ER6-tråden

Var på knix kurs i helgen och dom tyckte tydligen att jag borde spänna kedjan någon... Hur är det, måste jag ha ett depåstöd eller går de bra att fixa det när han står på sidostödet? :)
 
Köpte en er6a häromdagen. Hojen har varit avställd två år då förra ägaren blev av med körkortet. Olja och filter byttes för 3 år sen men hojen har bara gått dryga 40 mil sen dess. Bör man byta olja innan man börjar köra eller är det lugnt iom att den inte gått så långt sen sista bytet?

Fattas bara ett mc-kort nu :D

jag hade iaf startat upp den och låtit den stått på tomgång i några min så den får bygga upp oljetryck och att oljan cirkulerar så att allt får smörjning sen kan det vara en bra ide att byta olja och filter om den har stått kallt till. har den stått kallt till så är det riskt för kondense uppbyggnad så du har vatten i oljan men brukar oftast inte vara så stora mängder. vet du om den ens har varit startad under årens gång?
 
Är du nöjd med TL?

Jag kollar lite runt alternativer för SV1000, som TL och VTR 1000

Jag hade inte kunnat vara mer nöjd faktiskt!
Fantastisk motor som inte överraskar för mycket, tycker den är betydligt lättare att köra än er6an.
Jag är 20 och betalar 6 lakan för halvförsäkring hos IF, så försäkringen är inte blodigare än kawan.
Ifall du tittar på TL så titta på -98 och framåt, då är alla barnsjukdomar fixade och styrdämpare var standard på dessa, något som behövs på -97an...
Lycka till med hojköpet! :)
 
jag hade iaf startat upp den och låtit den stått på tomgång i några min så den får bygga upp oljetryck och att oljan cirkulerar så att allt får smörjning sen kan det vara en bra ide att byta olja och filter om den har stått kallt till. har den stått kallt till så är det riskt för kondense uppbyggnad så du har vatten i oljan men brukar oftast inte vara så stora mängder. vet du om den ens har varit startad under årens gång?

Den har fått stå på tomgång rätt länge så det ska inte vara några problem. Vet inte hur mkt den varit startad alls. Blir nog ett oljebyte inom dom närmsta milen för säkerhets skull :) Filtret är inget som försämras med tiden sålänge den inte körs antar jag?
 
Den har fått stå på tomgång rätt länge så det ska inte vara några problem. Vet inte hur mkt den varit startad alls. Blir nog ett oljebyte inom dom närmsta milen för säkerhets skull :) Filtret är inget som försämras med tiden sålänge den inte körs antar jag?

Det bör inte ha försämrats, men ett filter kostar runt 100lappen så varför inte när du ändå ska byta oljan?
Kolla bromsvätskan (den kan dra fukt) och alla gummi/silicon slangar så de inte torkat.
 
Det vore väl en korkad safety feature? Då skulle man ju inte kunna rulla igång hojjen, om det skulle behövs... Hej brorsan btw!
 
Hej satta på ett Two brothers slip on idag på min er6a, kunde ju inte sätta in lambdan i det så fick till ett sånt motstånd istället som "lurar" hojen om jag fattar det rätt, jag undrar om det är farligt att köra såhär imed man kör utan lambdan??

sen undrar jag hur man kollar olje nivån i motorn på bästa sätt, var ska den ligga i tittögat? och när ska man kolla det ska den vara varm eller kall?
 
Jag hade inte kunnat vara mer nöjd faktiskt!
Fantastisk motor som inte överraskar för mycket, tycker den är betydligt lättare att köra än er6an.
Jag är 20 och betalar 6 lakan för halvförsäkring hos IF, så försäkringen är inte blodigare än kawan.
Ifall du tittar på TL så titta på -98 och framåt, då är alla barnsjukdomar fixade och styrdämpare var standard på dessa, något som behövs på -97an...
Lycka till med hojköpet! :)

Tack, det blev en VTR idag :-D
 
Tja!:rodnar

Är ute efter en ER6 från 2006-08 och ville kolla om det är någon som vill sälja sin. Mejla förslag så svarar jag ASAP.

:hej:hej
 
Tack, det blev en VTR idag :-D

Det var hemskt vad alla ska byta? :glömdet Själv så rullade jag idag ut en Er6:a och rullade in en R1200R på kvällen. Inte alls som jag planerat egentligen och inte helt billigt men jag blev helt såld på den modellen av någon anledning. :tuttar

Snart kanske jag mao. har ett Scorpion helsystem (oanvänt) till salu. Hann aldrig ens få på det på hojen, ännu en inte helt billig affär hehe...
 
Det var hemskt vad alla ska byta? :glömdet Själv så rullade jag idag ut en Er6:a och rullade in en R1200R på kvällen. Inte alls som jag planerat egentligen och inte helt billigt men jag blev helt såld på den modellen av någon anledning. :tuttar

Snart kanske jag mao. har ett Scorpion helsystem (oanvänt) till salu. Hann aldrig ens få på det på hojen, ännu en inte helt billig affär hehe...

Bytte du med nån du hitta på gatan eller en sådan där handlare?
 
Alltså jag hade sugit på karamellen drygt en vecka, och bytet var genom en handlare. Däremot hade jag för ett par veckor sedan inga som helst avsikter att byta ut Er6:an i år, men så kan det gå när kärlek uppstår :krama

Det blev bara ynka 500 mil på 6:an :( vilket kanske ändå inte är så dåligt då jag skaffade den i oktober förra året.
 
Antar att det är Gerts du bytte in med, det var inget dåligt överpris dom skulle ha (så vida inte värmehandtagen är svindyra). 8 loppor till och du får en helt ny av en nyare årsmodell med 500mil mindre på mätarn ^^
 
tackar tackar.. bara nu man önska man bodde kvar i sthlm då hade man säkert haft folk att köra med istället sitter man och nöter in mil efter mil själv :P

Mmm, här är inga problem att hitta folk att köra med även om jag mest kör själv eller med en jobbarkompis. Idag blev det tex dryga 60 mil :D
 
Back
Top