Inte alls som jag planerat egentligen och inte helt billigt men jag blev helt såld på den modellen av någon anledning. :tuttar

Snart kanske jag mao. har ett Scorpion helsystem (oanvänt) till salu. Hann aldrig ens få på det på hojen, ännu en inte helt billig affär hehe...

Bytte du med nån du hitta på gatan eller en sådan där handlare?
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Alltså jag hade sugit på karamellen drygt en vecka, och bytet var genom en handlare. Däremot hade jag för ett par veckor sedan inga som helst avsikter att byta ut Er6:an i år, men så kan det gå när kärlek uppstår :krama

Det blev bara ynka 500 mil på 6:an :( vilket kanske ändå inte är så dåligt då jag skaffade den i oktober förra året.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Antar att det är Gerts du bytte in med, det var inget dåligt överpris dom skulle ha (så vida inte värmehandtagen är svindyra). 8 loppor till och du får en helt ny av en nyare årsmodell med 500mil mindre på mätarn ^^
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top